صفر و یک؛ هرآنچه درباره سرورهای مجازی ایران وجود دارد

سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت صفرویک پیشرو در خدمات مرکز داده شما را به مطالعه و بررسی علوم پایه پشت‌پرده، انواع، معماری، ساختار و نحوه‌ی کار سرورهای مجازی دعوت می‌کند.
تبلیغات

سرور مجازی را می‌توان به‌عنوان وب‌سروری تعریف کرد که منابع رایانه را با دیگر سرورهای مجازی به‌اشتراک می‌گذارد و سروری اختصاصی نیست. با داشتن سرور مجازی، کل کامپیوتر به اجرای نرم‌افزار سرور اختصاص ندارد؛ بلکه بین دو یا چند ماشین مجازی تقسیم می‌شود. ده‌ها سرور مجازی می‌توانند بدون تأثیرگذاری بر عملکرد در همان رایانه زندگی کنند؛ اما این ممکن است به حجم کار بستگی داشته باشد و با وجود اینکه معادل کارکرد سرور فیزیکی اختصاصی است، ماشین‌های مجازی می‌توانند به‌عنوان سرویس فروخته شوند و از قیمت بسیار ارزان‌تری از سرور فیزیکی برخوردار باشند. سرورهای مجازی ایجاد و پیکربندی بسیار ساده‌تری از سرور اختصاصی دارند و کارایی می‌تواند براساس حجم کار سایر موارد در همان سخت‌افزار برابر یا کمتر باشد.

علوم پایه پشت‌پرده‌ی سرورهای مجازی

استفاده از مجازی‌سازی در دنیای فناوری از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود؛ زیرا مردم شروع به دیدن و بررسی چگونگی استفاده از قدرت پردازش و کاهش هزینه‌های کلی و بازدهی فناوری اطلاعات می‌کنند. مفهوم مجازی‌سازی و استفاده از سرورهای مجازی ممکن است برای کسانی کمی‌ ناآشنا باشد که به زیرساخت‌های سنتی عادت دارند.

مجازی‌سازی اساسا راهی برای اجرای چندین سیستم‌عامل و برنامه‌های کاربردی روی سروری واحد است تا از قدرت پردازشی آن نهایت استفاده را ببرد. مجازی‌سازی زیرساخت‌ها را ساده‌تر و کارآمد‌تر می‌کند و باعث می‌شود برنامه‌های کاربردی سریع‌تر مستقر شوند و عملکرد و در‌دسترس‌بودن افزایش یابد. سرورهای مجازی جذاب هستند؛ زیرا می‌توانند فناوری‌ اطلاعاتی‌ای ایجاد کنند که برای داشتن و مدیریت راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر است.

انواع مختلف سرورهای مجازی چیست؟

چندین نسخه‌ی مجازی‌سازی متفاوت وجود دارد که متداول هستند و اشکال منحصر‌به‌فردی از سرورهای مجازی ایجاد می‌کنند. نوعی مجازی‌سازی روی سیستم‌عامل متمرکز است. این بدان‌معنی است که سیستم‌عامل رومیزی به محیط مجازی منتقل و در سرور میزبانی می‌شود. سیستم‌عامل شامل نسخه‌ای در سرور فیزیکی و نسخه‌های آن برای هر سرور مجازی است که دراختیار کاربران مختلف قرار می‌گیرد.

نوع دیگر مجازی‌سازی، مجازی‌سازی سرور است که کل سرور فیزیکی را به محیط مجازی منتقل می‌کند. به‌جای سیستم‌عامل، این روش مجازی‌سازی می‌تواند سرور فیزیکی را تقلید و به کاهش تعداد سرورهایی کمک کند که به استفاده نیاز دارند. سرورهای مجازی همچنین می‌توانند برای ذخیره‌سازی یا ترکیب چندین سخت‌افزار فیزیکی در محیط ذخیره‌ی مجازی استفاده شوند. این مجازی‌سازی به‌عنوان فضای ذخیره‌سازی ابری نیز شناخته می‌شود و می‌تواند عمومی یا خصوصی یا ترکیبی از هر دو باشد.

نوع آخر، مجازی‌سازی سخت‌افزاری است که اجزای ماشین واقعی را مجازی و مانند ماشین واقعی کار می‌کند و به‌طور معمول رایانه‌ای با یک سیستم‌عامل است. این نرم‌افزار روی دستگاه فیزیکی باقی مانده و از منابع سخت‌افزاری جدا شده است.

نحوه‌ی کار VPS یا سرورهای مجازی

برای ایجاد بازدهی مدنظر، سرور اختصاصی فیزیکی با استفاده از نرم‌افزار ویژه‌ی سرور به چندین سرور مجازی تقسیم می‌شود. دلیل این کار بسیار مفید است که معمولا سرور فیزیکی فقط به برنامه یا کار خاصی اختصاص داده شده است. این سیستم سنتی می‌تواند شبکه‌ی رایانه‌ای را از لحاظ فنی روان کند؛ اما از قدرت پردازش کامل سرور بهره نمی‌برد.

با استفاده از فقط یک سرور فیزیکی در هر کار، ممکن است بسیاری از این قدرت هدر برود و شبکه‌های رایانه‌ای بزرگ و پیچیده شوند؛ زیرا چندین سرور فیزیکی فضای زیادی جذب می‌کنند. مرکز داده‌ای که سرورهای فیزیکی شلوغی دارد، انرژی زیادی صرف می‌کند. همچنین هزینه‌ی حفظ و نگه‌داری آن بسیار زیاد است. هنگامی‌که سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی تبدیل می‌شود، از انرژی به‌طور مؤثرتری استفاده می‌شود و سپس، هر سرور می‌تواند چندین سیستم‌عامل و برنامه‌ی کاربردی را اجرا کند.

معماری و قطعات سرور مجازی

ساختار سرورهای مجازی از سرور اصلی سخت‌افزار یا فیزیکی شروع می‌شود که با نوعی نرم‌افزار خاص به سرور مجازی تبدیل می‌شود. سرور مجازی سپس به چندین نوع سخت‌افزار مجازی و ماشین‌های مجازی تقسیم می‌شود که هریک به‌طور مستقل کار می‌کنند. هر دستگاه مجازی می‌تواند سیستم‌عامل و برنامه‌های خاص خود را اجرا و همانند یک دستگاه فیزیکی منحصر‌به‌فرد عمل کند.

هر دستگاه مجازی شبکه‌ی مجازی خاص خود را دارد و همه‌ی آن‌ها به‌طور‌کلی به شبکه‌ی بزرگ‌تر وصل می‌شوند. با مجازی‌سازی کامل، این مؤلفه‌ها شامل Hypervisor یا مشاور عالی است؛ یعنی نرم‌افزاری که به‌طور مستقیم با CPU سرور فیزیکی و فضای دیسک در تعامل است. از انواع دیگر مجازی‌سازی، می‌توان به Para مجازی‌سازی یا مجازی‌سازی سطح OS اشاره کرد که از مؤلفه‌های مختلفی استفاده می‌کند و ازطریق روش‌های منحصر‌به‌فرد کار می‌کند. حتما معماری و ساختار می‌تواند به نوع مجازی‌سازی استفاده‌شده بستگی داشته باشد.

با‌توجه‌به توضیحات ارائه‌شده درباره‌ی معماری و قطعات سرور مجازی، شایان ذکر است شرکت صفرویک تمامی‌ سرور‌های مجازی خود را به‌صورت تحویل آنی با سخت‌افزار و نرم‌افزار (سیستم‌عامل) دلخواه مشتری ارائه می‌دهد. برای سفارش و مشاهده‌ی دیگر خدمات دیتاسنتر می‌توانید به آدرس https://0-1.ir مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات