آجی بادم؛ ۴ روش مختلف در ایمونوتراپی در درمان سرطان

سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در طول زندگی روزانه بدن ما صدها سلول سرطانی تولید می‌کند. این سلول‌ها از نظر ساختاری، با سلول‌های طبیعی تفاوت دارند. تیم آجی‌بادم در این مقاله به توضیحی در این رابطه می‌پردازد.
تبلیغات

بافت‌های سرطانی توسط سیستم ایمنی بدن شناسایی و از بین می‌روند. با این حال، با پیشرفت سرطان، سلول‌های سرطانی قابلیتی ایجاد می‌کنند که آن‌ها را برای سیستم ایمنی نامرئی می‌کند. برای معالجه سرطان که میزان شیوع آن همچنان رو به افزایش است، روش‌های درمانی مختلفی در ترکیه و سایر نقاط جهان در حال توسعه است. ایمونوتراپی یکی از این روش‌ها است. پروفسور عبدالله بویوشلیک، متخصص سرطان شناسی در گروه بهداشت و درمان آجی بادم در ترکیه، در مورد سیستم ایمنی درمانی که دارای سابقه تقریبی ۶۰ سال است، اطلاعات مفیدی را در این مقاله در اختیار ما قرار خواهد داد.

افزایش روش‌های درمانی در ۱۰ سال گذشته

با کنار گذاشتن رادیوتراپی و شیمی درمانی، سیستم ایمنی بدن بیمار می‌ ‌تواند به‌عنوان روشی برای درمان سرطان استفاده شود. ایمونوتراپی (استفاده از سیستم ایمنی بدن) با ارائه پشتیبانی از مکانیسم‌های دفاعی بدن به ازبین‌بردن سلول‌‌های سرطانی کمک می‌کند، سال‌ها بود که شیمی درمانی و رادیوتراپی به‌عنوان اصلی‌ترین روش درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گرفت. با این وجود، پس از سال ۲۰۰۶، نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه ایمونوتراپی باعث افزایش استفاده از این روش در درمان بیماران سرطانی گردید.

استفاده از سیستم ایمنی بدن

ایمونوتراپی که سیستم ایمنی بدن را به شکلی تقویت می‌کند و به آن در انجام حملات دقیق‌تر، مؤثرتر و نیرومندتر کمک می‌کند، برای متوقف کردن رشد و گسترش سلول‌های سرطانی یا ازبین‌بردن کامل این سلول‌ها در نظر گرفته شده است. بیشتر اوقات، سیستم ایمنی بدن سلول‌های سرطانی را تشخیص داده و از طریق مکانیسم‌های تهاجمی از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند. اما در برخی موارد، انواع خاصی از سلول‌های سرطانی قادر به فرار از مکانیسم دفاعی بدن هستند. بافت‌های سرطانی در چنین سرطانی غیرقابل کنترل بوده و می‌توانند به مناطق بزرگتری گسترش یابند.

۴ روش مختلف در ایمونوتراپی

ایمونوتراپی با روش‌های مختلف درمانی قابل استفاده است. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • آنتی بادی های مونوکلونال: مکانیسم دفاعی بدن به تمام عناصری که از نظر خارجی مضر باشند، واکنش نشان می‌دهد. در لحظه مشخص شدن وجود چنین عناصری در بدن، سیستم ایمنی بدن ساختارهای پروتئینی با عنوان پادتن تولید می‌کند. هنگامی که بدن قادر به تولید آنتی بادی نباشد، آنتی بادی‌های مونوکلونال در یک محیط آزمایشگاهی تولید شده و به‌صورت وریدی به بدن تزریق می‌شوند. در این روش از ایمنوتراپی آنتی بادی‌های مونوکلونال، سلول‌های سرطانی را شناسایی کرده و با تاثیرگذاری بر سطح بافت‌های سرطانی، مانع از رشد آن‌ها می‌شود.
  • ایمونوتراپی غیر اختصاصی: این نوع ایمونوتراپی که بعد یا هم‌زمان با درمان‌های شیمی درمانی و رادیوتراپی انجام می‌شود، شامل: اینترفرون‌ها و اینترلوکین‌ها است. اینترفرون نوعی پروتئین است که در محیط آزمایشگاهی به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن تولید شده و عوارض جانبی آن سردرد، خستگی و حالت تهوع است. اینترلوکین که بیشتر برای درمان سرطان‌های کلیوی و سرطان‌های پوستی مانند ملانوما استفاده می‌شود، دارای عوارضی مانند فشار خون بالا، افزایش وزن، حالت تهوع و سردرد است.
  • واکسن های سرطانی: این واکسن‌ها باعث تحریک سیستم ایمنی بدن از طریق تزریق آنتی ژن شده و هدف آن بهبود مکانیسم سیستم ایمنی بدن است. این واکسن ‌ها دارای دو کاربرد اصلی است. نوع اول این گونه واکسن‌ها به‌منظور جلوگیری از بیماری‌هایی چون HPV و سرطان دهانه رحم استفاده می‌شود. نوع دیگر این واکسن‌ها، که برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، به منظور جلوگیری از سرطان است تا سیستم ایمنی بدن بتواند با آن مبارزه کرده و از بروز مجدد آن جلوگیری کند.
  • نقاط بازدارنده: این روش درمان شامل معالجه از طریق شناسایی نقاط بازدارنده در سلول‌های سرطانی است.

استفاده از ایمنوتراپی در درمان سرطان

ایمونوتراپی به‌عنوان اصلی‌ترین روش در درمان سرطان استفاده می‌شود. این روش می‌تواند مزایای بالینی طولانی مدت را ارائه دهد. به‌عنوان مثال، بیماران مبتلا به ملانوما، که نوعی سرطان پوست است، می‌توانند با وجود بیماری متاستاتیک خود، عمر طولانی‌تری داشته و برای مدت طولانی‌تری زنده بمانند. تحقیقاتی که با درمان ملانوما آغاز شده، در سایر سرطان‌ها نیز گسترش یافته است. در حال حاضر، ایمونوتراپی برای تأمین طول عمر بیشتر در بیماران مبتلا به سرطان ریه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این روش در درمان سرطان‌هایی که بعد از درمان به پیشرفت خود ادامه می‌دهند مؤثر است.

درخواست مشاوره

بیمارستان بین‌المللی آجی بادم با بیش از ۲۵ شعبه در سراسر ترکیه کلیه خدمات درمان سرطان را به بیمارانی ارائه می‌دهد که قصد دارند به این کشور سفر کنند. برای اطلاع از خدمات بیمارستان ACIBADEM با کارشناسان این بیمارستان در ارتباط باشید. آن‌ها به فارسی پاسخ شما را خواهند داد. همچنین پروفسور دوهان فاتح بیراک، فوق تخصص قلب و عروق بیمارستان آجی بادم روند درمان شما را بررسی خواهد نمود.

راه‌های ارتباطی:

ایمیل: KDAF@acibadem.com

تلگرام: acibadem_iran@

واتساپ: ۹۰۵۴۲۷۸۴۹۳۱۳+

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات