۱۰ نکته کلیدی برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی

شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اگر قدم اول شما برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار اینترنتی و کسب درآمد آنلاین، ایجاد سایت یا فروشگاه اینترنتی است؛ پیشنهاد می‌کنیم این ۱۰ نکته‌ی کلیدی را رعایت فرمائید.
تبلیغات

۱- فروشگاه اینترنتی فراتر از یک شغل تمام‌وقت است

هر روز چندین نفر با من تماس می‌گیرند و قصد راه‌اندازی یک فروشگاه کوچک اینترنتی و یک ابر فروشگاه شبیه دیجی کالا و ... را دارند.

هدف اکثر این افراد، راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار دوم درکنار کار اول آن‌ها است و فکر می‌کنند یک فروشگاه مجازی راهی بی‌دردسر برای کسب درآمد در این آشفته بازار محسوب می‌شود که با اختصاص چند ساعت وقت روزانه می‌توانند درآمد بسیار زیادی کسب کنند.

برخلاف ظاهر، راه اندازی فروش آنلاین کاری بسیار پیچیده، زمان‌بر و پردردسر است و از راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار سنتی دردسرهای بسیار بیشتری دارد و باید گفت این یک کار تمام‌وقت بدون حتی یک روز و یک ساعت تعطیلی است.

۲- راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی خوب بسیار هزینه‌بر است

اکثر افراد بر این باورند که فروشگاه‌های آنلاین به خاطر نداشتن فضای فیزیکی، هزینه‌ی بسیار پایین‌تری نسبت به فروشگاه‌های سنتی دارند؛ این تصور نیز تا حد زیادی اشتباه است. اگر این نکته صحت داشت، تمام فروشگاه‌های فیزیکی تا امروز تبدیل به فروشگاه آنلاین شده بودند.

هرچند در طول زمان، هزینه نگه‌داری فروشگاه آنلاین کاهش خواهد یافت ولی در شروع کار، هزینه‌های سنگین‌تری را باید متحمل شوید.

هزینه‌هایی که ممکن است به آن‌ها توجه نکرده باشید: عکاسی محصولات، ورود اطلاعات به وبسایت، به‌روز کردن اطلاعات، تبلیغات آنلاین، پشتیبانی ۲۴ ساعته فروشگاه، هزینه زیرساخت و... به‌طور کلی هزینه راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی در سال اول بین ۲ تا ۳ برابر یک فروشگاه فیزیکی است ولی در نظر داشته باشید که هزینه‌های فروشگاه آنلاین شما پس از گذشت ۱ تا ۲ سال و با افزایش مشتریان شما به نسبت کاهش می‌یابد.

۳- تأمین کالا، اصل اول موفقیت یک فروشگاه اینترنتی است

سال‌ها پیش که در بازار کار می‌کردم، دوستی داشتم که همیشه می‌گفت «سود، در خرید خوب است؛ نه فروش»! این اصل در همه‌جا از جمله فروش آنلاین نیز صادق است. بنابراین مهم‌ترین اصل برای موفقیت در فروش اینترنتی، دسترسی به سورس‌های اصلی، پایین‌ترین قیمت و موجودی دائم کالا است.

اگر در کسب‌و‌کار فعلی خود به زنجیره تأمین دسترسی دارید، مثلا مغازه‌دار هستید و واردکننده و پخش‌کننده هستید (در یک کلام هم‌اکنون یک سیستم فروش سنتی دارید)، به‌عنوان یک مشاور کسب‌و‌کار، طراحی فروشگاه اینترنتی را به شما جدا توصیه می‌کنم.

درواقع شما نصف مسیر را رفته‌اید، اما اگر فقط یک ایده برای راه‌اندازی یک فروشگاه دارید و هرگز به‌صورت فیزیکی چیزی نفروخته‌اید، از این رویا صرف‌نظر کنید؛ چون به احتمال زیاد شکست می‌خورید.

۴- در حوزه تخصص خودتان فعالیت کنید

به عبارت بهتر، تخصصی بفروشید. درواقع این نکته، ادامه‌ی نکته بالاست. خیلی‌ها دوست دارند شبیه آمازون و دیجی‌کالای خودمان همه‌چیز فروش باشند.

ولی جالب است بدانید که سود فروشگاه‌های تخصصی به مراتب بیشتر از فروشگاه‌های عام است. یک فروشگاه تخصصی به علت تمرکز بر یک یا چند کالای خاص، کیفیت خدمات بهتری خواهد داشت و درضمن سریع‌تر معروف خواهد شد.

10 نکته کلیدی برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی

۵- پلتفرم یا زیر ساخت فروشگاه خود را بسیار بسیار جدی بگیرید و برای آن هزینه کنید

اگر در اینترنت کلمه طراحی فروشگاه اینترنتی یا سیستم فروشگاه ساز را جست‌وجو کنید، فهرست صدها شرکت کوچک و بزرگ را در نتیجه جست‌وجو خواهید دید و  احتمالا از چند صد هزار تومان تا چند ده میلیون تومان می‌توانید برای راه‌اندازی یک فروشگاه هزینه کنید.

اگر از من بپرسید یک فروشگاه اینترنتی چقدر برای من آب می‌خورد، من در جواب می‌گویم یک ماشین برای شما چقدر آب می‌خورد؟ ۴۰ میلیون یا ۴ میلیارد؟ باتوجه‌به پیچیدگی‌های فراوان در این زمینه فقط به ذکر این نکته بسنده می‌کنیم که در زمینه طراحی فروشگاه و انتخاب شرکت طراحی فروشگاه اینترنتی حتما از یک متخصص مشاوره بگیرید.

۶- برای طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای از شرکت‌های معتبر کمک بخواهید

فروشگاه اینترنتی یک وبسایت ساده نیست و شما نمی‌توانید به‌سادگی آن را عوض کنید.

شاید بعد از چند سال شما هزاران محصول روی آن تعریف کرده باشید با فهرست بلند بالایی از مشتریان و سوابق خرید آن‌ها و از همه مهم‌تر صفحات با ارزشی که در موتورهای جست‌وجو ثبت شده‌اند. پس اگر به هر علتی، شرکت یا فرد توسعه‌دهنده به شما سرویس ندهد، تقریبا شما همه‌چیز را از دست داده‌اید و فقط باید چشم انتظار یک معجزه باشید.

۷- شما به یک تیم خوب نیاز دارید. اصل سوم برای موفقیت شما یک تیم خوب است

برخلاف فروشگاه فیزیکی، در یک فروشگاه آنلاین شما به تخصص‌های متفاوتی احتیاج خواهید داشت. شما برای ارتباط با مشتریان و دریافت سفارش به یک یا چند نفر احتیاج خواهید داشت. برای ورود اطلاعات به سایت و به‌روزرسانی فروشگاه به کارشناس تولید محتوا نیاز دارید.

امروزه عکس‌ها نقش مهمی در تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری دارند. برای داشتن عکس‌های خوب به یک عکاس و یک کارشناس گرافیک برای استفاده از عکس‌های اینترنتی نیاز خواهید داشت. شما به یک یا چند کارشناس بازاریابی آنلاین برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات احتیاج دارید.

البته می‌توانید بخش زیادی از تبلیغات را به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ متخصص واگذار کنید ولی در هر حال به یک متخصص در این حوزه برای مدیریت امور احتیاج خواهید داشت. برای آماده‌سازی سفارشات و ارسال و همچنین تأمین کالا احتیاج به یک تیم تأمین دارید.

بنابراین برای راه‌اندازی یک فروشگاه حداقل ۶ نفر نیروی انسانی تمام‌وقت احتیاج دارید و البته برای فروشگاه‌های بزرگ این عدد بسیار بیشتر خواهد بود.

10 نکته کلیدی برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی

۸- اصل چهارم در زمینه فروش اینترنتی، تبلیغات آنلاین مناسب است

فرض کنید مغازه‌ای بزرگ در یک کوچه فرعی کم رفت‌و‌آمد راه‌اندازی کرده‌اید. این دقیقا همان حالتی است که شما پس از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود دارید.

اکثر افراد پس از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی منتظر معجزه و سرازیر شدن سیل مشتریان هستند! فروشگاه شما باید دیده شود و برای دیده شدن نیاز به استفاده از تبلیغات اینترنتی دارید.

مواردی مانند سئو و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ را بسیار جدی بگیرید. برای تبلیغات آنلاین خود (مخصوصا در سال اول) بودجه جداگانه در نظر بگیرید.

۹- قیمت رقابتی ضامن تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری است

در فضای فروش آنلاین، قیمت پادشاه است. در نظر بگیرید که مشتری با چند کلیک می‌تواند از مغازه شما خارج شده و از مغازه کناری خرید کند. بنابراین در قیمت‌گذاری دقیق باشید و دائم رقبای خود را رصد کنید.

۱۰- یک تجربه

درنهایت اگر به فروشگاه اینترنتی به‌عنوان یک سرگرمی و یک تفریح نگاه می‌کنید، می‌توانید به هیچ‌کدام از موارد بالا توجه نکنید. شما شخصا می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌های ارزان، یک فروشگاه اینترنتی شخصی داشته باشید و تمامی موارد را شخصا به عهده بگیرید و از یک تجربه جدید لذت ببرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات