چگونه بهترین و ارزان‌ترین اسکنرها را انتخاب کنیم

سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
هنگام خرید اسکنر باید به کاربری مورد نظر و میزان استفاده معمول توجه کرد؛ پس عوامل متعددی همچون سایز اسناد، نوع اسناد (متن، عکس، کارت ویزیت و کتاب)، میزان استفاده و حتی فواصل زمانی استفاده حائز اهمیت هستند.
تبلیغات

در بازار خرید و فروش اسکنر، دسته‌بندی‌ مشخصی براساس کاربرد، اندازه و... تعریف شده است؛ به‌عنوان مثال اسکنرهای Flatbed برای عکاس‌ها یا کسانی مناسب است که نوع خاصی اسکن را به‌طور مستمر انجام نمی‌دهند. رزولوشن این دستگاه‌ها عموما از ۶۰۰ dpi شروع می‌شود که برای اکثر مصارف کیفیت وضوح مناسب و کافی است. اسکنرهای تخت در مقایسه با مدل‌های دیگر وضوح بیشتری را ارائه می‌کنند؛ اما سرعت کمتری دارند و برای اسکن اسناد در تعداد بالا مناسب نیستند؛ بنابراین با انتخاب یک اسکنر مسطح ارزان‌قیمت از اپسون یا کانن با خیال راحت می‌توان کارهای روزمره‌ی اداره‌های کوچک و مصارف متداول خانگی را به انجام رساند.

LiDE220 کانن با قیمت ۷۰ دلار در لیست برترین اسکنرهای سال ۲۰۱۸ سایت PC Mag و Lifewire قرار گرفته است، این دستگاه کیفیتی عالی برابر با ۴۸۰۰ dpi و قابلیت احیای رنگ خودکار دارد؛ اما نمی‌تواند عکس نگاتیو را اسکن کند. LiDE220، نسخه‌ی به‌روز شده‌ی LiDE 120 است و در بازار خریدو فروش اسکنر در ایران به قیمت ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ البته مدل‌های پایین‌تر و کارکرده‌ی اسکنرهای LiDE کانن را در سایت دیوار با قیمتی به مراتب کم‌تر هم می‌توان‌ خرید؛ به‌عنوان مثال LiDE 110 که با LiDE 120 به قیمت ۲۲۷ هزار تومان تفاوت چندانی ندارد و دیگر در بازار موجود نیست در دیوار ۱۷۰ هزار تومان آگهی شده است. به گفته فروشنده این دستگاه نو و تنها یک بار استفاده شده است و کارتن، کابل و دفترچه دارد. سرعت عمل بالا، جمع و جور بودن، استفاده از کابل USB به عنوان رابط منبع تغذیه از رایانه و کیفیت بالا از ویژگی‌های این اسکنر است.

برای اسکن‌های پرحجم و سریع در دفاتر اداری پرمشغله، اسکنرهای Sheet-fed بدون شک بهترین گزینه هستند که البته قیمت بالاتری هم دارند. ScanJet Pro 3000 s3 اچ پی به قیمت ۳۷۰ دلار از گزینه‌های برتر سال ۲۰۱۸ به حساب می‌آید، این دستگاه دارای رزولوشن ۶۰۰ dpi، قابلیت ADF و اسکن دورو است و می‌تواند تا ۳۵ صفحه و ۷۰ تصویر در دقیقه و ۳۵۰۰ صفحه را در روز اسکن کند. برخی از انواع این اسکنرهای Sheet-fed، می‌توانند کاغذهایی ضخیم‌تر مانند کارت‌ها را نیز به‌راحتی اسکن کنند؛ به‌عنوان مثال مدل iX500 فوجیتسو هم که ۵۰ دلار گران‌تر از 3000 اچ‌پی است، کاغذ A4 ،A5، رسید، دست‌نوشته و هم‌چنین کارت بیزینس را اسکن می‌کند. میانگین امتیاز این دستگاه در سایت آمازون ۴.۶ است و ۲۵ برگ دورو را در دقیقه می‌تواند اسکن کند؛ البته برای اسکن کارت PenPower WorldCard Pro با قیمت ۱۴۰ دلار توصیه می‌شود که مخصوص اسکن کارت‌‌های بیزینس طراحی شده‌ و امتیاز بالایی از نگاه کاربران و متخصصان به دست آورده است.

بازار خرید و فروش اسکنرهای پورتابل یا قابل حمل با معرفی Doxie در سال ۲۰۱۲ داغ شد که تا امروز نیز محبوبیت خود را حفظ کرده است. اسکنرهای پورتابل به لحاظ کیفیت و رزولوشن توان رقابت با دو دسته‌ی دیگر را ندارند؛ اما با قیمت پایین، پاسخگوی انتظارات معمول و به‌ویژه برای دانشجویان بسیار مناسب هستند. DS-40 اپسون بسیار سبک و کوچک بوده و در سایت آمازون به قیمت ۱۲۰ دلار قابل خریداری است. DS-30 هم که مشابه مدل DS-40 محسوب می‌شود که نیاز به اتصال به کامپیوتر دارد و ۴۰ دلار هم ارزان‌تر است.

اسکنر دستی اسکن زی مدل BQS030 یکی از محبوب‌ترین‌ها در دنیا و هم‌چنین ایران محسوب می‌شود که وضوح تصویر ۳۰۰/۶۰۰/۹۰۰ dpi را با تنظیمات مختف ارائه می‌دهد. عدم نیاز به کامپیوتر برای تهیه‌ی اسکن در کنار اسکن با وضوح بالا از ویژگی‌های این دستگاه و عدم قابلیت اسکن دورو نقطه‌ی ضعف آن است. BQS030 در بازار به قیمت ۲۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ اما در میان آگهی‌های سایت دیوار، نسخه‌ی آکبند آن با یک سال گارانتی شرکت الکترونیک کیش به قیمت ۱۸۰ هزار تومان هم قابل خریداری است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات