عکاسی صنعتی را با استودیو نماد بهتر بشناسید
وجود عکسهای حرفهای که توسط یک عکاس حرفهای گرفته شدهاند، در فضای کسبوکارها، درواقع شناسنامه و هویت یک برند به حساب میآیند. به این سده عکسهای حرفهای که در جهت شناساندن محصولات و خدمات کسب و کارها ایجاد شدهاند، عکس های صنعتی و به حرفهاش، عکاسی صنعتی گفته میشود.
عکاسی صنعتی (industrial photography) به شاخهای از عکاسی با اهداف تجاری اشاره دارد که سعی دارد یک یا چند کالا یا خدمات را به فروش برساند.
به عبارت دیگر، هر نوع عکاسی که با هدف فروش کلا و خدمات صورت گیرد، در زیر شاخهی عکاسی صنعتی قرار میگیرد. برای مثال دو زیرشاخه عکاسی محصول و عکاسی تورمجازی در حوزه عکاسی صنعتی قرار دارند.
عکاسی تور مجازی
عکاسی تور مجازی یکی از روشهای نوین در تبلیغات صنعتی است. این سبک از عکاسی صنعتی بهصورت حرفهای برای شناساندن یا حتی ارائه گزارش کار فضاهای مختلف مانند آپارتمانها، شهربازی، کتابخانهها و حتی ادارات و ارگانها انجام میشود.
افراد با استفاده از تکنولوژی تور مجازی میتوانند از هر نقطه از جهان و در هر زمانی بهراحتی فقط با یک لپتاپ یا حتی تلفن همراه متصل به اینترنت از آنها بازدید کنند. تجربه تماشای مناظر مختلف در طول مجازی بهدلیل ۳۶۰ درجه بودن آن لذتبخش است.
عکاسی محصول
اگر شرکتی بهترین محصول را تولید کند اما در قالب تصاویر و فیلم نتواند بهخوبی تبلیغ کند، محکوم به شکست است. از همین رو عکاسی محصول در یک شرکت کالا یا خدمات باید جدی گرفته شود.
یک عکاس حرفهای صنعتی باید بتواند با بهرهگیری از آخرین تکنولوژی های عکس برداری و ویرایش حرفهای تصاویر، بهترین نور و زاویه برای عکاسی را انتخاب کند. این تصاویر معمولاً باتوجهبه روشن یا تیره بودنشان روی زمینه سفید یا مشکی قرار میگیرند تا جلوه بصری محصول بهخوبی نمایان شود.
علاوهبر آن عکاسی محصول بهصورت زمینه ساده بیشترین جزئیات از محصول را بدون ایجاد حواسپرتی نمایش میدهد.
عکاسی صنعتی فراتر از عکاسی ساده
البته شاید تصور کنید عکاسی صنعتی حرفه چندان سختی نیست. اما حقیقت آن است که عکاسی صنعتی چیزی بیش از تنظیم لنز و فشار دادن دکمه شاتر دوربین است. یک عکاس صنعتی باید بداند چطور کالا یا خدمات را به تصویر بکشد تا با تاثیر بر ذهن و احساس مشتریان بالقوه آنها را تبدیل به مشتریان بالفعل کند.
لوازم مورد نیاز عکاسی صنعتی
استفاده از یک دوربین باکیفیت و مجهز به آخرین تکنولوژیهای روز بیشک مهمترین تجهیزات عکاسی صنعتی است. بااینحال باید به موارد دیگری نیز از جمله تجهیزات نورپردازی، چتر، سه پایه و یک کامپیوتر قدرتمند اشاره کرد تا عکاس صنعتی مطمئن شود تصاویر نهایی از نظر کیفیت حرفهای و استانداردها در بالاترین سطح ممکن قرار خواهند گرفت.
دوربین دیجیتال مناسب عکاسی صنعتی
در زمان شروع خرید دوربین، حتما متوجه خواهید شد دوربینهایی با قابلیتهای متعدد و انواع مختلف وجود دارند که بسته به نیاز و البته بودجهتان میتوانید دوربین مناسبتان را از بین برندهای مختلف انتخاب کنید.
بهطور کلی در عکاسی تبلیغاتی، دوربینهای DSLR و دوربینهای کامپکت رایج هستند. بااینحال ما استفاده از دوربینهای DSLR را برای عکاسی حرفهایتر پیشنهاد میکنیم.
اگر یک عکاس تازهکار هستید، شاید بهتر باشد با انتخاب یک دوربین Point and Shoot شروع کنید. این نوع دوربین شایعترین نیازهای هر فرد را برآورده میسازد.
اگر یک عکاس حرفهای هستید، دوربینی انتخاب کنید که حالت تنظیمات دستی داشته باشد.
دوربینهای حرفهای با سنسورهای فولفریم برای شرایط کمنور مناسبتر هستند و به نسبت دوربینهای دارای سنسورهای قطعهای اختلاف اندک موجود در بین رنگها را بهتر ثبت میکنند. علاوهبر این، استفاده از آنها درکنار لنزهای زاویه باز کارایی بیشتری به همراه دارد.
دوربینهای بدون آینه نیز با افزایش محبوبیت در بین عکاسان سفری و عکاسان مراسم عروسی همراه شده است. بااینحال بهترین آنها هنوز کیفیتی برابر با دوربینهای حرفهای DLSR نخواهند داشت.
انتخاب لنز مناسب
تمامی لنزهای دوربین با یک شکل و عملکرد ساخته نشدهاند. لنزها شامل لنزهای نرمال، زاویه باز و تله فوتو میشوند. هرکدام از این لنزها دارای یک طول کانونی متفاوت هستند.
اگر قصد زوم روی سوژهها و محصولات را دارید، یک لنز تله فوتو را انتخاب کنید و در مقابل استفاده از لنزهای زاویه باز باید زمانی صورت گیرد که قصد دارید تا حد متوسطی به سوژه یا محصول خود برای عکاسی نزدیک شوید.
اگر سوژه ابعاد کوچکی دارد، از لنزهای ماکرو با محدوده فاصله کانونی ۷۰ تا ۲۰۰ میلیمتر استفاده کنید و اگر ابعاد بزرگتری دارد، میتوانید از لنزهای نرمال که فاصله کانونی آنها بین ۳۵ تا ۵۰ میلیمتر است نیز بهره بگیرید.
نورپردازی عکاسی صنعتی
نورپردازی مناسب در عکاسی صنعتی یکی از مقوله های حیاتی است. یک عکاس صنعتی در مقایسه با عکاس پرتره و دیگر عکاسان معمولی آتلیه به نور فلاش بیشتری نیاز دارد و برای انجام بهترین شکل ممکن پروژههای خود حداقل باید از ۳ شاخه فلاش استفاده کند.
سخن پایانی
عکاسی صنعتی یکی از هزاران مشاغل خدماتی است که با تکنولوژی عجین شده است. هرچه سطح استفاده از تکنولوژی و البته مهارت عکاسی در آن بالاتر باشد، تصاویر موثرتر و خارقالعادهتری خلق میشوند که میتوانند قلبها و ذهنها را تسخیر کنند!
نظرات