سوغات شهرهای توریستی چیست؟

سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
هریک از شهرهای کشورمان، خوردنی‌های محلی یا صنایع دستی منحصربه‌فردی دارند که سوغات آن شهرها به‌حساب می‌آید. در مطلب پیش‌رو اسنپ تریپ شما را با تعدادی از این سوغات‌ آشنا می‌‌کند.
تبلیغات

هر یک از شهرهای مختلف ایران صنایع دستی و شیرینی‌ها و خوردنی‌های محلی خاص خود را دارند. خیلی‌ها دوست دارند وقتی به شهری سفر می‌کنند، یک یادگاری از صنایع دستی آن شهر داشته باشند یا مثلا برای دوستانشان از خوردنی‌های خوشمزه یا صنایع دستی زیبای آن شهر سوغاتی ببرند. اگر می‌خواهید با سوغات چند شهر توریستی ایران آشنا شوید با اسنپ تریپ همراه باشید. اسنپ تریپ رزرو هتل را برای شما ارزان‌تر می‌کند.

کیش

یکی از مهم‌ترین تفریحات مسافرانی که به کیش سفر می‌کنند، پاساژگردی و خرید در مراکز خرید متعدد کیش است. از آنجایی که کیش منطقه آزاد است، پوشاک باکیفیت و متنوع بسیاری به این جزیره وارد می‌شود. در کیش می‌توانید پوشاک برندهای معروف را پیدا کنید. البته اگرچه در کیش تنوع پوشاک بالاست و اجناس برند و اصلی هم پیدا می‌شوند اما انتظار نداشته باشید قیمت اجناس در همه مغازه‌ها و مراکز خرید با قیمت‌ها در شهر خودتان تفاوت خاصی داشته باشد. اگر می‌خواهید از کیش پوشاک سوغاتی بخرید، صبر و حوصله به خرج دهید و خوب بگردید تا اجناسی باکیفیت و با قیمت منطقی پیدا کنید. در کیش می‌توانید انواع شکلات و قهوه برندهای معروف مثل کلاسنو، لینت، نوتلا، نستله، نسکوئیک، الیت، اتی، فراگاتا، پیاستن، کاوندیش، تسیر، هلما، ایگل پریمیوم، گیلیان و... خریداری کنید.

سوغات کیش

علاوه‌بر اجناس خارجی، کیش سوغاتی‌های محلی خاص خودش را هم دارد. مثل همه شهرهای جنوبی دیگر، در کیش نیز می‌توانید بهترین نوع خرما، خارک، رطب و سایر فرآورده‌های خرما مثل شیره خرما را خریداری کنید. یکی دیگر از سوغاتی‌های محلی کیش ادویه است. ادویه‌های جنوبی به عطر و طعم متفاوتشان مشهورند؛ هم‌چنین انواع ماهی و میگوی تازه و با کیفیت را با قیمت مناسب تهیه کنید. حنا نیز از دیگر چیزهایی است که می‌توانید از کیش به عنوان سوغاتی بخرید.

کیش صنایع دستی متنوعی نیز دارد، آینه‌ها، زیورآلات و مجسمه‌هایی که از پولک، مرجان، صدف، گوش‌ماهی و بقایای آبزیان درست می‌شوند. حصیربافی و گلابتون‌دوزی نیز از دیگر صنایع دستی کیش هستند.

مشهد

در فرهنگ ما سوغاتی  خریدن عادتی رایج است و وقتی سفر زیارتی باشد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. زعفران و زرشک از معروف‌ترین سوغاتی‌های مشهد هستند که بعید است کسی به مشهد بیاید و نخرید. بازار خرید انواع خشکبار مثل نخودچی کشمش، میوه خشک و پسته هم داغ است. نقل و نبات هم یکی دیگر از سوغاتی‌های مشهد است که خیلی‌ها به عنوان تبرک از مشهد سوغاتی می‌آورند. شکلات‌های رنگارنگی به نام جیلی بیلی یکی دیگر از سوغاتی‌های مشهد هستند که در واقع نوعی پاستیل رنگارنگ هستند.

سوغات مشهد

انواع مهر و سجاده هم که اولین سوغاتی هر شهر مذهبی است. در مشهد انواع مختلف مهر و سجاده فروخته می‌شود. سجاده‌های زیبایی که از جنس ترمه و مخمل کاشان هستند. مهرها نیز در بسته‌بندی‌ها و اندازه‌های مختلف فروخته می‌شود. در کنار جانماز خیلی‌ها از مشهد عطر هم می‌خرند. مشهد عطرهای متنوعی با رایحه‌های مختلفی مثل سنجد، کبری، گل مریم، گل نرگس، بهار نارنج، زعفران، گل یخ و یاس سفید دارد.

انگشترهای عقیق و فیروزه هم یکی دیگر از سوغاتی‌های مشهد هست. مشهد به دلیل نزدیکی به نیشابور از گذشته محل عرضه انگشترهای فیروزه بوده است. همچنین مشهد صنایع دستی متنوعی مثل تابلوهای نفیس نقره، نمدبافی، ارغوان بافی، هرکاره‌تراشی، گلیم‌بافی، قالی‌بافی و پوستین‌دوزی که می‌توانند یادگاری‌های نفیسی از سفر به مشهد هستند.

مشهد هتل‌های بسیار زیادی دارد. پیش از سفر به مشهد به صفحه رزرو هتل در مشهد مراجعه کنید.

کاشان

کاشان شهر گلاب و فرش‌های خوش‌ نقش و نگار است. عرقیات و گلاب کاشان که با شیوه سنتی در کاشان و شهرهای اطراف مثل قمصر تولید می‌شود شهرت جهانی دارد. بسیاری از گردشگران در اردیبهشت ماه برای دیدن این مراسم سنتی به کاشان سفر می‌کنند.

فرش‌های کاشان هم که نیاز به تعریف ندارند، اما کاشان صنایع دستی دیگری هم دارد. شَعربافی، گلیم‌بافی و سفال‌گری از دیگر صنایع دستی شهر کاشان هستند. کاشان سوغاتی‌های خوشمزه‌ای مثل شیرینی حاجی بادومی، باقلوا و پشمک هم دارد که حیف است اگر بدون آن‌ها از کاشان برگردید. رزرو هتل ‌در کاشان از طریق اسنپ تریپ هزینه سفرتان را کم می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات