ابر دراک؛ زیرساخت توزیع محتوا، امنیت ابری و تحلیل داده

سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بستر ارائه فناوری ابری دراک با معرفی زیرساخت توزیع محتوا و امنیت ابری و تحلیل داده در شهر شیراز آغاز‌به‌کار کرد.
تبلیغات

در مراسمی که در هتل بزرگ شیراز برگزار می‌شد و هم‌زمان به‌صورت آنلاین روی بستر Media Streaming دراک در‌حال‌پخش بود، کاربران می‌توانستند مراسم را ازطریق وب‌سایت رسمی دراک به‌صورت زنده دنبال کنند. مهمان ویژه‌ی این مراسم دکتر ستار هاشمی، معاون فناوری شرکت ارتباطات زیرساخت بود. دکترهاشمی ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری چنین مراسمی در شیراز، در ابتدای سخنانش به ماهیت وجودی شرکت ارتباطات زیرساخت و رسالت این نهاد و جایگاه ارتباطات زیرساخت در حوزه ارتباطات ایران اشاره کرد.

وی درادامه، روند تولید محتوای ایران را یکی از مسائل مهم مدنظر در برنامه‌ی توسعه‌ی کشور برشمرد و افزایش ظرفیت تولید محتوا تا ۱۰ برابر را به‌عنوان یکی از اهداف این برنامه معرفی کرد. معاون شرکت ارتباطات زیرساخت با تشریح مصوبه ۲۵۱ سازمان تنظیم مقررات، ایجاد بسترهای اساسی برای دستیابی به این هدف را شامل راهبردهای استراتژیک همچون توسعه‌ی فیزیکی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین عنوان کرد.

ابر دراک

دکتر فرشاد خون‌جوش، هم‌بنیان‌گذار ابر دراک، سخنران دوم این مراسم بود. سخنرانی دکتر خون‌جوش با بیان داستان چگونگی تشکیل تیم توانمند دراک از درون دانشگاه شیراز آغاز شد. وی درادامه انگیزه و توانایی این تیم برای انجام کارهای اساسی و زیرساختی را دلیل موفقیت و آینده روشن آن عنوان کرد. پس‌از‌آن، وی تجربه‌ی خود را به‌عنوان مدیر فناوری دانشگاه شیراز درباره‌ی مشکل وب‌سایت دانشگاه در زمان‌های ثبت‌نام و انتخاب واحد به‌اشتراک گذاشت. استفاده از راهکارهای Load Balancing Caching و پایگاه‌های داده توزیع‌شده و افزایش منابع ازجمله راه‌‌حل‌های انتخابی پیشین دانشگاه شیراز برای حل مشکل تعداد بسیاری از کاربران و کاهش زمان پاسخ‌گویی عنوان شد.

مدیریت رفتار کاربران و بهینه‌سازی هزینه‌ها و منابع برای سرویس‌دهی در سطح دانشگاه همراه‌با مثال‌هایی از نحوه رفع ایرادات وب‌سایت دانشگاه با استفاده از سامانه‌ی توزیع محتوا، ادامه صحبت‌های دکتر فرشاد خون‌جوش را تشکیل می‌داد. درنهایت، انتخاب دراک به‌عنوان راهکار اصلی پیش‌ روی دانشگاه برای سرویس‌دهی هوشمندانه و افزایش کیفیت سرویس معرفی شد.

سارا‌ موسوی‌راد، دیگر هم‌بنیان‌گذار دراک، با حضور روی صحنه اطلاعاتی از مشکلات بزرگ‌ترین سامانه‌های خدمات آنلاین در سطح دنیا درنتیجه‌ی افزایش تعداد کاربران را به حضار این مراسم ارائه داد. آمار جالب افزایش ۱۸ درصدی نرخ تولید محتوای فارسی و ارتقای زبان فارسی به رتبه‌ی نهم حجم محتوا در دنیا، ازجمله این اطلاعات بود.

قسمت اصلی رویداد با معرفی سیدسینا سلطانی به‌عنوان بنیان‌گذار ابر دراک آغاز شد. سینا سلطانی دانش‌‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه شیراز، با حضور روی صحنه و ابراز خوشحالی از تحقق آرزوی چهارساله‌ی خود برای راه‌اندازی سرویس زیرساختی با تکیه بر دانش لبه‌ی تکنولوژی صحبت‌های خود را آغاز کرد. داستان تجربه درزمینه‌ی ذخیره‌سازی داده و اداره‌ی وب‌سایت توزیع محتوا، موضوعات آغازین صحبت‌های سلطانی بود. حل مشکلات این وب‌سایت زمینه‌ی شکل‌گیری ابر دراک در ذهن بنیان‌گذار این سرویس بوده است.

وی درادامه شبکه‌ی تحویل و توزیع محتوا را معرفی کرد و چگونگی کارکرد آن را توضیح داد. این شبکه به‌اختصار CDN گفته می‌شود. سینا سلطانی انتخاب‌نکردن راه‌حل‌های موجود سرویس‌های توزیع محتوا را به‌عنوان کاربر، در قالب سه تجربه‌ی شخصی بیان کرد و گفت: «نبود کارکرد خودکار یا اتوماسیون این سرویس‌ها» و «ارائه‌نکردن بینش لازم و کافی به مدیران کسب‌و‌کارها» و «تشخیص‌ندادن هوشمند خطرها و مسائل امنیتی»، سه ضعف اصلی سرویس‌های توزیع محتوای کنونی است و دراک سه راهکار اساسی برای حل مشکلات گفته‌شده پیشنهاد می‌دهد:

  • ایجاد معماری مقیاس‌پذیر و هوشمند برای توزیع محتوا
  • توانایی تبدیل داده به اطلاعات و دانش 
  • ایجاد امنیت هوشمند

این موارد راه‌حل‌های بنیان‌گذار دراک برای ارائه‌ی سرویسی ایمن و سریع و مبتنی‌بر بهبود تجربه‌ی کاربر بودند. وی درانتها، تیم دراک را به‌عنوان ارزشمندترین دارایی و سرمایه‌ی آن برای توسعه و رقابت و عبور از رقبای قدرتمند خارجی و داخلی معرفی کرد. قسمت جذاب صحبت‌های سینا سلطانی با اعلام کنشی تعاملی برای حاضران در سالن و بینندگان آنلاین برنامه همراه بود.

ابر دراک

بنیان‌گذار دراک از همه حاضران درخواست کرد با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود و اپلیکیشنی که برای این قسمت از رویداد طراحی شده بود، ثبت‌نام کنند و پس از اتمام ثانیه‌شمار و شروع بازی، با لمس مرتب دکمه این برنامه، به سرورهای دراک درخواست‌های زیادی ارسال کنند. در‌همین‌حال، حاضران می‌توانستند نمودار درخواست‌های ارسال‌شده را روی تصویر نمایشگر مشاهده‌ کنند.

پس از چند ثانیه، سلطانی اعلام کرد این درخواست‌ها درواقع، حملاتی بوده که به تعداد بسیار زیاد ازطریق BotNetهایی به‌سمت سرورهای دراک روانه شده‌اند. در‌حقیقت، کاربران با این ارسال درخواست‌ها عملا دراک را تحت حمله‌ی DDoS قرار داده بودند و ابر دراک با تشخیص صحیح و به‌موقع این درخواست‌های مخرب، توانسته بود بدون وقفه و ایجاد مشکل برای وب‌سایت www.derak.cloud به‌خوبی از پس این حملات برآید.

سینا سلطانی باردیگر از حاضران خواست با دانستن این موضوع، برای بار دوم به سرورهای دراک حمله کنند و بازی را ادامه دهند. این‌بار این حملات در زمان کمتری تشخیص داده شد و با مقایسه‌ی نمودارهای زمان تشخیص حملات قبلی و جدید، سیستم هوشمندسازی ابر دراک به‌نمایش گذاشته شد.  سپس، سلطانی آغاز‌به‌کار ابر دراک به‌عنوان بستری ابری درکنار باقی بسترهای ابری دنیا را به‌صورت رسمی اعلام کرد و اتفاق‌ها و اخبار هیجان‌انگیزی درباره‌ی این بستر نوپا را به حضار نوید داد.

در قسمت انتهایی برنامه و قبل از پنل پرسش‌و‌پاسخ، مهندس تمیس، مدیر شرکت شهرفافا و حامی مراسم، از تجربه‌‌ی کاربری خود در ابر دراک به‌عنوان کاربر برای شرکت‌کنندگان در این مراسم سخن گفت و ابر دراک را در بهبود همه‌جانبه تجربه کاربر ممتاز شمرد. درپایان، به سؤالات فنی شرکت‌کنندگان و توییت‌های ارسالی پاسخ داده‌ شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات