دلایل تعرفه عجیب برخی مؤسسه‌ها برای ثبت شرکت و برند از نگاه نخستین ثبت

چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
این روزها در هر گوشه‌ای، آگهی‌های رنگارنگ و متفاوتی از مجموعه‌هایی می‌بینیم که درزمینه‌ی ثبت شرکت تبلیغ کرده‌اند.
تبلیغات

اگر تا‌به‌حال به یکی از مؤسسه‌های ثبتی مراجعه کرده باشید، قطعا متوجه شده‌اید هر مؤسسه‌ای چه رقم‌های هنگفتی برای ثبت شرکت یا برند یا کارهای ثبتی اعلام می‌کند و چه آشفته‌بازاری در این فرایندهای ثبتی در مؤسسه‌های مذکور وجود دارد. واقعیت چیست؟ اگر واقعا بخواهیم شرکت یا برند را ثبت کنیم و دیگر کارهای ثبتی را انجام دهیم، چقدر باید هزینه و چگونه اقدام کنیم.

هرروز افراد زیادی برای ثبت شرکت یا برند خود به مؤسسه‌های ثبتی مراجعه می‌کنند که متأسفانه به‌دلیل نداشتن اطلاعات کافی در‌این‌زمینه امکان دارد در دام‌های رنگین آنان بیفتند؛ ولی با مطالعه‌ی این مطلب، قطعا خوانندگان اطلاعات لازم برای اقدام در‌این‌زمینه را کسب می‌کنند و می‌توانند تصمیمات بهتری بگیرند.

معنای ثبت شرکت چیست؟

مطابق با قانون رسمی کشور ایران و دیگر کشورها، تمامی اشخاصی که قصد دارند در کشور محل سکونت خود فعالیت تجاری کنند، برای ثبت تشکل حقوقی (ثبت شرکت) باید اقدام کنند. البته، پیش از اینکه افراد برای ثبت شرکت تصمیم بگیرند،هدف خود را از این اقدام باید مشخص کنند و شرکا باهم باید تصمیم بگیرند این شرکت را به چه هدف و منظوری می‌خواهند ثبت کنند.

معمولا در ایران، دو نوع شرکت مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص متقاضی فراوانی دارند که هرکدام از آن‌ها، با‌توجه‌به ساختار حقوقی‌شان مناسب گروه مخاطب خاص خود است. برای ثبت شرکت مسئولیت محدود، حداقل به دو شریک و برای ثبت شرکت سهامی خاص، حداقل به پنج شریک نیاز است تا بتوان مسئولیت‌های شرکت را بین هریک از شرکا تقسیم کرد.

هزینه‌های ثبتی شرکت چقدر است؟

هزینه‌های ثبتی کاملا به تصمیم اعضا درباره‌ی انتخاب شرکت مدنظر و میزان سرمایه‌ی ثبتی و تعداد شرکا بستگی دارد که پس از مشاوره‌های کارشناسی، هزینه‌ی نهایی به شرکا اعلام می‌شود. متقاضیان باید در نظر داشته باشند که اگر به مؤسسه ثبتی مراجعه می‌کنند، باید صفر تا ۱۰۰ هزینه‌ها در برگه‌ی قراردادشان ذکر شود؛ زیرا در بعضی مؤسسه‌های ثبتی، ابتدا هزینه‌ای بسیار ناچیز به متقاضی اعلام و در مراحل انجام کار، هزینه‌های هنگفت دیگری به وی تحمیل می‌کنند و درنهایت، متقاضی متوجه می‌شود برای ثبت شرکت یا انجام دیگر کارهای ثبتی، ۱۰ برابر بیشتر از هزینه‌های معمول متقبل شده است. پس در‌این‌باره حواستان جمع باشد.

ثبت برند چیست و با ثبت شرکت چه تفاوتی دارد؟

اگر فعالیت متقاضی در حوزه‌ی ارائه‌ی خدمات یا تولید کالا است، پس از ثبت شرکت، ثبت برند و علامت تجاری کسب‌و‌کار یا محصول وی واجب و الزامی است. پرواضح است که ثبت برند با ثبت شرکت متفاوت است؛ مثلا شاید اسم شرکت شما «مؤسسه‌ی فروغ پاسارگاد ماندگار» باشد؛ ولی برند شما «نخسین ثبت» باشد. آن اسمی که باید از حقوقش محافظت کنید، همان برند شما است.

البته، منظور از الزامی‌بودن ثبت برند این نیست که طبق قانون، به این کار مجبور باشید؛ بلکه منظور این است که با ثبت رسمی نام محصول و خدمات خود، حقوق قانونی آن را به‌انحصار شخص خود یا شرکت تازه‌تأسیستان در‌می‌آورید و امتیاز ارائه‌ی آن محصول و خدمات برایتان محفوظ می‌ماند و از سوء‌استفاده‌های احتمالی جلوگیری می‌کنید.

منظور از سوء‌استفاده‌های احتمالی چیست؟

شرکتی را در نظر بگیرید که نوشابه تولید می‌کند و اعضای آن شرکت تصمیم گرفته‌اند نام محصول خود را «کوکاکولا» بگذراند. این شرکت برای تولید و بازاریابی نوشابه‌های خود زحمات زیاد و هزینه‌های هنگفتی متقبل می‌شود. پس از چندی، می‌بینیم اکثر مردم نوشابه‌های این شرکت را می‌شناسند و از آن استفاده می‌کنند و برند «کوکاکولا» به‌عنوان برندی شناخته‌شده در بین مردم جا افتاده است. حال اگر آن شرکت در ابتدا برند «کوکاکولا» را برای محصول خود به‌صورت رسمی ثبت نمی‌کرد، قطعا شاهد آن بود که شرکت‌هایی دیگر نیز نوشابه‌های «کوکاکولا» تولید و در بازار پخش کنند و از قدرت نام برندی که شرکت اصلی آن را به‌وجود آورده، برای فروش محصولات تقلبی خود استفاده کنند.

درباره‌ی شرکت‌های خدماتی نیز به‌همین‌ترتیب است؛ مثلا شرکتی به آدرس اینترنتی webnahad.com را در نظر بگیرید که در حوزه‌ی خدمات و آموزش‌های حوزه‌ی وب و دیجیتال‌مارکتینگ فعالیت می‌کند و نام «وب‌نهاد» را برای کسب‌و‌کار خود انتخاب کرده است. اگر آن شرکت در ابتدا نام کسب‌و‌کار و خدمات خود را به‌صورت رسمی ثبت نمی‌کرد، شاهد آن بود که اشخاص دیگر هم‌زمان خدماتی مشابه آن شرکت نظیر خدمات دیجیتال‌مارکتینگ ارائه دهند و از برند آن شرکت استفاده کنند. گفتنی است «وب‌نهاد» با ثبت رسمی برند و علامت تجاری در ابتدای کار، تمامی حقوق مادی و معنوی این نام را ازآنِ خود می‌کند و شخص یا شرکتی دیگر نمی‌تواند از این نام برای محصول و کسب‌و‌کار خود استفاده کند و درصورت مشاهده‌ی موارد این‌چنینی، می‌توان از شخص یا شرکت سوءاستفاده‌کننده شکایت و غرامت هنگفتی دریافت کرد.

اگر کسب‌و‌کار خدماتی دارید یا محصولی تولید می‌کنید، این را بدانید نمی‌توان به‌همین سادگی از هر نامی که خوشتان آمد، استفاده کنید؛ زیرا شاید آن نام و برند و علامت تجاری را شخص یا شرکتی دیگر ثبت کرده باشد و در‌این‌صورت، مالک برند می‌تواند از شما شکایت کند و به پرداخت غرامت هنگفتی مجبور خواهید شد. اگر هم نامی برای ثبت برند محصول و خدمات کسب‌وکارتان مدنظر دارید و می‌خواهید پیش از ثبت برند، بررسی کنید که هم‌اکنون امکان ثبت آن وجود دارد یا خیر، می‌توانید ازطریق صفحه‌ی استعلام برند در وب‌سایت نخستین ثبت از امکان ثبت آن برند مطلع‌ شوید.

چگونه واردات و صادرات کنیم؟

واردات و صادرات به تجارت محصولات فیزیکی و تجارت خدمات غیرفیزیکی، نظیر خدمات اینترنتی، بین کشورها اطلاق می‌شود. پیش‌نیاز واردات و صادرات این است که اگر به‌عنوان شخص حقیقی می‌خواهید فعالیت کنید، باید کارت بازرگانی داشته باشید و اگر به‌عنوان شخص حقوقی (شرکت) می‌خواهید فعالیت کنید، باید شرکت ثبت‌شده و کد اقتصادی شرکت و کارت بازرگانی حقوقی داشته باشید. کارت بازرگانی مجوزی است که اجازه می‌دهد درزمینه‌ی تجارت بین‌المللی کالا و خدمات فعالیت کنید.

درپایان، امیدواریم با مطالب گفته‌شده توانسته باشیم اطلاعاتی مختصر و مفید درباره‌ی راه‌اندازی کسب‌و‌کار در قالب شرکت حقوقی ارائه کرده باشیم. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید علاوه‌بر مراجعه‌ی حضوری به شرکت ثبت نخستین یا تماس تلفنی با شماره‌های اختصاصی ۸۸۸۸۱۲۳۵-۰۲۱ و ۸۸۸۸۱۲۴۵-۰۲۱، به وب‌سایت ثبت نخستین سر بزنید و از کارشناسان ازطریق گفت‌وگوی آنلاین، به‌رایگان مشاوره بگیرید. افزون‌براین، درصورت داشتن هرگونه سؤال و نظری، می‌توانید ازطریق قسمت نظرات در پایین صفحه، آن را مطرح کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات