بهره‌گیری از ابزارهای کیلیدی در بازار مسکن

یک‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
امروزه در اکثر کشورها که به اینترنت دسترسی دارند، فعالیت شرکت‌های خدمت‌رسان و فروش کالا ازطریق فضای مجازی در بین مردم نهادینه شده و روز‌به‌روز این مجموعه‌ها در حال رشد و افزایش کارایی خود هستند تا مطابق با الگوی مصرف جامعه نوع عملکرد خود را تطبیق بدهند.
تبلیغات

امروزه در اکثر کشورها که به اینترنت دسترسی دارند، فعالیت شرکت‌های خدمت‌رسان و فروش کالا ازطریق فضای مجازی در بین مردم نهادینه شده و روز‌به‌روز این مجموعه‌ها در حال رشد و افزایش کارایی خود هستند تا مطابق با الگوی مصرف جامعه نوع عملکرد خود را تطبیق بدهند؛ الگویی که از رفتار آن‌ها در فضایی همچون گوگل به‌دست می‌آید و به همان نسبت در خدمات و فعالیت‌های بعدی استفاده می‌شود. در بازار مسکن نیز، به‌همین‌ترتیب سامانه‌ای به‌نام کیلید اطلاعات و سلیقه‌ی کاربران را برای معرفی بهتر ملک در نظر می‌گیرد. به زبان ساده، متقاضی خرید آپارتمان در تهرانپارس با واردکردن مشخصات خانه‌ی مدنظرش، تنها واحدهای متناسب با محله و متراژ و قیمت این منطقه را مشاهده می‌کند.

البته این یکی از ساده‌ترین کارهایی است که می‌توان در این فضا انجام داد. این کارا را دیتاهایی که خود کاربران در بخش‌های مختلف وارد کرده‌اند، محاسبه می‌کند و مطابق نیازهای کاربر خدماتی به وی ارائه می‌دهد. کارهایی از این طریق انجام می‌شود که شاید خودتان از نحوه‌ی انجام آن آگاه نباشید و صرفا به‌عنوان مصرف‌کننده به آن نگاه می‌کنید. بااین‌حال، همین فعالیت شما گستره‌ی ارتباطی را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود اطلاعاتی که وارد این فرایند می‌کنید، درنهایت به عملکرد بهتر یا افزایش کاربری اشخاص دیگر منجر شود. به‌عنوان مثال، روشن‌بودن اینترنت و جی‌پی‌اس شما در حال رفتن به محل کارتان، اطلاعاتی از ترافیک آن منطقه را وارد سیستمی می‌کند که کاربران دیگر بتوانند بهترین مسیر را برای رفت‌وآمد انتخاب کنند.

می‌توان گفت داده‌ها در بازارهای مختلف نقش بسیار اساسی ایفا می‌کنند و بسیاری از فعالیت‌های روزمره به بهره‌گیری از داده‌ها معطوف شده است؛ اما چگونه می‌توان از این فناوری در بازار مسکن بهره برد و به‌طور مثال کاربری که به‌دنبال خرید آپارتمان‌ در حکمت است، ازطریق این سیستم راهنمایی کرد تا بهترین گزینه را انتخاب کند؟

باید مدنظر داشت داده‌ها بسیار ارزشمند هستند و باید به بهترین شکل از آن‌ها استفاده کرد. البته داده نیز همچون نفت به استخراج نیازمند است و باید از منبعی که اطلاعات خام دراختیار دارد، آن مشخصات را برداشت و با پردازش، محصول نهایی تولید کرد. در پس این انتقال اطلاعات، مدیر یا محاسبه‌گر وجود دارد که این فرایند را برنامه‌ریزی و اعمال می‌کند. به علمی که به استخراج و محاسبه داده‌ها کمک می‌کند هوش‌ مصنوعی یا یادگیری ماشینی می‌گویند؛ درنتیجه این هوش‌ مصنوعی است که در تمام امور روزمره‌ی ما تأثیر گذاشته و بسیاری از کارهای ما را آسان کرده است.

این مبحث در بازار املاک هم صدق می‌کند. سامانه‌ی کیلید برای اولین‌بار در ایران هوش‌ مصنوعی را در بازارمسکن به‌کار گرفت و توانست ابزارهای متعددی در این بخش ایجاد کند. این مجموعه صرفا برای خریدوفروش ملک از هوش‌ مصنوعی استفاده نمی‌کند و قدمی فراتر برداشته و درکنار این افزایش سرعت و کیفیت در انجام معاملات، به مباحث کلان بازار مسکن نیز می‌پردازد.

کیلید ابزارهایی همچون تخمین قیمت‌ مسکن که توانسته قیمت‌ها را به ارزش واقعی املاک نزدیک‌تر کند و به مالکان این امکان را می‌دهد تا با واردکردن کدپستی ۱۰ رقمی بتوانند ارزش واقعی ملک خود را بدانند. گفتنی ‌است دقت این تخمین بسیار زیاد است و در دنیا این ضریب خطای اندک زبان‌زد مجموعه‌های فعال در این حوزه است.

شایان ذکر است هوش مصنوعی برای تخمین قیمت همان کار نیروی انسانی را در زمان کمتر و حجم بیشتر انجام می‌دهد. هوش مصنوعی برای تخمین قیمت ملک شاخصه‌هایی همچون سال ساخت، نوع ساخت، موقعیت ملک و... را در نظر می‌گیرد و بر همان مبنا با درنظرگرفتن قیمت منطقه و آخرین معاملات در ملک‌های مشابه، قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد.

در کنار این مباحث، روند رشد یا کاهش معاملات نیز در قالب نمودار دراختیار شما قرار می‌گیرد تا راحت‌تر بتوانید برای سرمایه‌ی خود تصمیم بگیرید. این اطلاعات در بخش اطلاعات بازار مسکن کیلید در نظر گرفته شده و به کاربران و سیاست‌گذاران اطلاعاتی کاربردی درباره‌ی نوسانات قیمتی و تعداد معاملات در بازه‌ی زمانی دلخواه و به تفکیک مناطق ارائه می‌دهد.

در‌این‌میان، کیلید در بخش‌های مختلف مرتبط با حوزه‌ی فعالیتش محتوای تخصصی تولید و در بخش کیلید مگ (KiliDmag) منتشر می‌کند؛ درنتیجه می‌توان کیلید را بهترین همراه برای خرید یا اجاره یا واگذاری ملک در نظر گرفت. بدین‌صورت که متقاضی اجاره آپارتمان در قلهک ابتدا با مطالعه‌ی نوسانات تعداد و قیمت معاملات در آن منطقه از وضعیت کلی بازار مسکن در قلهک باخبر می‌شود و پس از جست‌وجو در کیلید، خانه‌ی مدنظر خود را پیدا می‌کند و درادامه با ابزار تخمین قیمت، از ارزش واقعی ملک مدنظرش مطلع و با آگاهی بیشتر با مالک یا مشاور وارد مذاکره می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات