ژانویه ۲۰۱۹؛ نسخه ابری نرم‌افزار قیاس، نسل جدید نرم‌افزارهای حسابداری در بازار ایران

سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
شاید چند سال گذشته اصطلاح «نرم‌افزار ابری» یک مفهوم پیچیده و دور از دسترس را برای ما تداعی می‌کرد اما اگر امروز به اطراف خودمان نگاهی دقیق داشته باشیم حضور این فناوری را در همه زندگی خود می‌بینیم.
تبلیغات

ایمیل‌ها، حساب‌های کاربری در سرویس‌های مختلف، حافظه‌های ابری و حتی دفترچه تلفن موبایل ما هم با فناوری رایانش ابری کار می‌کند و این موضوع نقش پررنگ آن را در زندگی روزمره ما نشان می‌دهد. از مثال‌‌های ملموس نرم افزارهای ابری می‌توان به Gmail اشاره کرد؛ سرویس ایمیل گوگل که امروزه ازطریق همه دستگاه‌های هوشمند می‌توانید حساب خود را کنترل کنید. نمونه دیگری که امروزه در کشور ما بسیار پرطرفدار شده پیام‌رسان تلگرام است که با استفاده از این فناوری همه پیام‌های شما را با دوستانتان نمایش می‌دهد و این پیام‌ها در همه دستگاه‌های شما به‌صورت یکسان و بدون محدودیت مکانی در دسترس است.

علم حسابداری و همچنین نرم‌افزار حسابداری نیز از این تکنولوژی بی‌بهره نبوده و همگام با این پیشرفت تغییر موقعیت داده است که اطلاعات حسابداری و مالی موجود در نرم‌افزار حسابداری در هر کسب‌وکار مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اطلاعات در جریان کسب‌و‌کار به حساب می آیند. با اینکه رایانش ابری در سال‌های اخیر جنبه‌های مختلف زندگی ما را فراگرفته است اما پیشینه‌ای شصت ساله دارد. بیش از شصت سال پیش متخصصان به این نتیجه رسیدند که باید منابع سخت‌افزاری را به اشتراک بگذارند تا هزینه خرید قطعات را کاهش دهند. جان مک‌کارتی شاید اولین دانشمندی بود که این کار را روی یکی از کامپیوترهای آی‌بی‌ام پیاده‌سازی کرد. به همین دلیل متخصصان، جان مک کارتی را پدر علم رایانش ابری می‌دانند. پروفسور مک‌کارتی در سال ۱۹۶۱ در سخنرانی خود در جشن یک‌صد سالگی دانشگاه ام‌آی‌تی مفاهیم اولیه رایانش ابری را برای دنیا توضیح داد و گفت زمانی خواهد رسید که کامپیوترها منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را با یکدیگر به اشتراک خواهند گذاشت. تقریبا ۴۰ سال طول کشید تا دنیا متوجه حرف‌های او شود و رایانش ابری شکل بگیرد. امروز این اتفاق افتاده است و منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مفاهیم تازه‌ای پیدا کرده‌اند. برای مثال؛ یک شرکت امروزه نیاز به خرید تجهیزات گران‌قیمت کامپیوتری و چند نیروی متخصص برای پشتیبانی از این تجهیزات ندارد و تنها با داشتن یک سرویس اینترنت می‌تواند همه منابع مورد نیاز خود را با قیمتی بسیار پایین و بدون دغدغه تأمین کند. این امر علاوه‌بر کاهش هزینه، امنیت اطلاعات از جمله اطلاعات مالی آن شرکت را هم به‌شدت بالا خواهد برد.

قیاس

در نرم‌افزار حسابداری ابری، کاربران تنها هزینه‌ی استفاده از خدمات را می‌پردازند و نیازی به پرداخت هزینه‌های سرمایه‌ای برای خرید سخت‌افزار و نرم‌افزار وجود ندارد و به‌دلیل ارتباط مستقیم کاربر و شرکت سرویس‌دهنده، هزینه‌های مربوط‌به‌ واسطه‌ و نماینده‌ی فروش حذف می‌شود.

از نظر اقتصادی، فناوری نرم‌افزار حسابداری ابری سبب کاهش هزینه‌های شرکت‌ها خواهد شد، که این کاهش هزینه‌ها شامل موارد زیر است: کاربران تنها بهای استفاده از خدمات را می‌پردازند و نیازی به پرداخت هزینه‌های سرمایه‌ای، برای خرید سخت‌افزار و نرم‌افزار، وجود ندارد. به‌دلیل ارتباط مستقیم کاربر و شرکت سرویس‌دهنده، هزینه‌های مربوط‌به‌واسطه و نماینده‌ی فروش حذف می‌شود. هزینه‌های عملیاتی پایین برای سرویس‌دهنده، به نسبت موارد مشابه، سبب کاهش قیمت خدمات برای مشتری می‌شود. به‌دلیل اینکه محل نصب نرم‌افزارها در سرور است؛ به‌روزرسانی نرم‌افزارها توسط شرکت خدمات‌دهنده و روی سرور انجام می‌شود که از این لحاظ نیز به سود شرکت خدمات‌گیرنده است. بالارفتن امنیت نیز مزیت دیگری برای شرکت‌های خدمات‌گیرنده از خدمات رایانش ابری است. به‌دلیل اینکه به‌روزرسانی توسط سرویس‌‌دهنده و روی سرور انجام می‌شود، بدافزارها امکان نصب روی سیستم کاربر را نخواهند داشت. از سوی دیگر، راحتی در استفاده از فناوری رایانش ابری برای کاربران بسیار مهم است. در روش‌های رایانش ابری نیازی به نصب نرم‌افزار روی سیستم نیست و همه می‌توانند به‌راحتی با آن کار کنند. برای استفاده از این فناوری کاربر تنها به یک وسیله که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد، همچنین یک مرورگر اینترنتی نیاز دارد که این روزها این ابزار تقریبا دردسترس همه‌ی ما قرار گرفته است.

در فناوری نرم‌افزار حسابداری تحت وب و ابری محدودیت‌های زمانی و مکانی از میان رفته‌اند. کاربر می‌تواند در هر مکان و در هر زمان، با دستگاه‌هایی مانند نوت‌بوک، تبلت، یا تلفن همراه به سرویس موردنظر دسترسی داشته باشد. چون محل ذخیره‌‌ی اطلاعات روی سرور است، کاربر به‌راحتی می‌تواند اطلاعات یا سرویس خود را برای هر کسی و در تمامی نقاط به اشتراک بگذارد. همچنین به‌سبب ذخیره‌ی اطلاعات روی سرور، نیازی به داشتن منابع ذخیره‌سازی اطلاعات هم‌چون هارد دیسک وجود ندارد و به‌دلیل اینکه بار پردازشی سمت سرور انجام می‌شود، کاربر حتی نیازی به پردازنده یا سخت‌افزار قدرتمندی ندارد. همچنین چون سرورها دارای سیستم پشتیبان‌گیری هستند، نگرانی‎ای درباره‌ی‌ از ‌دست‌ دادن اطلاعات وجود ندارد. در مجموع، صرفه‌جویی در زمان، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌های اقتصادی، کاهش مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، تحویل تکنولوژی‌های خاص (مانند دستیار مجازی) برای کاربر، یکپارچه‌سازی خدمات و تحویل آن مطابق با خواسته‌ی کاربر، توسعه‌ی به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی، سازگاری در استفاده از برنامه‌های مختلف و کاهش پرسنل بخش فناوری اطلاعات را می‌توان از مزایای برون‌سپاری خدمات فناوری اطلاعات شرکت‌ها روی خدمات نرم‌افزار حسابداری ابری دانست. البته هر فناوری، علاوه‌بر مزایا، معایبی نیز خواهد داشت.

قیاس

نرم‌افزار ابری قیاس؛ متولد برندی با تجربه ۲۵ ساله در زمینه ارائه راهکارهای ERP به سازمان های بزرگ و بهره‌مند از به‌روزترین و کاربردی‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا که براساس اصول و قواعد فنی و استاندارد نرم‌افزار حسابداری در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی به بازار ایران عرضه خواهد شد. این محصول با حداقل هزینه و مناسب شرکت‌هایی با زیر ۱۰۰ نفر پرسنل و با قابلیت چند زبانه بودن، ازطریق وب سایت نرم‌افزار حسابداری ابری قیاس در دسترس است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات