سرنوشت جایزه فاخر

سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
اختتامیه اولین «پست بُردگیم ویکند» ایران با حمایت دکتر مهرداد فاخر برگزار شد.
تبلیغات

«راه شاهی»، جایزه‌ی مسابقه‌ی طراحی بازی رومیزی دکتر مهرداد فاخر با موضوع پست را از آن خود کرد. این بازی رومیزی (فکری) به‌دلیل نشان دادن تاریخ کهن ارتباطات و صنعت پست در ایران باستان و آموزش و انتقال نکات مفید در مورد خدمات پستی به بازیکنان توانست جایزه‌ی مسابقه‌ای را که در روز جهانی پست سال پیش از طرف کارآفرین برتر و مرد اول صنعت پست ایران برگزار شد، به‌دست آورد.

در این مسابقه، از طراحان خواسته شد در ارائه‌ی داستان بازی به مفاهیم مربوط‌به صنعت پست توجه ویژه داشته باشند تا ایرانیان با این میراث فرهنگی کهن و مفاهیم بهره‌گیری مدرن آن در زندگی روزمره بیش‌ازپیش آشنا شوند.

مسابقه‎ی طراحی بازی رومیزی با موضوع پست به ابتکار دکتر مهرداد فاخر مدیرعامل اولین و بزرگ‌ترین پست خصوصی ایران تیپاکس، در روز جهانی پست مطرح شد و با استقبال خوبی از سوی طراحان و متخصصان بازی‌های رومیزی مواجه گردید.

استقبال از مسابقه‌ی طراحی بردگیم فراتر از پیش‌بینی‌ها بود. به‌طوری‌که بیش از یک‌صد شرکت‌کننده در این مسابقه شرکت کردند. درنهایت ۱۵ بازی به مرحله نهایی مسابقه راه یافتند و هیات داوران از این ۱۵ بازی ۳ بازی را شایسته‌ی نامزدی جوایز برتر دانست.

مراسم معرفی برترین بازی‌ها روز جمعه ۱۳ اردیبهشت ماه در تی هاب - مدرن‌ترین هاب پستی کشور -  به میزبانی دکتر مهرداد فاخر رئیس هیئت مدیره اولین اپراتور پست خصوصی کشور و با حضور میهمانان ویژه از جمله مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خانم هانیه سامعی و تعدادی از اساتید مدعو از دانشگاه‌های تهران، شریف و شهید بهشتی و  جمعی از کارشناسان، خبرگان و فعالان صنعت تولید بازی و سرگرمی برگزار شد و طی مراسم باشکوهی بازی‌های برتر معرفی شدند. در این مراسم، مهندس حسین کاشانی، مدیرعامل هلدینگ فاخر و مدیران ارشد تیپاکس نیز حضور داشتند.

جایزه فاخر
کپی لینک

اسامی برندگان «مسابقه طراحی پست بردگیم»

شرکت‌کنندگان و بازی‌های زیر از بین بیش از ۱۰۰ شرکت‌کننده این مسابقه به مرحله نهایی راه یافته بودند:

چاپار پستچی (معصومه احمدی و علی احمدی)، برسد به دست... (امیر اردشیری لردجانی)، پستچی برتر (مهدی دهقان طرز جانی ، شهاب وارد و سید صادق ضیاء کاشانی)، پست - ارسال جهانی (احسان نظر زاده)، بازی تیپاکس (عرفان محمد پور و سالار همتی)، پیام مخفی، پست فضایی (فایزه خمیرانی)، باکس استوری (محمد هادی بهروزی نژاد و علی جوادی)، قاصد (سهیل احمدی و پیمان بنی لو)، چاپار (محمد صادق ترابی، حمیدرضا نجاتی، حمیدرضا منزوی، میلاد جهانگرد)، تیپاکس بردگیم (علی و نازنین زهرا اقبالی)، بهراه (پیام رضاپور)، تی بار (آتنا فرازنده، یوسف حاجی محمدزاده، داریوش حبیب پور، علیرضا رفیعی جو و محدثه طالبی)، پستچی (ایمان شفیعی،  سید صالح خوانساری، علی جنوشی فرهانی، اشکان دستمال چی) و راه شاهی (صادق رضانیا، حبیب اله حیدریان، زینب رضانیا، محمد باقر رضانیا و اسما صفی زاده)

بازی راه شاهی، جایزه‎ی خلاقانه‌ترین بازی رومیزی ایران با رویکرد پست را به‌دست آورد و صاحب بازی GloomHaven شد. گلوم هیون در دوسال اخیر به‌عنوان بهترین بازی رومیزی دنیا شناخته شده است. از این بازی به‌دلیل تولید محدود، تعداد کمی در ایران وجود دارد.

جایزه اول به بازی «راه شاهی» تعلق گرفت. راه شاهی در تاریخ نام مسیرهای امنی بود که در زمان داریوش بین نقاط مختلف امپراطوری هخامنشیان ساخته شد و چاپارها ازطریق آن، پیام‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن رد و بدل می‌کردند. چاپارخانه‌ها در حد فاصل معینی در راه شاهی تعبیه شده بود و مجموعه‌ی این‌ها درکنار هم ایرانیان را به‌عنوان ابداع کنندگان پست به جهانیان شناسانده است. بازی راه شاهی هم با بهره‌گیری‌از تاریخ کهن ایران نام خود را از قدیمی‌ترین پست جهان الهام گرفت است.

این بازی توسط صادق رضانیا، حبیب اله حیدریان، زینب رضانیا، محمد باقر رضانیا و اسما صفی زاده در قالب یک گروه همکار طراحی شده است.

جایزه دوم به امیر اردشیر لردجانی رسید که بازی «برسد به دست...» را به‌تنهایی طراحی کرده بود.

جایزه سوم را هم گروه طراحیِ بازیِ «تی بار» از آن خود کردند.

«تی بار» توسط یوسف حاجی محمدزاده، آتنا فرازنده، داریوش حبیب پور، علیرضا رفیعی جو و  محدثه طالبی طراحی شده است. اعضای این تیم همگی از کارکنان برند خوگر هستند که یکی از برندهای موفق در هلدینگ فاخر محسوب می‌شود.

کپی لینک

اهدا «مکانیزه‌ی جوایز»

بخش پرهیجان و جالب این مراسم، معرفی برترین‌ها و جوایز توسط دستگاه تمام خودکار «بویمر» در «تی‌هاب» بود. به این شکل که کاندیدها در انتهای خطِ تفکیک بسته‌های پستی تی‌هاب قرار گرفتند. جوایز به ترتیب توسط دکتر مهرداد فاخر در ابتدای نوار نقاله قرار داده شد و دستگاه به شکل کاملا خودکار جایزه‌ی هر یک از تیم ها را به دست آن‌ها رساند.

کپی لینک

شاخصه انتخاب برترین‌ها

مسابقه‌ی طراحی بردگیم یا بازی رومیزی با هدف توسعه فرهنگ پستی و آموزش استفاده از این خدمات مهم طرح‌ریزی شد و به همین دلیل از بازی‌سازان، طراحان و افراد خلاق ایرانی دعوت شد تا یک بازی با مفهوم پست و برای ارائه در سطح ملی و جهانی تولید کنند.

مثلا قوانین بازی به شکلی طراحی شود که در جریان بازی، بازیکنان با مفاهیم پستی و نقش آن در زندگی آشنا شوند. هیات داوران مسابقه طراحی بردگیم برای انتخاب برترین بازی شاخصه‌های مختلفی را در نظر گرفتند که مهم‌ترین آن‌ها به این شرح است:

  • ارائه مفهوم پست در داستان و میزان داستان‌پردازی و رسیدن به مفهوم پست
  • بکر بودن ایده و اقتباس محدود از ایده و بازی‌های موفق دنیا
  • مکانیسم و مکانیک های جذاب بازی
  • قوانین بی نقص بازی
  • نوع نگارش ساده و روان
  • نوع بیان همه فهم
  • اِلِمان‌های بازی متناسب

هیات داوران مسابقه طراحی بازی رومیزی با موضوع پست را آقایان مهندس هانی فتوت، مدیرعامل «سرزمین ذهن زیبا»، دکتر کیومرث قنبری‌آذر، مدرس و منتقد بازی‌های رومیزی، مرتضی آشوری، فعال و مدرس بازی‌های رومیزی و مدیر سایت سیاره بازی، مهندس حمیدرضا زیارتی دبیر علمی رویداد و مدرس و طراح بازی‌های رومیزی، دکتر امید نژاد کاظم، دبیر اجرایی رویداد و هم‌بنیان‌گذار تیم گیمیفیکیشن «گریز» و مهندس حامد ابقایی نیا، رئیس شورای سیاست گذاری مسابقه تشکیل می‌دادند.

کپی لینک

سرنوشت «جایزه فاخر» چه می‌شود؟

برای مسابقه طراحی بازی رومیزی با موضوع پست جایزه ویژه «دکتر فاخر» یعنی سرمایه‌گذاری دکتر مهرداد فاخر روی تولید انبوه و انتشار آن به شکل تجاری در بازار  نیز در نظر گرفته شده که قرار است جایزه‌ی فاخر بعد از بررسی دقیق نظرات کارشناسی داوران، از نظر امکان ارتقاء بازی‌ها و تجاری‌سازی طرح‌های ارائه‌شده تا آخر خرداد ماه، با نظر دکتر مهرداد فاخر انجام شود و خروجی نهایی این رویداد با سرمایه‌گذاری دکتر مهرداد فاخر روی تولید انبوه و انتشار آن به شکل تجاری در بازار اتفاق خواهد افتاد.

چرا که به‌نظر دکتر مهرداد فاخر کارآفرینی برای بیش از ۵ هزار کارمند را در قالب قریب‌به ۲۰ برند و شرکت کارآفرینی کرده است، حمایت از تولید و نشر بازی به‌عنوان یک کسب‌و‌کار با  تقدیر از خلاقیت ایده‌های طراحان رو مقوله متفاوت است. ایشان وعده دادند تا امکان منتورینگ و بهینه‌سازی تیمی که ایده‌اش ظرفیت تبدیل به یک استارتاپ را داشته باشد، توسط داوران و افراد توانمند این حوزه را فراهم کنند.

کپی لینک

پنل گفت و گوی «چرا بردگیم»

درکنار مراسم انتخاب برترین بازی رومیزی، گفت‌وگو با حضور کارشناسان و طراحان بازی برگزار شد؛ در این پنل که به بررسی صنعت بازی رومیزی در ایران و جهان می‌پرداخت، پس از مروری بر تاریخچه بردگیم، ژانرها و دسته‌بندی بازی‌های رومیزی موضوع گفت‌وگو قرار گرفت. همچنین در مورد مزایای بردگیم به‌نسبت بازی دیجیتالی، محدودیت‌های بردگیم و کارکردهای اجتماعی و مهارتی این گونه بازی‌ها صحبت شد و  حاضران درخصوص لزوم فرهنگ‌سازی در خانواده، سابقه بردگیم در ایران و مقایسه سلیقه گیمرهای ایرانی با هم و نهایتا چالش‌ها و فرصت‌های کسب‌وکاری بازی‌های رومیزی بحث و تبادل‌نظر کردند.

تاثیر کافه بازی در تولید بردگیم، ضرورت تولید بردگیم‌ها، مشکلات تولید بردگیم (ریسک‌ها و مجوزها)، قانون کپی رایت در تولید بازی رومیزی، نحوه قیمت‌گذاری، بازاریابی، فروش و پخش و قابلیت‌های گسترش صنعت بردگیم در ایران از جمله موضوعاتی بود که در پنل استارتاپ‌های بردگیم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

آقایان هانی فتوت، کیومرث قنبری‌آذر، مهندس محمدرضا سبحان مدیرعامل باشگاه کارآفرینی و نوآوری «تیوان»، مرتضی آشوری مدیر سایت سیاره بازی، اشکان جواهری هم‌بنیان‌گذار «دورهمی»، دکتر امین نصری بنیانگذار مجموعه کافه‌های «فکرکده»، سهراب مستقیم هم‌بنیانگذار شرکت فربود انگاره و صمد خطیبی هم‌بنیانگذار گروه باهمزی کارشناسانی بودند که در این پنل به بررسی چالش‌ها و دغدغه‌های تولید بازی‌های رومیزی در ایران پرداختند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات