نکاتی برای انتخاب یک لپ‌ تاپ مناسب

چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
برای انتخاب یک لپ‌تاپ مناسب، صرف‌نظر از برند دستگاه، باید به مورادی مانند سرعت پردازنده، شارژدهی، نمایشگر و حافظه‌ی رم توجه کرد.
تبلیغات

اگر از جمله افرادی به شمار می‌آیید که درصدد خرید یک لپ‌تاپ جدید هستند، صرف‌نظر از اینکه چه برندی باشد، بهتر است نکاتی را مشخص کنید که از لپ‌تاپ مورد نظرتان چه توقعاتی دارید و به‌طور کلی چه کارهایی با آن می‌خواهید انجام دهید. از همین رو در این نوشتار سعی شده است تا نکاتی کلیدی برای خرید یک لپ‌تاپ مناسب به شما گفته شود.

برندهای لپ تاپ

امروزه لپ‌تاپ‌هایی موجود در بازار از برندهای مطرح دنیا مانند سونی، مایکروسافت، ایسوس، ایسر و لنوو هستند. بسته به کار و هزینه‌ای که می‌خواهید برای خرید لپ‌تاپ خود بپردازید، بهتر است برند مناسب خود را پیدا کنید؛ برای مثال کسانی که قصد خرید لپ تاپ لنوو دارند، یکی از دلایل انتخاب‌شان کارکرد مناسب این دستگاه، به‌علاوه‌ی قیمت مناسب آن در مقایسه با سایر برندها است یا طرفداران لپ‌تاپ دل به دلیل رضایت در عملکرد آن، سبک‌وزنی، قیمت مقرون‌به‌صرفه و صفحه‌نمایش با‌کیفیت برای تماشای فیلم، آن‌ها را انتخاب می‌کنند.

نکاتی کلیدی در خرید لپ‌ تاپ

ابتدا هزینه‌ای را مشخص کنید که می‌خواهید برای خرید لپ‌تاپ بپردازید؛ مثلا با هزینه‌ی زیر یک میلیون تومان انتظار خاصی نمی‌توان از لپ‌تاپ داشت و تنها می‌توان به بدنه‌ی خوش‌ساخت با کیفیت متوسط نمایشگر و موارد فنی آن بسنده کرد.

اندازه‌ی لپ‌تاپ خود را مشخص کنید، لپ‌تاپ‌های کوچکتر از ۱۳ اینچ بیشتر مناسب افرادی هستند که می‌خواهند از دستگاه خود برای کتابخوانی هم استفاده کنند و آن را با خود همه‌جا همراه ببرند؛ البته اندازه‌ی کوچک یک لپ‌تاپ، دلیل بر کیفیت پایین آن نیست. معمولا در سایت دیوار در بین کسانی که علاقه‌مند به خرید لپ‌تاپی نو یا دست دوم هستند، لپ‌تاپ‌های بزرگ را افرادی انتخاب می‌کنند که زیاد قصد حمل دستگاه خود را ندارند و البته بیشتر علاقه‌مند به تماشای فیلم با لپ‌تاپ خود هستند.

برای اطلاع شما باید گفت که در بین مدل‌های مختلف لپ‌تاپ، مک بوک با صفحه نمایش رتینا، جزو بهترین‌ها است یا در اندازه‌ی کوچک و سبک می‌توان Surface Pro 3 را انتخاب کنید که هم تبلت است و هم لپ‌تاپ و از سرعت و کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

برای انتخاب یک لپ‌تاپ مناسب درباره‌ی CPU (پردازنده)، حافظه (رم)، صفحه نمایش، حافظه‌ی ذخیره‌سازی، گرافیک (پردازنده تصویری) و عمر باتری دستگاه پرس‌وجو کنید؛ برای مثال وقتی صحبت از سرعت یک پردازنده با فرکانس ۱.۳ گیگاهرتز می‌شود، بدین مفهوم است که در هر ثانیه می‌تواند ۱.۳ میلیارد دستورالعمل اجرا کند؛ بنابراین هر چقدر این عدد بالاتر باشد، یعنی پردازنده‌ی دستگاه سرعت بیشتری برای اجرای دستورالعمل‌ها دارد.

اگر می‌خواهید از لپ‌تاپ خود برای اجرای نرم‌افزاهای زیادی استفاده کنید، نیازمند حافظه‌ی بالایی برای دستگاهتان هستید. هرچقدر حافظه‌ی لپ‌تاپ بیشتر باشد، اطلاعات با سرعت بیشتری پردازش و اجرا می‌شوند. همچنین با حافظه‌ی ذخیره‌سازی دستگاه می‌توانید اطلاعات خود را ذخیره کنید؛ اما اگر ظرفیت حافظه‌ی ذخیره‌سازی کافی نبود، می‌توانید از هارد درایو اکسترنال برای ذخیره‌ی اطلاعات خود استفاده کنید.

هنگام خرید لپ‌تاپ از فروشنده درباره‌ی کارت گرافیک آن سوال کنید، کارت‌های گرافیک دارای دو مشخصه‌ی سرعت پردازش اطلاعات و حافظه کارت گرافیک هستند که به‌ترتیب با واحد مگاهرتز و گیگابایت بیان می‌شوند. هر چقدر سرعت کلاک و میزان حافظه بیشتر باشد بهتر است.

درباره‌ی عمری باتری هم باید گفت که هرچقدر بیشتر باشد، طبعا بهتر است. اغلب باتری‌های لپ‌تاپ بیش از ۵ ساعت می‌توانند انرژی دستگاه شما را تامین کنند؛ اما با ترفندهایی مثل کم کردن نور نمایشگر تا جایی که به چشم شما آسیب نزند، می‌توانید عمر باتری خود را افزایش دهید تا دیرتر به شارژ مجدد نیاز داشته باشد؛ به‌عنوان مثال بسیاری از کاربرانی که به دنبال لپ‌تاپ دست دوم لنوو هستند و عمر باتری برایشان اهمیت دارد، مدل Lenovo ThinkPad T450s را انتخاب می‌کنند که نزدیک به ۱۵ ساعت و ۳۰ دقیقه شارژدهی دارد.

به‌طور کلی برای انتخاب این موارد فنی و تجزیه‌و‌تحلیل آن‌ها از فردی که اطلاعات کاملی در این زمینه دارد بخواهید در انتخاب و خرید لپ‌تاپ به شما کمک کند. در واقع اعداد و مشخصاتی که در این مطلب گفته شد تماما بسته به این است که از لپ‌تاپی که می‌خواهید خریداری کنید، چه توقعاتی دارید و چه کارهایی می‌خواهید با آن انجام دهید؛ به‌عنوان مثال برای فردی که تنها ایمیل‌های خود را می‌خواهد چک کند یا کارهای فتوشاپی ساده‌ای انجام دهد، طبعا لپ‌تاپ ساده‌ای کافی است تا فردی که می‌خواهد با دستگاه خود کارهای تدوین فیلم کند یا گیم بازی کند باید دستگاهی حرفه‌ای با مشخصات مناسب کار خود خریداری کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات