کودکان و تلفن‌های همراه؛ بازه سنی مناسب برای استفاده از موبایل

دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اگر این مقاله را می‌خوانید، دلیلش این است که یک پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، خاله، دایی، عمو یا عمه‌ای بی‌نظیر هستید.
تبلیغات

شما احتمالا پیش از دهه ۶۰ متولد شده‌اید و این یعنی ساعات بی‌شماری را به بازی کردن در بیرون از منزل، همنشینی با دوستان، خاطره‌نویسی، جمع کردن برچسب آدامس، بازی سوپر ماریو، گوش دادن به موسیقی با واکمن، پیش‌بینی اتفاقات قسمت بعدی سریال مورد علاقه‌تان و مطالعه کتاب‌های دلخواه‌تان صرف کرده‌اید. شما احتمالا جزو نسلی بوده‌اید که یکی از سریع‌ترین تغییرات در تاریخ را تجربه کرده و گذار از جهانی شدن به عصر اطلاعات دیجیتال را لمس کرده است. ما درواقع سناریوی فیلم «بازگشت به آینده» را با گوشت و پوست خود احساس می‌کنیم.

 وقتی ۱۲ ساله بودم، در یک رقابت Karaoke یک موبایل آلکاتل وان تاچ ایزی برنده شدم که اولین گوشی زندگی‌ام بود. خاطرم هست که آن موبایل به نظرم خیلی کوچک می‌آمد و باور اینکه دستگاهی با آن ابعاد می‌تواند تماس تلفنی برقرار کند و پیامک بفرستد، در نظرم بسیار عجیب می‌آمد. و درست همان‌طور که از زبان والدینمان می‌شنیدم: «چقدر همه چیز عوض شده». ما درواقع پا جای آن‌ها گذاشته‌ایم و تغییراتی که مشاهده می‌کنیم برایمان قابل تصور نیستند.

 طبق برآورد مؤسسه تبلیغاتی Influence Central به‌طور متوسط بچه ها در سن ۱۰.۳ سالگی صاحب اولین گوشی خود می‌شوند و در سن ۱۲ سالگی ۵۰ درصد آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری دارند.

تکیز

چه سنی برای استفاده از موبایل زود است؟

بیل گیتس موسس مایکروسافت و پدر جنیفر ۲۰ ساله، روری ۱۷ ساله و فوئب ۱۴ ساله از سن ۱۴ سالگی به بچه‌هایش اجازه استفاده از موبایل را داده، هرچند که آن‌ها مرتبا به پدر گلایه می‌کردند. همچنین استفاده از گوشی موبایل در زمان صرف غذا در خانه گیتس ممنوع است و طبق قانون او بچه‌ها زمان محدودی را می‌توانند از موبایل و گجت‌های هوشمند استفاده کنند.

اما پاملا روتلج مدیر مرکز تحقیقات روانشناسی رسانه، در مصاحبه با دیجیتال ترندز اعلام کرده که سن مشخصی برای خرید موبایل برای بچه‌ها وجود ندارد و خرید موبایل به سطح بلوغ و علت استفاده‌شان بستگی دارد. این مسئولیت پدر و مادر است که تفکر انتقادی و رفتار مسئولانه را به بچه هایشان بیاموزند. او همچنین خاطرنشان کرده که محروم کردن کودکان از موبایل هم نمی‌تواند راهکار درستی باشد زیرا گوشی راه ورود آن‌ها به زندگی اجتماعی است.

تکیز

چه مقدار استفاده زیاد است؟

 همه ما وقتی بیشتر از زمان توافق شده با فرزندانمان، به آن‌ها اجازه استفاده از موبایل را می‌دهیم، احساس گناه می‌کنیم. البته گاهی اوقات ترجیح‌مان این است که بچه مدت زمان بیشتری را با موبایل آرام بگیرد و ما نیز بدون غر زدن‌های پیوسته فرزندمان، فرصتی برای تفکر و انجام کارهایمان پیدا کنیم.

 نشریه Psychology Today توصیه می‌کند که برای تشخیص مدت زمان مناسب استفاده از موبایل این پرسش‌ها را از خود بپرسیم:

  • آیا استفاده فرزندم از موبایل می‌تواند مانع از ایجاد مهارت‌های ارتباطی رو در رو و انجام بازی‌ها و فعالیت‌های فیزیکی در وی شود؟
  • آیا استفاده فرزندم از موبایل مانع از انجام أمور روزمره، تکالیف یا دیگر وظایفش می‌شود؟
  • آیا فرزندم به خاطر موبایل برای مکالمه با من یا گوش دادن به حرف‌هایم با مشکل رو‌به‌رو است؟
  • آیا فرزندم در زمان‌هایی که باید مشغول انجام کار دیگری باشد غالبا به صفحه موبایلش خیره شده؟
  • آیا موبایل به ابزاری برای دسترسی فرزندم به مواد مخدر و دیگر خطرات بدل شده؟
  • آیا فرزندم بعد از استفاده از موبایل احساس دلهره یا افسردگی پیدا می‌کند یا وقتی نمی‌تواند از موبایلش استفاده کند رفتار خشن و تهاجمی دارد؟ مورد دوم از علائم اعتیاد محسوب می‌شود.

درباره تکیز

تکیز ارائه دهنده خدمات حرفه‌ای تعمیر موبایل در محل برای کاربرانی است که زمان و راحتی‌ برایشان در اولویت قرار دارد. خدمات ما با استفاده از قطعات اصل و OEM و با کمک کارشناسان دارنده گواهی KHDA ارائه می‌گردد که تحت نظارت وزارت علوم امارات متحده عربی است.

ارزش‌های ما

  • خدمات حرفه‌ای مطابق با استانداردهای جهانیامنیت اطلاعاتگواهینامه‌های معتبر بین‌المللی قطعات باکیفیت OEMضمانت تعویض قطعات

جهت استفاده از خدمات تعمیر تکیز یا دریافت اطلاعات بیشتر در این‌باره می‌توانید سری به وبسایت www.techys.me بزنید یا با شماره0217797251 تماس بگیرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات