فراز و فرودهای دوو در ایران

شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
شرکت دوو با ماشین‌هایش در ایران شناخته شد.دوو سیلو، دوو ریسر و ماتیز.
تبلیغات

ماشین‌هایی که حالا دیگر عمر خود را کرده‌اند و می‌روند که از دور خارج شوند اما به دلیل اینکه در ایران به سرعت محبوب شدند و امتحان خود را پس دادند همچنان در بازار عرضه و تقاضا موجودند و خرید دوو کارکرده و خرید دوو دست دوم همچنان روی بورس است و خرید دوو صفر هم دیگر تبدیل به آرزوی عاشقان این مدل ماشین شده است.

دوو شرکتی کره‌ای است که فعالیت خود را بیش از پنجاه سال پیش به عنوان شرکت نساجی آغاز کرد. کم‌کم وارد صنعت خودروسازی شد و ماشین‌های موفقی ساخت. دوو سیلو یکی از آنهاست که می‌شود گفت مدل ارتقا یافته دوو ریسر است. ماشینی که در سال ۱۹۹۵ وارد بازارهای جهانی شد و به ایران هم راه پیدا کرد. 1995 یعنی بیش از سی سال پیش. دوو با شرکت کرمان خودرو قرارداد بست و شرکت ایرانی خط تولید آن را راه انداخت و از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۳ این ماشین را تولید کرد و فروش دوو سیلو را به عهده گرفت. اگر در همان سالها به خرید دوو اقدام کرده بودی می‌توانستی پشت دوو صفر بنشینی، بعد از آن شرکت دوو تقریبا در صنعت خودروسازی ورشکسته شد، خط تولیدش از کرمان موتور جمع شد و با لوازم خانگی خود را در ایران احیا کرد.

بنابراین از سال ۱۳۸۳ به این طرف فقط دوو دست دوم و کارکرده در بازار عرضه و تقاضا موجود است اما در کمال تعجب خیلی کم آگهی خرید دوو صفر هم می‌بینید که معنی‌اش این است که ماشین بیش از ده سال است که سر جای خود ثابت ایستاده و حرکت نکرده است.

قیمت حال حاضر دوو

قیمت دوو سیلوی مدل ۸۲ اگر کارکرده باشد از زیر ده میلیون تومان شروع می‌شود و به دوازده سیزده میلیون تومان می‌رسد. اما در آگهی‌های سایت دیوار به مواردی هم برخورد می‌کنیم که ادعا می‌کنند در حد صفر هستند، رخ سالم دارند، بدون رنگ و خط و خش هستند، لاستیک و زاپاسشان سالم و اصل است و خلاصه هیچ ایرادی نمی‌توانید در ماشین پیدا کنید. در این آگهی‌ها ماشین بین ۱۵ تا ۲۳ میلیون قیمت خورده است. قیمت دوو ماتیز  که مدل جمع و جورتر و بی‌صندوق دووست از این هم کمتر است و عموما صاحبانشان زیر ده میلیون تومان آگهی کرده‌اند. برای خرید دوو کارکرده باید قدری هم فنی قوی داشته باشی تا اگر به مشکل خوردی در نمانی و بدانی کدام قطعه باید عوض شود و سرت کلاه نرود. و کلا ایراد خرید ماشین کارکرده که تولیدش هم متوقف شده و خط تولیدش هم جمع شده این است که قطعاتش به سختی گیر می‌آید و یکی از دلایل پایین بودن قیمت فروشش هم همین است.

خرید دوو کارکرده همچنان محبوب است. هنوز در خیابان‌ها دوو سیلو و ماتیز تردد می‌کنند .ماشین‌هایی که روی خیابان‌ها پردست انداز ایران نرم حرکت می‌کنند و تکان‌های کمتری به سرنشینان می‌دهند، تو دوزی باسلیقه‌ای دارند، از فرمان نرم، کولر قوی، قدرت مناسب موتور و مصرف سوخت مناسب برخوردارند و صندلی‌های راحتی دارند و صندوق جاداری، و تعجبی ندارد اگر بعضی از کسانی که رانندگی این ماشین را تجربه کرده‌اند همچنان دنبال خرید دوو صفر باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات