تکنولوژی‌های‌ به کار رفته در جام جهانی روسیه و استادیوم‌ فینال

دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
مهم‌ترین تکنولوژی که قرار است در جام جهانی روسیه از آن رونمایی شود و بالاخره حتی هواداران فوتبال سنتی هم جلویش تسلیم شده‌اند، تکنولوژی کمک داور ویدیویی است.
تبلیغات

قانون‌گذاران فوتبال به اتفاق آرا به استفاده از بالاترین سطح تکنولوژی‌های جدید از جمله کمک داور ویدیویی در جام جهانی 2018 روسیه رای دادند. در حالی که هنوز مشکلات جدی بر سر شیوه اجرایی کردن آن وجود دارد.

نگرانی‌ها بابت تکنولوژی جدید

مارتین گلن، مدیر اجرایی FA (اتحادیه فوتبال) فهرستی از حوزه‌هایی که این تکنولوژی باید در آنها بهبود و توسعه پیدا کند منتشر کرد. او اعتراف کرد که در بازی تاتنهام مقابل روچدیل یکی از گل‌های زده بخاطر اشتباه کمک داور ویدیویی مردود اعلام شد. گلن در حالی این اظهارات را کرد که بازی تاتنهام و روچدیل از سری رقابت‌های زیر نظر خود FA بود و خوب می‌دانست که این حرف ممکن است از رشد این تکنولوژی در لیگ برتر باشگاه‌ها جلوگیری کند و مخالفت‌هایی را با آن برانگیزد. هنوز مشخص نیست که باشگاه‌های درجه یک انگلستان به صورت خودکار برای فصل بعد استفاده از این تکنولوژی جدید را قبول می‌کند یا نه. لالیگا (لیگ باشگاه‌های اسپانیا) آخرین لیگ اروپایی مهمی بود که برای استفاده از کمک داور ویدیویی ثبت نام کرد.

در جلسه‌ای که این ماه قرار است با حضور ۲۰ مدیر لیگ برتر برگزار شود آنها تصمیم خواهند گرفت که آیا این امکان جدید را در بازی‌هایشان اجرا خواهند کرد یا نه. ۱۴ نفر از این ۲۰ نفر در حال حاضر موافق هستند و بقیه هنوز تردیدهایی دارند.

سایت پیش‌بینی فوتبال جام جهانی جزو منتقدان استفاده از کمک داور ویدیویی است، چون بنظر می‌رسد این کار هیجان امتیازدهی به تیم‌ها را کم خواهد کرد و سایت‌های پیش‌بینی بیشتر برمبنای شانس و اتفاقات در جریان فوتبال استوار هستند.

گلن درباره تکنولوژی کمک داور ویدیویی که مهم‌ترین اتفاق تکنولوژیک جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است می‌گوید: «در بحث‌های من با آدم‌هایی که در لیگ برتر فعالیت می‌کنند، همه می‌توانند فایده‌های تکنولوژی کمک داور ویدیویی را ببینند. درنهایت اگر هم آنها نپذیرند که از آن  استفاده کنند باز هم به این معنا نیست که این تکنولوژی از اساس زیر سوال رفته است.»

رای قطعی برای استفاده از کمک داور ویدیویی توسط هیات مدیره اتحادیه بین‌المللی فوتبال بعد از دو سال آزمایش و آزمون و خطا گرفته شد. این تکنولوژی در ۹۷۲ مسابقه در بیش از ۲۰ لیگ مورد استفاده قرار گرفت. چهار نماینده از فیفا و یک نماینده از هر کدام از کشورهای صاحب لیگ بعد از یک ملاقات موافقت‌شان را با استفاده از آن اعلام کردند، هرچند به طرز طعنه‌آمیزی همه نسبت به آن انتقاداتی هم داشتند.

 حمایت فدراسیون فوتبال از کمک داور ویدیویی

دیجی کالا

جیانی اینفانتینو، رییس فیفا، استفاده از این تکنولوژی را در مسابقات جام جهانی «یک قدم تاریخی برای عدالت بزرگتر در فینال» دانست.

همه طرح‌ها آماده است تا بازپخش مربوط به وقایعی که کمک داور ویدیویی آن را ضبط کرده روی تابلوهای بزرگ استادیوم‌‌هایی که بازی‌های جام جهانی در آنها برگزار می‌شود، پخش شود. با پخش آنها به راحتی به طرفداران هر تیم توضیح داده می‌شود که هر تصمیمی چرا و بر چه اساسی گرفته شده است. بازی‌های آزمایشی نشان دادند که استفاده از کمک داور ویدیویی تاثیر بنیادینی روی بازی خواهد گذاشت اما نگرانی جدی این است که تاثیر داورها نادیده گرفته شود و جریان بازی از حالت عادی خارج شود و برای بازیکنان و هواداران سردرگمی‌هایی به وجود بیاید.

به جز توپ تل استار ۱۸ که حاوی تراشه‌ای است که می‌تواند با تلفن هوشمند اطلاعات مربوط به توپ را از آن دریافت کرد، کمک داور ویدیویی تکنولوژی دیگری است که جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. رییس فیفا البته معتقد است که مزایای این تکنولوژی به معایبش می‌چربد: «این تکنولوژی به بازیکنان یادآوری می‌کند که برادر بزرگتر حواس‌شان به آنهاست و از زیر خطاها نمی‌توانند قسر در بروند.»

نگران نباشید این تکنولوژی همان ویدیوچک است

این را هم بدانید که این تکنولوژی همان ویدیو چک است که در والیبال و ورزش‌های دیگر استفاده می‌شود ولی نام درست آن کمک داور ویدیویی است. این تکنولوژی فقط برای صحنه‌های تعیین کننده و تاثیرگذار مانند گل، پنالتی، اخراج و جریمه اشتباه یک بازیکن به جای بازیکن خطاکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. داور می‌تواند در حین بازی و به صورت مستقیم از کمک داوران ویدیویی در خواست بازبینی صحنه را داشته باشد. کمک داوران در حین بازی به داور مسابقه در مورد صحنه اتفاق افتاده گزارش می‌دهند. حالا داور می‌تواند بر اساس این صحبت‌ها تصمیم خود را تغییر دهد و یا اینکه بازی را قطع کند و خودش خواهان بازبینی صحنه شود.

 آخرین خبرها از استادیوم فینال

دیجی کالا

طبعا پیگیری اخبار جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه از همه چیز مهم‌تر است و با توجه به گروه سختی که داریم و سابقه تیم‌مان، شاید دادن اطلاعات درباره استادیومی که بازی فینال در آن برگزار می‌شود بیشتر یک رویاپردازی بنظر برسد، اما فرقی نمی‌کند. طبق نظرات سایت پیش بینی بازی های جام جهانی فوتبال، آلمان و اسپانیا به فینال برسند یا هر دو تیم دیگری، به هر حال این مهم‌ترین مسابقه فوتبال در چهار سال آینده است و محل برگزاری آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

استادیوم لوژنیکی شهر مسکو محل برگزاری دیدارهای نیمه نهایی و فینال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است. این استادیوم که سال ۱۹۵۶ تاسیس شده است، ظرفیتی معادل ۸۰ هزار صندلی دارد. این استادیوم توسط گروهی از معماران متخصص و براساس سه شاخص ارزش معماری، کارکرد و نوآوری به عنوان ورزشگاه برگزارکننده فینال جام جهانی انتخاب شده است.

متخصصان بین‌المللی فوتبال در سال ۲۰۱۷ این استادیوم را به عنوان  یکی از ورزشگاه‌های خوب بازی فوتبال انتخاب کردند. استادیومی عالی و مدرن که به تازگی تعمیرات اساسی در آن انجام و کاملا نوسازی شده است. آنها المان‌های قبلی این استادیوم را حفظ کرده‌ و تکنولوژی‌های جدید را هم در بازسازی‌اش لحاظ کرده‌اند. این استادیوم از بسیاری جهات منحصر به فرد است.

جدیدترین تکنولوژی‌های به کار رفته در استادیوم لوژنیکی

تکنولوژی نشان دادن خط گل، یک صفحه نمایش فوق‌العاده بزرگ و نصب بلندگوهای ویژه و منبع‌های نور مدرن جزو نکات فنی است که در بازسازی استادیوم مورد توجه قرار گرفتند و حالا لوژنیکی به این تکنولوژی‌ها مجهز شده است. استادیومی که مساحتش معادل ۲۲۱هزار مترمربع و معادل نیمی از واتیکان است. در روز ۲۴ تیرماه دیدار فینال در این ورزشگاه برگزار می‌شود.

  • صندلی‌ها و راهروها جوری مجهز شده‌اند که از زمان پایان بازی تا ترک کردن استادیوم برای همه ۸۰هزار تماشاگر بیش از یک ربع طول نخواهد کشید.
  • برای استودیوهای تلویزیونی هم جایگاه‌هایی مشخص شده است.
  • زمین چمن نصب شده در این ورزشگاه مجهز به انواع تکنولوژی‌ها برای مکش آب، گرم کردن زمین و نگاه داشتن دمای مناسب است.
  • ده‌ها دوربین کنار دروازه‌ها نصب شده تا عبور توپ از خط گل دقیق‌تر تشخیص داده شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات