سمعک‌های دیجیتال راهکاری برای درمان کم شنوایی

دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
استفاده از سمعک‌ دیجیتال مطمئن‌ترین راهکار برای درمان اختلالات شنوایی و کمک به افراد سالمند و کم‌شنوا محسوب می‌شود.
تبلیغات

کم شنوایی یکی از مشکلاتی است که افراد در سنین مختلف و به دلایل مختلف دچار آن می‌شوند. یکی از راهکار‌های حل کم‌شنوایی استفاده از سمعک است.

درمان کم‌شنوایی

کم‌‌شنوایی راهکارهای درمانی زیادی ندارد، اما یکی از مطمئن‌ترین آن‌ها استفاده از سمعک است. سمعک دستگاه الکترونیکی با مدار پردازشی دیجیتالی است که وظیفه جمع‌آوری صدا از محیط اطراف و تقویت آن را بر عهده دارد. میکروفون‌های کوچکی روی سمعک قرار دارند که صدای اطراف را جمع‌آوری می‌کنند. همچنین یک چیپ هوشمند و تقویت کننده در سمعک وجود دارند که صداها را به امواج الکترونیکی تبدیل کرده و سپس آن‌ها را به موج الکتریکی تغییر می‌دهد و به بلندگو می‌فرستند تا صداها را به گوش فرد انتقال ‌دهد.

انواع سمعک

سمعک‌ها با توجه به عملکرد، اندازه و نحوه قرارگیری به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و هرکدام از آن‌ها دارای امکانات و فناوری‌های مختلفی هستند. 

سمعک از نظر تکنولوژی

دسته‌ای از سمعک‌ها هستند که عموما شکل ظاهری یکسانی دارند، ولی از نظر امکانات، فناوری و سیستم‌های پردازش‌کننده با یکدیگر متفاوت هستند.

سمعک هوشمند

سمعک هوشمند از سیستم تکنولوژی و چیپ رایانه‌ای پیشرفته‌ای برخوردار است که میزان و اندازه‌ی صدای ورودی را پس از دریافت، مطابق با محیط تنظیم می‌کند. همچنین میکروفون ویژه‌ای در این سمعک تعبیه شده است که نویز صدای اطراف را پس از دریافت کاهش می‌دهد. این نوع سمعک‌ها به دلیل فناوری و تکنولوژی استفاده شده در آن‌ها عمر طولانی دارند؛ طوری که باتری سمعک هوشمند می‌تواند به مدت طولانی شارژ بماند.

سمعک آنالوگ

سمعک آنالوگ یکی از ساده‌ترین انواع سمعک است که مدار پردازش‌کننده‌ی پیچیده‌ای ندارد و تنها با گرفتن صدای محیط توسط ریسور و تبدیل آن به امواج الکتریکی صداها را به گوش فرد می‌رساند.

سمعک بلوتوث‌دار

این نوع سمعک تقریبا مانند دیگر سمعک‌های هوشمند است و تنها تفاوتی که با  آن‌ها دارد این است که سمعک بلوتوث‌دار دارای قابلیت اتصال به دستگاه‎‌های دیجیتال اعم از تلویزیون، لپ‎تاپ، موبایل و دیگر گجت‌ها است.

وب سایت ایرانگان

سمعک وایرلس

سمعک وایرلس از قدرت و سیستم شبیه‌سازی بالایی برخوردار است. این مدل سمعک علاوه بر دیگر ویژگی‌ها، دارای ردیاب‌های سیگنال گفتار و رابط برقراری همزمان بین دو سمعک و همین‌طور قابلیت اتصال به دستگاه‌های دیجیتال را نیز دارد.

دسته‌بندی سمعک‌ها از نظر محل قرارگیری:

سمعک داخل گوشی یا ITE

سمعک‌های داخل گوشی قابلیت‌هایی اعم از میزان کنترل صدا، پردازش‌کننده دیجیتالی با قابلیت درک و دریافت چند صدا به‌صورت همزمان را دارند. از طرفی هر چند باتری‌ با طول عمر بالا در این نوع سمعک قرار داده شده که به‌سرعت خالی نمی‌شود؛ اما برای افزایش بازدهی باتری سمعک داخل گوشی باید از قراردادن آن در کنار وسایل فلزی مانند آهنربا، کلید و سکه خودداری کرد.

سمعک پشت گوشی یا BTE

این نوع سمعک در بالای گوش قلاب شده و پشت آن قرار می‌گیرد و به‌وسیله‌ لوله‌ای نامرئی داخل گوش وارد می‌شود. سمعک پشت گوشی وزن سبکی دارد و معمولا انتخابی مناسب برای افراد کم سن و سالی که به مشکلات کم‌شنوایی مبتلا هستند می‌باشد.

سمعک نامرئی

سمعک نامرئی طوری طراحی شده است که کاملا داخل گوش قرار می‌گیرد و از بیرون قابل مشاهده نیست. این نوع سمعک به دلیل پردازشگر کوچکی که دارد طول عمر کمتری داشته و باتری آن به سرعت خالی می‌شود. سمعک نامرئی بیشتر برای بزرگسالان مناسب‌ است.

نکاتی درباره نگهداری سمعک

سمعک مانند هر وسیله دیگری به مراقبت و نگهداری نیاز دارد. برای نظافت سمعک نباید از آب استفاده کرد؛ چرا که آب باعث ایجاد اختلال در عملکرد اجزای سمعک به خصوص رسیور و چیپ پردازش‌کننده‌ی آن می‌شود؛ بنابراین برای تمیز کردن سمعک بهتر است از یک دستمال مرطوب استفاده شود. از طرفی باتری سمعک مدتی پس از استفاده، به‌دلیل خالی شدن انرژی موجود در آن، نیاز به شارژ دوباره دارد. تعویض کردن باتری سمعک در زمان مناسب باعث افزایش طول عمر آن شده و از خرابی سمعک نیز جلوگیری می‌کند. همچنین نکته دیگری که اهمیت ویژه‌ای دارد این است که هر چند وقت یکبار پس از استفاده از سمعک، میزان شنوایی فرد بیمار باید توسط دستگاه تست ادیومتری و OPG ارزیابی شود تا در صورت بهبود و یا وخیم شدن میزان شنوایی، از سمعکی دیگر استفاده کرد.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات