خدمات حسابداری و انتخاب یک شرکت حسابداری خوب

دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
اگر به‌دنبال یک شرکت حسابداری خوب هستید و می‌تواهید از خدمات حسابداری به نحوی مطلوب بهرمند شوید، ما درکنار شما هستیم تا به این مهم دست پیدا کنید.
تبلیغات

ایمانوئل کانت، فیلسوف آلمانی قرن هجدهم معتقد است که «شیرین ترین نتیجه دقت و نظم، پیروزی است». با استناد به این سخن که از سوی افراد سرشناسی درطول تاریخ به شکل‌های گوناگون بیان شده است (از ائمه اطهار (ع) گرفته تا زیگموند فرویدی که خداناباور است، از وینسنت چرچیلی که سیاستمداری بزرگ در تاریخ بوده تا توماس ادیسونی که با اختراعات خود صفحه جدیدی در دفتر زندگی بشر گشوده و ...)، همگی در یک اصل مشترک هستند و آن نیز لزوم وجود نظم در مسیر ظفر، سعادت و رسیدن به اهداف تعیین‌شده است.

این در حالی است که اگر از همه انسان‌ها اهداف یا آرزوهای آن‌ها را جویا شویم، بیشتر آنان یا به‌طور مستقیم به پول و داشتن وجوه نقدی اشاره کرده یا درصد چشمگیری از تمایلاتشان با پول قابل دستیابی است، به همین دلیل می‌توان گفت که این پدیده ساخت بشر تاثیر چشمگیری حتی در کیفیت و کمیت دل‌مشغولی‌های وی داشته و بی‌دلیل نیست که عده‌ای این وسیله را کنترل‌کننده انسان می‌دانند و نه برعکس.

با استناد به دو بند فوق، از یک سو می‌دانیم که برای رساندن باری به سر منزل مقصود نیازمند اعمال نظم در کارها هستیم و از سویی دیگر می‌دانیم که به بسیاری از خواسته‌های مادی خود به‌ واسطه پول خواهیم رسید، لذا اعمال نظم و ترتیب و تعریف برنامه‌ای مشخص سبب می‌شود تا نحوه کسب، نگه‌داری و خرج این وجوه نیز ساده و هدفمندتر شده و بدین ترتیب علاوه‌بر شناسایی راه‌های افزایش آن، مسیرهای هدررفتش نیز شناخته و مسدود شود. این برنامه‌ریزی، هنر تخصیص بودجه در دسترس به نیازمندی‌ها و کنترل جریان ورودی و خروجی سرمایه را که حسابداری می‌نامیم، سبب می‌شود تا از یک دانش‌آموز با پول توی جیبی هفتگی گرفته تا مدیرعامل مجموعه چندملیتی با گردش مالی بالا، بدانند که در سطح و اندازه‌های خود کجای کار قرار داشته، برای بهبود اوضاع چه باید بکنند، انجام چه کاری ضرورتی ندارد، چگونه می‌توانند با بودجه موجود به حداکثر بازدهی برسند و به ده‌ها سؤال مشابه پاسخ دهند، دقیقاً رسیدن به همان بایدها و نبایدهایی که به‌واسطه اعمال سامانه حسابداری کاربردی امکان‌پذیر است.

حسابداری آرین

حسابداری به‌عنوان زبان تجارت، شاید عمری به درازای تمدن انسان داشته باشد. هر کجا که مبادله‌ای صورت می‌پذیرفته است – خواه به‌صورت کالا به کالا یا ارائه وجه رایج دوره‌ای خاص مانند کیسه‌های نمک یا طلا – حسابداری به‌عنوان عملی که تا صدها سال بعد به ماهیت و مفهوم آن به‌عنوان پدیده‌ای قائم به ذات و مجزا نگاه نمی‌شد، زمینه تبادلات مذکور را فراهم کرده و سبب می‌گشت تا این داد و ستدها در بستری مشخص، قابل قبول و کاربردی پیش روند.

امروزه خدمات حسابداری به‌عنوان جزء لاینفک مشاغل مختلف، با تقسیم همه فعالیت‌های یک شخصیت حقیقی یا حقوقی با دو گروه اصلی بدهکار و بستانکار، سعی می‌کند تا مجموعه دارایی ها ، پیش دریافت یا پرداخت‌ها، سرمایه اولیه، سود و زیان، خرید و فروش و جمله عواملی که روزانه با آن‌ها سروکار داشته و هریک ویژگی‌های خاص خود را دارند، در این دو گروه اصلی جای داده و علاوه‌بر تجزیه و تحلیل داده‌ها، گزارشی ملموس و مفهومی را به کارفرما یا مقامات تصمیم‌گیرنده ارائه دهد .

امروزه یک شرکت حسابداری مانند تراز شرکت، به‌عنوان سامانه‌ای که به‌صورت تخصصی به محاسبه ورودی و خروجی‌های مالی یک مجموعه به هر نحو ممکن می‌پردازد، نظمی که پیش‌تر در خصوص آن صحبت کردیم را اعمال کرده و سبب می‌شود تا حتی کوچک‌ترین کاهش، افزایش یا تغییر ماهیت اعداد و ارقام نیز دور از چشم نماند. اگرچه شاید به‌زعم برخی استفاده از یک مجموعه برای حسابداری شرکت‌ها عملی غیرضروری و سختگیرانه به نظر برسد – هرچند برای مجموعه‌های کوچک ، بدون فعالیت ، غیرپویا یا صوری که جملگی دارای وضعیت مشخصی هستند این‌چنین است – اما شرکت، مؤسسه یا کاسبی که قصد فعالیتی سالم، بدون اینکه بخواهد آسیب‌های مالی دیده و از سویی دیگر قصد سوئی نیز نداشته باشد نیازمند همکاری با چنین مجموعه‌هایی است.

مجموعه تراز شرکت با تعریف حساب‌ها، دفاتر و همچنین کیفیت و کمیت تراکنشات مالی، داد و ستد کالا یا عرضه خدمات، دست به تهیه گزارش جامعی می زند که سبب می‌شود تا کارگروه تصمیم‌گیرنده با استناد به آن سیاست‌های کلی مجموعه در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و طولانی‌مدت را تعریف کرده و همان‌طور که گفته شد، اهدافی برای بهبود شرایط فعلی یا حفظ صلابت و ثبات کنونی خود تعریف نمایند. این گزارش‌ها – از جمله گزارش‌ها فصلی - که شالوده انتقال آمار و نحوه عملکرد یک مجموعه به سازمان‌های ذی‌صلاح دولتی از جمله اداره مالیات نیز هستند، سبب می‌شود تا از این حیث نیز مجموعه‌ای به مشکل برنخورده و در صورت وجود ناهماهنگی‌های احتمالی ، بنا به آگاهی و تجربه‌ای که کارشناسان مجموعه مذکور از  قوانین دارند، به دفاع و کاهش مبالغ تعیین‌شده بپردازند.

رسیدگی به امور بیمه و حقوق کارکنان، حسابرسی و بررسی ماحصل فعالیت‌های حسابدار یک مجموعه، دفاع یا ارائه مشاوره مالیاتی، تدارک اظهارنامه‌های گوناگون مانند اظهارنامه عملکرد یا ارزش افزوده، تنظیم صورت‌های مالی جهت ارائه به بانک، سفارتخانه یا اداره مالیات و ... طراحی و اعمال کدینگ برای یک مجموعه، رفع اختلاف مالی بین شرکا و سهام‌داران، تهیه آیین‌نامه‌های مالی لازم‌الاجرا و حیاتی و جمله عواملی که به نحوی به بررسی، پیگیری و حل‌و‌فصل در رابطه با امور مالی ارتباط دارند، از جمله اقداماتی هستند که مجموعه تراز ارقام آرین به کارفرمایان خود ارائه می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات