کیلید، بازار مسکن با هوش مصنوعی به‌روزرسانی شد

شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
امروزه داده‌ها در زندگی ما نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند؛ به طوری که از ابتدای روز تا انتهای شب، بسیاری از فعالیت‌هایمان توسط ابزارها و برنامه‌های داده‌محور انجام می‌شود.
تبلیغات

از انتخاب مسیر و جستجوی اینترنتی تاکسی گرفته تا فعالیت در فضای مجازی که توسط سایت‌ها یا سامانه‌های «داده محور» روی می‌دهد، بسیاری از فعالیت‌های ما توسط ابزارها و برنامه‌های داده‌محور انجام می‌شود. کیلید نیز یکی از این سامانه‌های داده‌محور است که در حوزه مسکن در کشور فعالیت می‌کند.

با توجه به این امر می‌توان داده را یکی از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین ارزش فعالیت کاربران در فضای اینترنت برشمرد. اگر بخواهیم ارزش بازرگانی داده‌ها را محاسبه کنیم، باید با درآمدهای کلان اقتصادی کشور مقایسه کنیم. چرا که در بازارهای مالی مختلف فعالیت‌های داده محور نقش مهمی ایفا می‌کنند و در بازارهایی همچون بانک و بورس ارزش افزوده‌های بسیاری به همراه دارد.

بازارمسکن نیز به‌تازگی توانسته با تکنولوژی روز دنیا همسو شود و در فعالیت‌های معاملات املاک، از ابزارهای داده محور بهره‌برداری می‌شود. این گام را سامانه دانش‌بنیان کیلید برداشته و با اهداف بزرگی در حوزه مسکن فعالیت می‌کند. فعالیت‌هایی که در بخش نخست به افزایش سرعت و کیفیت معاملات منجر شده و در بخش‌های بعد ابزارهایی برای افزایش دقت و انتخاب بهتر متقاضیان مسکن و راهنمایی سیاستگذاران این بخش مهم و اساسی در کشور راه‌اندازی شده است. در مرحله نخست داده‌های مسکن می‌تواند متقاضیان را راهنمایی کند تا نسبت به سرمایه‌ای که برای خرید یا اجاره در نظر گرفته‌اند، در کدام منطقه می‌توانند اقدام به خرید یا اجاره کنند.

بهره‌گیری از سامانه‌ای همچون کیلید، گستره انتخاب و سرعت جستجوی خانه را افزایش می‌دهد. به‌طور مثال متقاضی خرید آپارتمان دروس پس از جست‌وجو در سامانه‌های آن‌لاین و واردکردن مشخصات ملک مورد نیاز خود با انبوهی از پیشنهاد رو‌به‌رو می‌شود که شاید در آن منطقه نبوده و صرفا متناسب با سلیقه متقاضی باشد و امکان دارد پیشنهادی از خرید آپارتمان در ازگل به او داده شود.

اما یکی از پرکاربردترین ابزارهای کیلید تخمین قیمت مسکن است که توانسته قیمت‌ها را به ارزش واقعی املاک نزدیک‌تر کند و به مالکان این امکان را دهد تا به راحت‌ترین شکل که واردکردن کد پستی ۱۰ رقمی است، بتوانند ارزش واقعی ملک خود را بدانند. دقت این تخمین بسیار بالا است و می‌توان گفت در دنیا این ضریب خطای پایین زبانزد مجموعه‌های فعال در این حوزه محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است، پردازش اطلاعات و محاسباتی که داده‌ها را به یک محصول نهایی و مصرفی تبدیل می‌کند، «هوش مصنوعی» نام دارد. هوش مصنوعی برای تخمین قیمت، همان کار نیروی انسانی را در زمان کمتر و حجم بالاتر انجام می‌دهد. نیروی انسانی برای تخمین قیمت ملک، شاخصه‌هایی را همچون سال ساخت، نوع ساخت، موقعیت ملک و… در نظر می‌گیرد و بر همان مبنا با در نظرگرفتن قیمت منطقه و آخرین معاملاتی که در ملک‌های مشابه صورت گرفته، قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد.

هوش مصنوعی نیز همان مولفه‌ها را در نظر می‌گیرد و با محاسبه آن‌ها خروجی متناسب با نیاز کاربر ارائه می‌دهد. در سایت کیلید کافی است تنها با واردکردن کدپستی ده‌رقمی، تمام اطلاعات کاربردی ملک مورد نظر خود را مشاهده کنید. همچنین میانه و میانگین نرخ معاملات در منطقه نیز به افراد ارائه می‌شود تا تصمیم بهتری برای سرمایه خود بگیرند.

در کنار این مباحث روند رشد یا کاهش معاملات نیز در قالب نمودار در اختیار افراد قرار می‌گیرد تا راحت‌تر بتوانند برای سرمایه خود تصمیم بگیرند. به‌طور مثال با رصد نوسانات معاملات بازار اجاره آپارتمان در باغ فردوس می‌توان آینده قیمت خانه در این منطقه را تحلیل کرده و متناسب با آن اقدام به انعقاد قرارداد کرد.

این اطلاعات از یک سو کاربران را برای انتخاب صحیح جهت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن راهنمایی کرده و مالکان را از میزان رشد و کاهش دارایی ملکی خود مطلع می‌کند‌ تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازارمسکن را از دست ندهند.

لازم به ذکر است، کیلید اقدام به تولید محتوای تخصصی در بخش‌های مختلف مرتبط با حوزه مسکن کرده و آن‌ها را در بخش کیلید مگ (kilidmag) به انتشار می‌رساند. درنتیجه می‌توان کیلید را مرجعی برای رفع تمام نیازهای مسکنی برشمرد و آن را منبعی برای کشف قیمت و وضعیت کلی بازار دانست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات