صنیع کار، برای خرید مبلمان باغی یا فضای باز به چه نکاتی توجه کنیم؟

سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
تزیینات مبلمان در گذشته غالبا کاری سخت زمان‌بر بود. این امر هنرمندان سازنده را به‌سمتی سوق داد که بتوانند با صرف انرژی و وقت کمتر، محصولاتی مقاوم و زیبا و تا حد ممکن ماشینی خلق کنند.
تبلیغات

امروزه می‌دانیم ساخت‌وساز مبل‌ها به‌سختی گذشته نیست و انواع مواد جلادهنده مصنوعی و مقاوم دراختیار سازندگان قرار دارد تا بتوانند به مبل‌ها، نمای دلپذیرتری بدهند. از‌آنجا‌که صندلی‌ها در تاریخچه مبلمان جایگاه ویژه‌ای دارند، از نمونه‌های صندلی‌های اولیه می‌توان به چهارپایه‌ای ساده اشاره کرد که از آن‌ها برای نشستن استفاده می‌شده است.

مدارک موجود نشان می‌دهد قدیمی‌ترین چهارپایه موجود در منطقه‌ی خاور نزدیک باستان از حفریات باستان‌شناسی اریک اشمیت در تپه‌ی چشم‌علی در جنوب‌شرق تهران (شهرری) بین سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۶ به‌دست آمده است، همچنین، بهترین نمونه‌های مبلمان و تخت و صندلی در ایران باستان مربوط به دوره هخامنشی است. علاوه‌بر صندلی‌ها، نمونه‌هایی از پایه‌های فلزی به‌شکل حیوانات اساطیری مانند شیر و عقاب و بخشی از بدن حیوان (پنجه‌ی شیر) در کاوش‌های باستان‌شناسی به‌دست آمده است که بیانگر بخشی از تزیینات مبلمان در دوره هخامنشی است. در سال‌های گذشته در طراحی مبلمان باغی از نقش‌و‌نگارهای سنتی بیشتری استفاده می‌شد؛ اما امروزه طرح‌های مدرن نیز در سبد کالای این دسته از محصولات جای خود را باز کرده است.

میز و صندلی باغی مناسب برای فضای باز

تاریخچه‌ی طراحی و ساخت انواع مبلمان 

امروزه، چوب یکی از عوامل اصلی ساخت مبلمان و صندلی به‌شمار می‌آید و انتخاب بهترین چوب و کاربرد آن‌ها بسیار مهم است. بعد از قرن پانزدهم، اولین مبل‌هایی که شناسایی شده‌اند، نام سازندگان و صنعتگران خود را به‌همراه داشتند و قبل از این دوره، نمی‌توان دقیق اسم مبل‌ها را بیان کرد. در اواخر قرن هفدهم، از چوب گردو در ساخت مبلمان بسیار استفاده می‌شد. چوب گردو ازجمله انواع چوب‌هایی است که نقوشی زیبا و مستحکم دارد. از این چوب بیشتر برای کارهای هنری و صنایع‌دستی چون منبت‌کاری، خراطی، معرق‌کاری، مجسمه‌سازی، ساخت آلات موسیقی، میز و صندلی و... استفاده می‌شود که در تزیین مبل نقش بسزایی دارد.

در قرن هجدهم، مبلمان حجیم و پرزینت انعکاسی از معماری و اماکن مذهبی آن دوران بود. در آن دوران، قطعات قطور و خشک و خشن با کنده‌کاری‌های حجیم همراه‌با نصب قطعات فلزی گران‌قیمت و سنگ‌ها و چوب‌های کمیاب تزیین می‌شدند. از قرن هجدهم به‌بعد، مبل‌های سنتی گسترش پیدا کردند و حتی ارزش خود را در دهه‌های بعدی نیز حفظ کردند و بعد از چندین قرن، امروزه هنوز از این سبک مبلمان استفاده می‌شود.

طراحی مبلمان برای فضای باز (مبلمان باغی) 

در‌حال‌حاضر، با شلوغی شهر و محیط اطراف ما، حتی فکرکردن به داشتن زندگی آرام و بدون دغدغه از ذهن انسان‌ها دور شده‌ است و دیگر فکر داشتن خانه‌هایی با فضای باز، حیاط ویلایی، حوض و باغچه، به ایده‌آلی دور از ذهن تبدیل شده ‌است؛ اما با کمی‌ خواست و اراده می‌­توانیم در آشوب این افکار غرق نشویم. مبلمان باغی که مبلمان پاسیو یا مبلمان فضای باز نیز نامیده می‌‌شود، نوعی مبلمان است که به‌طور خاص برای استفاده در فضای باز طراحی شده ‌است. این مبلمان از مواد مقاوم دربرابر آب‌و‌هوا ساخته می‌‌شوند؛ موادی مانند آلومینیوم که زنگ نمی‌‌زند یا از فلزات دیگر با روکش‌‌های رنگ محافظ و نیز گاهی چوب و پلاستیک.

معمولا این نوع مبلمان برای دوام بیشتر درمقابل شرایط جوّی و رطوبت با پوشش رنگ الکترواستاتیک کوره‌ای تولید و عرضه می‌شودند. مبلمان فضای باز به‌صورت ست‌های ۶ نفره با میز هم‌طرح خود به‌همراه شیشه و تشک صندلی‌‌ها برای فروش در نظر گرفته می‌‌شوند. در گویش مردمی‌ نیز اسم‌های متعدد میز و صندلی فلزی، میز و صندلی باغی، میز و صندلی آهنی یا صندلی فرفورژه وجود دارد که به‌ گونه‌ایی از میز و صندلی گفته می‌شود که در ساخت آن از فلز آهن استفاده شده است.

مبلمان باغی انواع گوناگون دارند؛ مانند صندلی حصیری که عموما طرح و بافت حصیری دارند و فضایی زیبا را برای شما به ارمغان می‌آورند. جنس بدنه این مبلمان آلومینیوم است و با پوشش خارجی پلی‌اتیلن پوشیده شده است که از این نوع مبلمان زیبا برای طراحی داخلی منزل نیز می‌توانید استفاده کنید.

از انواع مبلمان فضای باز و میز و صندلی باغی صنیع کار، برای داشتن فضایی آرامش‌بخش در محل کار، خانه، حیاط و حتی بالکن خانه خود می‌توانید استفاده کنید. این کار فقط به کمی‌ خلاقیت نیاز دارد تا بتوانید فضایی زیبا و آرامش‌بخش در محیط زندگی خود ایجاد کنید. اکنون چند روش و ایده‌ی طراحی فضای باز خانه توضیح داده می‌شود تا با دانستن آن‌ها بتوانید محیط دلخواه خود را با انتخاب بهترین مبلمان موردنیاز طراحی کنید و فضای باز شیکی برای خود به‌ارمغان بیاورید.

یکی از لذت‌بخش‌ترین راه‌های گذراندن اوقات فراغت، نشستن در هوای آزاد و استفاده از طبیعت است. معمولا خانه‌هایی که پیرامون باغ و فضای آزاد قرار گرفته‌اند، ظرفیت فراوانی برای استفاده از تجهیزاتی مثل آلاچیق‌ها، نیمکت‌ها، میز و مبلمان فضای باز و... دارند. میز و صندلی‌های باغ باعث می‌شوند افراد با اطمینان‌خاطر و راحتی بیشتری بتوانند از طبیعت استفاده کنند و لذت کافی را از محیط اطراف در آرامش کامل ببرند.

میز و صندلی چوبی فضای باز از وسایلی مثل فلز، بتن ، چوب، پلی‌استر و... ساخته می‌شوند که بهتر است در انتخاب آن‌ها، به محیط پیرامون و معماری بنای اطراف نیز توجه شود. از ویژگی‌های مبلمان باغی می‌توان به ضدرطوبت‌، طراحی زیبا، شیک و کلاسیک، ضدپوسیدگی و ماندگاری طولانی آن‌ها اشاره کرد. برای تزیین فضای باز خود می‌توانید از محصولات فضای باز صنیع کار، مانند تاب و صندلی آویز استفاده کنید که از یک و گاهی دو پایه آویخته است و زیبایی بی‌نظیری به محیط شما می‌بخشد.

سایبان و چترهای صنیع کار که برای ایجاد سایه به‌کار می‌رود و به آن چتر یا چتر باغی نیز گفته می‌شود، جزو محصولات پرفروش صنیع کار است که دربرابر تابش خورشید بسیار مقاوم است. علاوه‌براین، می‌توانید با تهیه قفس پرنده، گوی قرعه‌کشی، گلدان‌های متنوع و تاب‌های ریلکسی فضای باز ویلای خود را به زیبایی طراحی کنید.

زمانی‌که قصد دارید برای فضاهای بیرونی مبلمان تهیه کنید، متوجه خواهید شد که گزینه‌های زیادی برای انتخاب مبلمان مناسب فضاهای بیرونی وجود دارد. از طرح و مدل گرفته تا جنس مبلمان انواع متنوعی وجود دارد. بنابراین، با آشناشدن با هریک از این گزینه‌ها، می‌توانید طیف وسیعی از مدل‌‌های متناسب با سلیقه و شیوه زندگی خود را محدود کنید. برای بهبود و تسریع این فرایند، صنیع‌کار به شما برای انتخاب مبلمان فضای باز متناسب با محیطتان کمک می‌کند.

نکات مهم در طراحی مبلمان باغی (فضای باز)

اکنون صحبت انتخاب مبلمان باغی مناسب برای محیط‌های محدود در فضای باز است. اگر حیاطی کوچک یا پاسیو دارید، نباید آن را با مبلمان بزرگ و گرد یا میز‌های ناهار خوری هشت‌نفره شلوغ کنید. در‌عوض، مبلمان باید متناسب با مقیاس فضای شما باشد. این بدان معنا نیست که نمی‌توانید مبلمان شیک داشته باشید. نحوه‌ی انتخاب صندلی‌ و مبلمان‌ها برای فضای باز بدین‌ترتیب است که به‌جای استفاده از مبلمان چندتکه‌ی بزرگ و وسایل همراهش، از صندلی و مبلمان‌های دونفره استفاده کنید؛ زیرا مبلمان کوچک‌تر در فضاهای کوچک راحت‌تر چیده می‌شوند.

بااین‌حال، کوچک‌بودن حیاط به این معنی نیست که نمی‌توانید صندلی‌های لوکس داشته باشید که آرامش و تعامل میان مهمان را ترویج می‌کند. یک ست گپ‌و‌گفت کوچک‌تر ممکن است مناسب باشد. مبلمان مناسب برای کنار استخر هم مبلمانی برای زمانی است که می‌خواهید درکنار استخر بخوابید و راحت دراز بکشید، چرت بزنید، مطالعه کنید و حتی حمام آفتاب بگیرید. همچنین، مبلمان مناسب درکنار استخر به شما این امکان را می‌دهد تمام این کارها را انجام دهید و می‌توان گفت مبلمان مناسب فضاهای بیرونی است.

میز و صندلی باغی مناسب برای فضای باز

ست‌های Bistro هم به‌طورکلی شامل دو صندلی و یک میز کوچک است. برخی از این ست‌ها به‌صورت میز و صندلی‌هایی در کافه‌های فرانسوی هستند و بعضی دیگر مثل اسکله‌ای مشرف به آب‌‌های آبی هستند. طرح و الگو و مدل‌هایی که با  فلز تزیینی ساخته می‌شوند، از کافه‌‌ها الهام گرفته شده است و با انواع متریال حصیری، میزی راحت ایجاد می‌کنند.

قبل از خرید همیشه حیاط و مبلمان خود را اندازه‌گیری کنید. مبلمان مناسب برای حیاط یا باغ یا به‌طور کلی فضاهای باز و خارج از خانه با مبلمان داخلی متفاوت است. این تفاوت هم در طراحی و هم در مواد به‌کار‌رفته برای ساخت وجود دارد؛ مثلا ممکن است به تعدادی صندلی برای روی بالکن نیاز داشته باشید یا مبلمانی برای وسط حیاط یا باغچه مدنظرتان باشد. می‌توان از میز و صندلی‌های کوچک و ساده برای مبلمان فضای باز نیز استفاده کرد. صندلی‌هایی که نه‌تنها فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند؛ بلکه با جای‌گیری مناسب و طرح‌های جذاب، محل استراحت مناسبی برای مطالعه و استراحت و آرامش خواهند بود. اگرچه هیچ پیشنهادی قطعی و ثابت نیست، بسته به خانه‌ی شما و فضاهای بیرونی‌اش، می‌توانید تغییرات خاص خود را در آن‌ها ایجاد کنید و با یک نوشیدنی، شهر غمگین را شاد کنید و دنیا را از فضایی زیبا، زیباتر ببینید. در‌صورتی‌که حیاط قابل‌استفاده یا باغی دارید، می‌توانید به‌راحتی قسمتی از آن را به جایی برای نشستن و جمع‌شدن‌های خانوادگی و دوستانه اختصاص دهید و در روزهایی که هوا مساعد است، از هوای آزاد لذت ببرید.

در طراحی فضای باز، جدا از چیدن مبلمان می‌توانید از گیاهان در فضای باز استفاده کنید؛ زیرا گیاهان تأثیر شگرفی در زیبایی محیط دارند و رنگ سبز آرامش را به روح شما خواهد بخشید و زیبایی محیط شما را چندبرابر خواهد کرد. روش‌های متعددی برای داشتن فضای سبز در حیاط خانه وجود دارد که یکی از کاربردی‌ترین آن‌ها استفاده از گیاهان بالارونده یا قراردادن گلدان‌ها به‌صورت عمودی در محوطه است. برای این منظور می‌توانید از پلکان کهنه استفاده کنید. شما می‌توانید پلکان را در گوشه‌ای از حیاط به دیوار تکیه دهید و گلدان‌های رنگی را از پله‌های آن آویزان کنید.

استفاده از مبلمان فضای باز با حوض و آب‌نما هم از دیگر گزینه‌ها است. به‌طور کلی وجود آب‌نما و حوض فضای باز شما را بسیار دلنشین می‌کند. همچنین، اگر از آن دسته انسان‌های پرنده‌دوست هستید، می‌توانید قفس پرنده‌ی خود را نیز با طرح مبلمان خود ست و لحظات خوشی را درکنار خانواده سپری کنید و از زیبایی محیط اطراف خود حداکثر لذت را ببرید.

اگر تا‌به‌حال به‌دنبال تهیه مبلمان فضای باز بوده باشید، حتما نام صنیع کار به گوشتان خورده است. بیش از ۵۰ سال است که به خوشنامی‌ از صنیع کار یاد می‌شود و این گروه تمام تلاش خود را در حفظ این اعتماد به کار گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات