ماکان؛ موفق‌ترین خودروی لوکس کمپانی پورشه

شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پورشه ماکان اولین خودرو کلاس کراس‌آور کامپکت پورشه محسوب می‌شد که نتیجه تلاش ۲ ساله طراحان و مهندسان شرکت پورشه بود.
تبلیغات

پورشه کاین قبل از ماکان در کلاس شاسی‌بلند توسط پورشه وارد بازار شده بود. اما نوآوری جدید در پورشه کمی کوچک‌تر از این شاسی‌بلند بود.

ماکان اولین فرصتی بود که پورشه بتواند خودروهای سوپر اسپرت خود را با خودروهای ۴ در ۴ ادغام کند و این ترکیب فوق‎العاده را از آن بیرون بکشد. پورشه ماکان درواقع روی پلتفرم نسل اول آئودی Q5 سوار شده بود و شباهت‌هایی نیز به آن داشت.

وضعیت سیستم تعلیق آن برپایه آئودی Q5 بود اما موتورها، سیستم انتقال نیرو، تنظیم سیستم تعلیق و طراحی داخلی و خارجی منحصراً متعلق به پورشه و خاص ماکان بود.

این خوردو با تفاوت‌هایی که داشت و ظاهر جدید خود توانست توجه قشر جدیدی از مردم را جلب کند و درواقع پورشه با معرفی ماکان توانست به نیازهای مشتریان خود در هر زمینه‌ای پاسخ دهد.

ازاین‌رو، از سال حضور این خودرو در بازار اروپا و آمریکا خرید و فروش پورشه ماکان آمار خوبی کسب کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با این عضو موفق خانواده پورشه بیشتر آشنا شویم.

دیوار

طراحی خارجی پورشه ماکان

همان‌طور که گفته شد، پورشه ماکان از سال ۲۰۱۴ به بازار خودرو جهانی وارد شد. بنابراین نسل اول این خودرو نیز ظاهری کاملاً مدرن و استایل به‌روز پورشه را با خود به همراه داشت. با اینکه این خودرو مانند پورشه کاین در رده شاسی‌بلند ها قرار می‌گیرد؛ اما ظاهر و عملکرد ماکان اسپرت‎تر و خشن‌تر از کاین بود.

بدنه پورشه ماکان ۴۳ میلی‌متر طویل‌تر و ۳۶ میلی‌متر عریض‌تر از Q5 بود. از نظر ظاهری، ماکان درکنار پانامرا و کایان قرار می‌گرفت و اشتراکات زیادی در بدنه خود با دو عضو خانواده داشت. این قورباغه حجیم با رینگ‌های اسپرت و جلوپنجره گسترده‌تر خود، عملکرد بهتری برای رانندگی اسپرت در اختیار پورشه سواران می‌گذاشت.

فرم و شکل سقف فست بک این خودرو نیز تا حد زیادی شبیه به پورشه کاین طراحی شده بود تا طراحی کلی کلاس خود را حفظ کند. البته لازم به ذکر است که ماکان با ورژن های متفاوتی از جمله ماکان S و ماکان توربو در نسل اول به بازار معرفی شد که هر کدام از آن‌ها طراحی متفاوتی داشتند.

به‌طور مثال، مشهودترین تفاوت مدل پایه با مدل توربو طراحی قسمت پشتی خودرو بود که در ماکان توربو نوار بین دو چراغ عقب که حاوی اسم پورشه بود، حذف می‌شد. در سال ۲۰۱۵ ماکان GTS به برای پر کردن فاصله میان ماکان S و ماکان توربو به بازار آمد.

طراحی داخلی پورشه کایان و تغییرات آن

طراحی داخلی پورشه ماکان، همان‌طور که انتظار می‌رفت، کاملاً به‌روز و مدرن با بهترین متریال ها صورت گرفته بود. اگر بخواهیم از امکانات داخل کابین این خودرو نام ببریم، باید مقاله‌ای جداگانه را فقط به ویژگی‌های این قورباغه بزرگ آلمانی اختصاص دهیم. به همین دلیل ترجیح می‌دهیم کمی مختصرتر به بررسی تغییرات نسل‌های مختلف این خودرو بپردازیم.

پورشه برای سیستم اطلاعات سرگرمی داخل کابین خودروهای خود از سیستم مدیریت ارتباط پورشه (PCM) استفاده می‌کرد. این سیستم در هر نسخه جدید از پورشه ماکان تغییرات جدیدی پیدا می‌کرد. علاوه‌بر این برای سال ۲۰۱۶، چراغ‌های تمام LED جلو، فضای بیشتر برای سرنشینان جلو و عقب و سیستم پیشرفته‌تر برای کنترل فرمان به داخل کابین پورشه ماکان توربو اضافه شد.

برای مدل ۲۰۱۸ این خودرو، پورشه تغییرات بیشتری در نظر گرفت. نسخه جدید پورشه ماکان با یک شاسی جدید، فیلتر ذرات بنزین برای مدل‌های پایه، طراحی جدید برای چراغ‌های LED جلو و عقب در مدل‌های پایه، طرح جدید رینگ‌ها و به‌روزرسانی‌هایی در امکانات داخل کابین که مشخص‌ترین آن صفحه‌نمایش ۱۰ اینچی بود، به بازار خودرو آمد و باز هم فروش پورشه ماکان را افزایش داد.

دیوار

مشخصات فنی پورشه ماکان و تغییرات آن

در سال ۲۰۱۴ پورشه ماکان با ۳ نوع موتور ۶ سیلندر وارد بازار شد. موتور ۳ لیتری ماکان S با ۳۳۹ اسب‌بخار نیرو، موتور ۳.۶ لیتری ماکان توربو با ۴۰۰ اسب‌بخار نیرو و یک موتور دیزلی ۳ لیتری با ۲۶۰ اسب‌بخار نیرو برای مدل‌های پایه این ۳ نوع را تشکیل می‌دادند.

نیروی این موتورها با استفاده از یک جعبه‌دنده اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه به و سیستم ۴ چرخ متحرک به چرخ‌ها منتقل می‌شد. سیستم تعلیق و دنده پورشه ماکان برای رانندگی اسپرت بسیار پیشرفته‌تر از پورشه کاین بود. به همین دلیل نیز این خودرو برای مسیرهایی با پیچ‌های تند نیز کاملاً مناسب است.

برای بازارهای آسیایی پورشه موتورهای ۴ سیلندر کم مصرف‌تر نیز برای ماکان در نظر گرفت. این موتورهای ۲ لیتری توانایی تولید  ۲۱۴ اسب‌بخار نیرو را داشتند. البته از سال ۲۰۱۶ به بعد، موتورهای پورشه ماکان نیز به ۴ سیلندر توربوشارژ تغییر پیدا کرد که با کاهش مصرف سوخت این خودروهای سوپر اسپرت باز هم در بازار جهانی خرید پورشه ماکان تغییرات سعودی را تجربه کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات