بازار میلیاردی در دستان واردکنندگان هدفون

پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با خرید هر گوشی یک شارژر و یک هدفون هم به خریدار داده می‌شود اما این موضوع باعث نشده که بازار مستقلی برای خرید و فروش هدفون در اقتصاد کشور پا نگیرد؛ به‌طوری‌که حجم مبادلات این کالا به‌بیش‌از ۱۰ میلیارد تومان رسیده‌ است.
تبلیغات

یکی از مهم‌ترین کشورهای وارد کننده هدفون امارات است. طبق آخرین آمار منتشر شده از مبادله هدفون در وب سایت اتاق بازرگانی تهران به طور باورنکردنی رقم واردات هدفون از امارت به یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان رسیده است. از چین نیز یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان هدفون وارد شده است. سال ۹۱ حدود ۲ میلیون و ۳۶۵ هزار تومان هدفون از کره وارد شده بود. این رقم در ترکیه به ۱۰۴ میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر مجموع واردات هدفون (در دسته مدل میکروفون‌دار) از آلمان، سنگاپور، تایوان، کره، ایتالیا، فرانسه و هنگ‌کنگ برابر با ۷۵ میلیون تومان است. بیشترین رقم این مدل مربوط به چین با ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و سپس امارات با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است. در این سال ایران حتی از مکزیک نیز به ارزش ۵۰۰ هزار تومان، بیشتر هدفون وارد کرده‌است.

بازار هدفون فضای بسیار جدیدی است که با گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند بیشتر مورد داد و ستد قرار گرفته است. طبق بررسی جدول آماری واردات تا سال ۸۲ هیچ کالایی با کد تعرفه هدفون ثبت نشده است. رقم کل مبادلات خرید و فروش هدفون در سال ۸۳ شامل حدود ۹۰۰ میلیون تومان از کشورهای مختلف دنیا وارد می‌شود و این‌گونه بازار جدیدی به نام خرید و فروش هدفون در ایران درست می‌کند.

به طور کلی افزایش حجم واردات هدفون علاوه بر نشان دادن رشد تقاضا برای چنین کالایی نمایش دهنده افزایش توان شرکت‌ها برای تولید هدفون بوده است. به خصوص شرکت‌های آسیایی در این سال‌ها رشد چشمگیری داشته‌اند. بر اساس آمار وب سایت statisca حجم مبادلات دو مدل هدفون ساخته شده در آسیا امسال به حدود  ۳ میلیارد دلار رسیده که سه سال قبل به ارزش ۲ میلیارد دلار در آسیا هدفون تولید می‌شد. سازندگان هدفون پیش‌بینی می‌کنند که این رقم در سال ۲۰۲۵ به ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برسد.

سونی دوست داشتنی

 برند هدفون یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد هنگام خرید است. همان‌طور که چین به بزرگترین وارد کننده هدفون در ایران تبدیل شده در کشورهای دیگر از جمله آمریکا هم عملکرد خوبی از خود نشان داده‌است. برای مثال در سال ۲۰۱۷ میلادی تحقیقی در این کشور نشان داد که ۳۰ درصد از مردم از هدفون سونی استفاده می‌کنند. دفتر اصلی سونی در توکیو قرار دارد. این کارخانه سال ۱۹۴۶ تاسیس شد و کمی بعد از تولید یک دستگاه پلوپز برقی کار خود را آغاز کرد. سونی با خرید کلمبیا پیکچرز و یک شرکت معروف موسیقی به نام سی بی اس وارد سرمایه‌گذاری در این عرصه شد. این مارک از ابتدا احترام ویژه‌ای به دستگاه‌های شنیداری و صوت و صدا داشته‌ است. مثلا لپ تاپ و گوشی‌های سونی نیز به قابلیت پیشرفته برای ارائه سطح بالای صدا معروف هستند.

هدفون بوس یا بیس یکی دیگر از پرطرفدارترین هدفون‌های آمریکا محسوب می‌شود. بر اساس پرسشنامه این پژوهش ۲۰ درصد از پاسخ دهندگان از استفاده‌کنندگان بوس بوده‌اند. سپس هدفون‌های اپل در رتبه سوم قرار دارند. یکی از هدفون‌های رایج در آمریکا اسکال‌کندی است که هنوز در ایران خیلی جا نیفتاده است. بعد از اسکال کندی، پاناسونیک و سپس فیلیپس قرار دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات