قبل از خرید دستگاه کپی چه سوال‌هایی بپرسیم؟

یک‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به دلیل قیمت سرسام‌آور، خرید و فروش دستگاه کپی از دیوار آنقدر کار منطقی است که نیاز به دلیل آوردن و قانع کردن مشتری‌ها ندارد. دستگاهی که حداقل از دو میلیون تومان شروع می‌شود و به ۳۰ میلیون تومان هم می‌رسد.
تبلیغات

اگرچه خیلی از پرینترها یا دستگاه‌های فکس قابلیت کپی گرفتن را دارند اما قدرت آنها در حد چند برگه است. مثلا یک پرینتر چندکاره کانن را با ۲۸۰ هزار تومان از دیوار می‌خرید و با آن اسکن، کپی و فکس هم می‌کنید. اما آیا واقعا روی قدرت و سرعت آنها می‌شود حسابی باز کرد؟ احتمالا نه.

 به خاطر همین قیمت‌های میلیونی افراد برای خرید و فروش دستگاه کپی سراغ دیوار می‌آیند. مثلا برند ریکو یکی از مدل‌های پر آگهی در دیوار بوده که در ایران هم نمایندگی دارد. اگر در استفاده از آن به مشکلی برخورد کردید برای تعمیرات با نمایندگی آن می‌توانید تماس بگیرید. دستگاه کپی که از این برند آگهی شده مناسب شرکت‌های بزرگ یا اداره‌هاست و جای مجزایی گوشه یک سالن نیاز دارد. فروشنده قیمت آن را ۴۰۰ هزار تومان تعیین کرده است و حداقل در عکس گران‌تر به نظر می‌رسد. یک مدل دیگر از این برند ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد و به گفته فروشنده پای معامله هم تخفیف بیشتری داده می‌شود.

قبل از اینکه ابهت یک دستگاه شما را جذب خودش بکند با خودتان فکر کنید که دقیقا چه نیازی به دستگاه کپی دارید؟ آیا می‌خواهید برخی از فایل‌ها از طریق دستگاه کپی به فرد دیگری ایمیل شود؟ آیا رییس شرکتی هستید که می‌خواهید هر کارمند از سهمیه ماهانه خودش کپی بگیرد؟ پس باید دستگاهی بزرگ و حرفه‌ای بگیرید که در آن هرکسی هویت شخصی خودش را تعریف کرده باشد. آیا قصدتان از خرید دستگاه کپی نوشتن و ارسال نامه است؟ پس احتیاجی به دستگاهی که همه قطعات کاغذ در آن جا بشود ندارید. آیا فضایی که وسایل اداریتان را در آن قرار بدهید تنگ است؟ پس باید دستگاهی چندکاره بخرید.

ممکن است برخی به‌خاطر مصرف شخصی به خرید و فروش دستگاه کپی نیاز پیدا کنند. مثلا معلمی که سه روز در هفته می‌خواهد ۳۰ برگه سوال امتحانی کپی کند احتیاجی به یک دستگاه بزرگ در گوشه خانه ندارد. برای استفاده شخصی معمولا می‌توان قیمت‌های ارزانی پیدا کرد. مثلا دستگاهی با قیمت ۸۰ هزار تومان هم از برند کانن می‌تواند کار را راه بیاندازد. البته به شرط اینکه کارتریج آن شارژ و دستی به رویش کشیده شود.

خرید و فروش دستگاه کپی در ایران در شرکت‌های چاپ تا ۳۵ میلیون تومان هم می‌رسد. این قیمت دستگاه کپی مدل کونیکا است که 45 برگ A4 در دقیقه پرینت می‌گیرد. در سینی آن نیز هزار و ۱۵۰ برگ جا می‌شود و تا اولین کپی آن ۴ ثانیه زمان می‌برد و اسکنر دارد.

یک دستگاه دیگر کونیکا در دیوار هم آگهی شده که هم اندازه قبلی به نظر می‌آید و برای اداره‌ها یا شرکت‌ها کاربرد دارد. این دستگاه با قیمت یک میلیون تومان آگهی شده و به گفته فروشنده کاملا تمیز و نو است ولی کاغذ گاهی در آن کش می‌آید.  مشکلی که مانند برخی دیگر از مشکلات زیر برای برطرف کردن آن نباید نگران بود.

دستگاه کپی دست دوم هرچقدر هم سالم باشد بهتر است که تنها مشغول یک کار باشد. پس وقتی از یک سو پرینت می‌گیرد به او فرمان اسکن داده نشود. نکته بعد اینکه اگر تصویر کپی که دستگاه می‌دهد روشن بود مشکل از دستگاه نیست؛ مشکل از تونر رو به پایان آن است که باید دوباره شارژ شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات