چطور یاد گرفتم دست از نگرانی بردارم و «فیلم نت» ببینم

سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
سرویس‌های اینترنتی هنوز آن طور که بایددر ببین کاربران جا نیفتاده اند؛ هم کاربر نگران است که سرویس کیفیت کافی را نداشته باشد هم تولیدکننده محتوا نگران است که حقوقش رعایت نشود.
تبلیغات

 برای یک سرویس اینترنتی، دو نوع ویژگی می توان درنظر گرفت:

اول: حال که این سرویس اینترنتی است چه فرقی کرده؟ مثلا اگر اینترنتی نبود چگونه بود؟

دوم: خود این سرویس از نظر کیفیتی که دارد (حالا فارغ از اینترنتی بودنش) آیا قابل اعتماداست؟

فیلم دیدن پاک

فیلم‌ نت از اسمش هم مشخص است که چه کاری انجام می دهد: فیلم را در فضای اینترنت عرضه می‌کند،  اما همین فیلم‌ها را بیرون هم می‌شود خرید، دی‌وی‌دی‌های فیلم‌ها بیرون هستند و توسط پخش‌کننده‌های فیلم‌ها توزیع می‌شوند. این روزها به هر سوپرمارکتی که سر بزنی یک تعداد از این فیلم‌ها را می‌توانید ببینید.

اما فیلم دیدن در اینترنت، این خصلت را دارد که برای عرضه محصول، تولید فیزیکی نمی‌شود. یک دی.وی.دی شامل موادی است که برای طبیعت مضر است، تجزیه نمی‌شود و نمی‌تواند در چرخه طبیعی قرار بگیرد. برای تولید ولت‌های فیلم‌ها که از جنس کاغذ و مقواست، باید کلی درخت را قطع کنند. فیلم دیدن در اینترنت برای کسانی که به طبیعت اهمیت می‌دهند گزینه اول است.

اما گذشته از این‌ها درون فضای اینترنت کلی فیلم پخش می‌شود که روح سازنده‌هایش هم از آن‌ها باخبر نیست. یعنی فیلم‌ها به صورت غیرقانونی آپلود می‌شود و عده‌ای هم به صورت غیرقانونی آن‌ها را دانلود می‌کنند. در این حالت، یک عده زحمت کشیده‌اند و اثر را تولید کرده‌اند اما ما پول می‌دهیم و پول ما در جیب کسانی نمی‌رود که آن اثر را تولید کرده‌اند. پول ما به جیب کسانی می‌رود که بدون اجازه این فیلم‌ها را می‌فروشند. فیلم‌نت می‌تواند مقدمۀ یک فرهنگ‌سازی بزرگ باشد که برای فیلم‌بین‌های ما ضروری است. این که قانونی فیلم ببینیم و قانونی فیلم دانلود کنیم.

غذای اصلی و دسرها

ولیکن، فیلم‌نت چه چیزی برای عرضه دارد؟ که باید با بررسی دقیق فیلم‌نت مشخص کرد که به اصطلاح چند مرده حلاج است.

اولین چیزی که یک سایت فیلم را جذاب می‌کند تنوع محصولاتش است. من به عنوان یک مخاطب دوست دارم وقتی داخل یک بازار فیلم می‌شوم همۀ سلیقه‌های من ارضا شوند. اولین قلابی که فیلم‌نت برای جذب مخاطب استفاده می‌کند همین است. کافی است سایت فیلم نت را باز کنیم تا یک‌باره با حجم زیادی از فیلم روبرو شویم. البته گرافیک برای ایجاد این حس نقش مهمی داشته است. همه جور فیلمی را در فیلم‌نت می‌شود پیدا کرد. از اکشن‌های با کیفیت، فیلم‌های خانوادگی، فیلم‌های اجتماعی ایران، کمدی‌های علی صادقی، فیلم هندی، فیلم‌های ابرقهرمانی، سریال‌های روز و ...

دایرۀ تنوع فقط به فیلم و سریال هم محدود نمی‌شود. فیلم‌نت در حال رشد است و آن طور که از برنامه‌های آیندۀ آن معلوم شده، به جز فیلم‌های داستانی، مستندها، انیمیشن‌ها، فیلم کوتاه و حتی فیلم تئاترهای موفقی که در ایران روی صحنه رفته بخشی از ویترین فیلم‌نت است. با همۀ این‌ها برگ برندۀ فیلم‌نت فیلم‌های روز و سریال‌هایی مثل شهرزاد است که همین حالا هم در فضای مجازی فقط فیلم‌نت به شکل قانونی آن را عرضه می‌کند. اگر این تنوع محصولات را مثل منوی غذای اصلی یک رستوران در نظر بگیریم، فیلم نت قلاب دومش را در اپتایزرها و دسرها می‌اندازد.

محصولات فیلم نت فقط به سادگی «عرضه» نمی‌شوند. برای محصولات فیلم‌نت فضای بصری ساخته می‌شود. بلاگ فیلم‌نت اطلاعاتی از فیلم‌های جذاب روز ایران و جهان در اختیار کاربر می‌گذارد. گزارش‌های اختصاصی فیلم نت هم هست. بعضی غذاها فقط در همین رستوران پیدا می‌شود. مثلا سریال شهرزاد، در فضای مجازی، فقط توی فیلم نت وجود دارد. قیمتش هم از خرید دی.وی.دی‌ها ارزان‌تر در می‌آید. فیلم‌نتی‌ها قواعد بازی را بلدند.

سیم کارت یعنی بلیط

کاربر باید راحت یاد بگیرد که فیلم ببیند و فیلم بخرد. بابت فیلمی که حقوق قانونی‌اش پرداخت شده پول بدهد. ثبت نام فیلم نت راحت است. برای فیلم نتی شدن، فقط یک شماره تلفن همراه کافی است. همان شماره تلفن، شناسۀ شماست. حالا یا بستۀ فیلم‌نتی می‌خرید و با اعتبار فیلم‌نتی فیلم تماشا می‌کنید، یا تکی فیلم می‌خرید که هزینه‌اش را با سیم‌کارت تان پرداخت می‌کنید یعنی اگر خط دائمی دارید روی صورت حساب تان می‌آید یا اگر خط اعتباری دارید از شارژ سیم‌کارت تان کسر می‌شود یا اصلا بدون ارتباط با سیم‌کارت مستقیما از درگاه بانکی پرداخت می‌کنید. البته خرید سیم کارت، کار را برای تماشای فیلم خیلی راحت کرده و شما هر لحظه و هر کجا می‌توانید بدون این که نیازی به ورود به درگاه بانک داشته باشید و از عابربانک تان استفاده کنید، صرفا با سیم کارت تان فیلم ببینید. سیم کارت شما نقش بلیط فیلم دیدن را بازی می‌کند.

در مجموع در هر کدام از این سه حالت روند ساده‌ای وجود دارد و کاربر درگیر پیچیدگی‌هایی نمی‌شود که معمولا این طور سرویس‌ها ممکن است داشته باشند.

زیرساخت فنی

از گرافیک که بگذریم، وقتی سرویس پخش آنلاین فیلم بخواهد روی اینترنت‌های نسل سوم و چهارم ارائه شود، شاید کمتر با مشکل سرعت روبرو شود. اما بالاخره سرعت در تماشای فیلم فاکتور مهمی است. این وسط، کسی برد می‌کند که استریمینگ قابل قبولی با توجه وضعیت اینترنت کشور داشته باشد. پس باید گفت مهم‌ترین حسن فیلم‌نت، استریمینگ قدرتمند آن است. این زیرساخت پخش ویدئو در فضای اینترنت، ممکن است مخاطب را غافلگیر کند. کمتر پیش می‌آید که تماشای فیلم در فیلم‌نت روی اینترنت‌های 3G و 4G دچار مشکل شود. ابتدای پخش فیلم ممکن است وقفۀ کوتاهی وجود داشته باشد اما چندان طول نمی‌کشد و در تمام طول فیلم دیگر مشکلی نیست. حتی ممکن است از خودتان بپرسید که آیا در تلویزیون فیلم نگاه می‌کنید؟

این را هم فراموش نکنیم که شما با فیلم‌نت، چه از سایت و چه از اپلیکیشن، می‌توانید فیلم‌هایی را که خریده‌اید دانلود کنید. اگر دانلود قطع بشود، می‌توانید بعدا ادامه بدهید چون اطلاعات دانلود شما ذخیره می‌شود. زمانبندی دانلود هم دست خود شماست و می‌توانید دانلودتان را مدیریت کنید.

اپلیکیشن فیلم‌نت همچنین روی سیستم‌عامل‌های اندروید و آیفون قابل نصب و راه‌اندازی است. یعنی بیشتر مخاطبان اسمارت‌فون‌ها قابلیت این را دارند که مخاطب فیلم‌نت باشند. کسانی هم که اسمارت‌فون نداشته باشند می‌توانند سرویس‌هایشان را روی وبسایت فیلم‌نت بگیرند.

حرف آخر

فیلم‌نت پیش از همه این کار را شروع کرده و حالا هم از همه بزرگ‌تر است. رشد خوبی داشته و مدام رو به بهتر شدن است. می‌شود به آن اعتماد کرد و به آسانی در آن فیلم دید. شرط اولش این است که اصلا به فیلم دیدن قانونی و دانلود قانونی اعتقاد داشته باشیم. شرط دومش هم این است که عضو فیلم نت شویم. ولی فقط عضو شدن کافی نیست. باید مشارکت کرد. این خود کاربرها هستند که می‌توانند یک سرویس را جهت بدهند. کاربرهای فعال برای هر سرویسی غنیمت‌اند. باید با فعالیت خودمان فیلم‌نت را به شکلی در بیاوریم که دوست داریم. فیلم‌نت امکانی است که برای همۀ ماست و باید از آن به بهترین شکل استفاده کنیم.

پایان رپورتاژ اگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات