نکاتی درباره خرید و فروش آکواریوم

جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
امروزه گسترش فرهنگِ نگهداری از حیوانات خانگی، شامل آبزیان هم می‌شود.
تبلیغات

شما اگر در بازار فروش آکواریوم فعال باشید، روزانه با مشتریانِ مختلفی از هر طیف و سن و طبقه‌ای مواجه خواهید شد. یکی از دلایلی که به این اقبال کمک کرده، پیشرفت فناوری‌ و تجهیزات نگهداری از آبزیان است که باعث سهولت این کار شده و این امکان را فراهم آورده که هر فرد مبتدی‌ با مقداری جستجو و پشتکار بتواند به اشتیاق خود برای خرید آکواریوم جامه‌ی عمل بپوشاند.

اگر شما هم مشتاق آزمودن این تجربه هستید و این اولین بار است که برای خرید آکواریوم به جستجو می‌پردازید، خوب است از همین ابتدا بدانید که وارد دنیای متنوع و رنگارنگی شده‌اید و با انواع و اقسام گزینه‌ها روبه‌رو خواهید بود و سایت دیوار یکی از بهترین جاهایی‌ است که امکان مقایسه و خرید به‌صرفه‌ی آکواریوم و تجهیزات جانبی آن را برایتان فراهم می‌کند.

آکواریوم‌ها به دو دسته کلی آب شور و آب شیرین تقسیم می‌شوند و این نام‌گذاری به‌خاطر اکوسیستمی‌ است که باید داخل آن‌ها شبیه‌سازی شود. اکوسیستم دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها را آب شور می‌نامند و اکوسیستم برکه و دریا و دریاچه‌ها را آب شیرین؛ هر کدام از این دو دسته نیازمند تجهیزات و مراقبت‌های متفاوتی‌ هستند و طبیعتا آبزیانی هم که در هر کدام امکان زیست دارند با هم فرق می‌کنند؛ آبزیان آب‌های شور بسیار زیباتر و محیط زیستشان مسحورکننده‌تر از آبزیان آب‌های شیرین است و البته هزینه‌ی خرید آکواریوم و تجهیزات مورد نیازشان بسیار گران‌قیمت‌تر از نمونه‌های مشابه در آب‌های شیرین است. برعکس، نگهداری از آکواریوم‌های آب شیرین به نسبت ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر است. مثلا یک آکواریوم کوچک آب شور در ابعاد ۴۰ × ۴۰ × ۴۰ سانتی‌متر مکعب، هزینه‌ای حدود ۴۰۰ هزار تومان خواهد داشت؛ اما معادل آب شیرین آن را می‌توانید با مبلغی حدود ۱۵۰ تومان به‌طور کامل راه‌اندازی کنید.

در بازارهای فروش آکواریوم با دو تقسیم‌بندی دیگر هم مواجه خواهید بود: آکواریوم‌های سفارشی؛ آکواریوم‌های پیش‌ساخته. آکواریوم‌های سفارشی فقط شامل تانک شیشه‌ای هستند و شما بسته به نیاز آبزیانی که می‌خواهید نگهداری کنید، ابعاد آن را سفارش می‌دهید و تجهیزات مورد نیاز و دکور دلخواهتان را خریداری و نصب می‌کنید. مشتریان این‌گونه از آکواریوم‌ها عمدتا حرفه‌ای‌تر هستند و برآورد دقیق‌تری از آنچه پیش‌رویشان است در ذهن دارند.

اما اگر در آکواریوم‌داری مبتدی هستید، گزینه‌ی آکواریوم‌های پیش‌ساخته گزینه‌ی مناسب‌تری است. طبیعتاً هنگام مراجعه به بازارهای فروش آکواریوم، مثل سایت دیوار، اولین و متنوع‌ترین آکواریوم‌هایی که با آن مواجه می‌شوید همین گزینه‌های پیش‌ساخته است که با برندهای ایرانی یا چینی به‌وفور یافت می‌شوند. تفاوتشان در ابعاد، تجهیزات نصب‌شده، و طراحی در و ضخامت شیشه‌ها است. کوچکترین سایزها را با ۳۰ یا ۴۰ سانتی‌متر طول و عرض و ارتفاع، با حدود ۹۰ هزار تومان می‌توان خریداری کرد. ابعاد کمی بزرگ‌تر مثلا طول و ارتفاعی معادل ۷۰ سانتی‌متر هم مبلغی حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان برایتان آب می‌خورد و البته در صورت تمایل می‌توانید سراغ آکواریوم‌های بزرگ‌تر با طول یک متر یا بیشتر هم بروید. داخل درِ این آکواریوم‌ها عموما لامپ‌های گوناگونی تعبیه شده است که در آکواریوم‌های پیشرفته‌تر با جداره‌ی محافظی هم پوشانده شده‌اند تا از کاهش طول عمر لامپ‌ها در اثر مجاورت با آب و رطوبت ممانعت کنند.

خصوصیت دیگری که در خرید آکواریوم‌های پیش‌ساخته با آن روبه‌رو می‌شوید، شیشه‌ی خم آکواریوم‌ها است. آکواریوم‌های شیشه‌‌خم، شیشه‌هایی یکپارچه دارند که در گوشه‌ها دچار انقطاع و برش نشده‌اند. این شیشه‌ها را در حرارت بالا خم کرده و جداره‌ی آکواریوم را ساخته‌اند؛ بنابراین منظره‌ای که از بیرون آکواریوم دیده می‌شود، یک‌دست‌تر و احتمالا به محیط واقعی شبیه‌تر است و هیچ قاب یا زاویه‌ی زائدی وجود ندارد که مانع چشم‌انداز طبیعی شود. هرچند برخی کارشناسان معتقدند که خمیدگیِ حاصل از حرارت بالا، به‌خاطر فعل و انفعالات فیزیکی و شیمیایی موجود، گزینه‌ی مناسبی برای آکواریوم‌‌داریِ بلندمدت نیست؛ اما به هر حال آکواریوم‌های شیشه خم هم علاقه‌مندان خاص خود را دارد.

نوع دیگری از آکواریوم‌ها که ذیل آکواریوم‌های آب شیرین طبقه‌بندی می‌شوند، آکواریوم‌های گیاهی (یا پلنت) هستند که به‌خاطر زیبایی و تنوع خارق‌العاده‌شان بازار فروش آکواریوم‌ را تسخیر کرده‌ان؛ اما هزینه‌ی خریداری این آکواریوم‌ها به‌علاوه‌ی گیاهان و تجهیزات مورد نیاز مبلغی معادل خریداری آکواریوم‌های آب شور و بسیار گران‌قیمت است، هرچند هزینه‌ی نگهداری آن‌ها به میزان آکواریوم‌های آب شور نیست و بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود.

و در آخر به یاد داشته باشید شما به مواد، لوازم و تجهیزاتی مثل نمک، شن، مرجان، املاح، کود، فیلتر، پمپ هوا، بخاری، لامپ، تایمر و تِستر املاح نیاز خواهید داشت و خوب است به‌طور جداگانه هزینه‌ای برای خرید و تعویضِ گاه‌به‌گاهِ لوازم جانبی در نظر بگیرید که بسته به ابعاد آکواریوم، پیش‌ساخته یا سفارشی بودن آن، آب شیرین یا شور بودنش، گیاهی بودن یا نبودن و گیاهخوار یا گوشتخوار بودن آبزیان موجود در آن بسیار متفاوت خواهد بود.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و زومیت هیچ مسئولیتی در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات