چطور یک محیط را عایق صوتی و آکوستیک کنیم؟

سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
یکی از معضلات زندگی امروزی آلودگی و مشکلات صوتی است. برای غلبه به این مشکلات راهکارهای متفاوتی وجود دارد.
تبلیغات

علم آکوستیک دانشی است که روی کنترل صوت تمرکز دارد. این علم معمولا دارای مباحث مختلفی است. از جمله این موارد دو مبحث عایق صوتی و کیفیت صدا در محیط است. در مبحث عایق سازی صوتی معمولا هدف اصلی جلوگیری از انتقال صوت است.

عایق سازی صوتی

عایق سازی صوتی به مکان خاصی محدود نمی‌شود و از دیوار مشترک آپارتمان‌ها تا عایق سازی صوتی کارگاه‌های صنعتی و حتی عایق سازی خودرو کاربرد دارد. عایق‌های صوتی دسته زیادی از مواد مختلف را شامل می‌شود. پشم سنگ، پشم شیشه، فوم‌ها و بسیاری موارد دیگر، عایق‌هایی هستند که سالیان سال به عنوان عایق صوتی به‌کار برده می‌شوند. از سوی دیگر عایق‌هایی نظیر الاستومری ( عایق‌های فلکسیبل) عایق‌هایی هستند که اخیرا به دسته عایق‌های صوتی اضافه شده‌اند.

معمولا برای عایق سازی صوتی باید مشخص کرد که چه فضایی را می‌خواهیم عایق صوتی کنیم. آیا قصد داریم فضای یک آپارتمان عایق صوتی شود و از شر صداهای مزاحم خلاص شد یا می‌خواهیم به عنوان مثال یک محیط صنعتی را عایق کنیم. مسلما نحوه‌ی عایق سازی فضا‌های مختلف می‌تواند بسیار متفاوت باشد. از سوی دیگر میزان و منبع صدا می‌تواند در انتخاب نوع عایق اثر گذار باشد. همچنین ضخامت فضایی که عایق‌ها می‌توانند در آن نصب شوند نیز دارای اهمیت است، چراکه در اکثر موارد ضخامت عایق در میزان اثرگذاری آن موثر است و نمی‌توان توقع داشت با ضخامت‌های بسیار کم به نتیجه مطلوب دست یافت. معمولا بهترین نتیجه در عایق سازی صوتی زمانی حاصل می‌شود که از ترکیب یک یا چند عایق به صورت ترکیبی استفاده شود که نوع و ترتیب چیدمان آن‌ها بسته به موارد ذکر شده و بسیاری موارد دیگر  می‌تواند متفاوت باشد.

 کیفیت صدای محیط

برخلاف عایق‌سازی صوتی، مبحث کیفیت صوت معمولا به مکان‌هایی نظیر استودیو، سینما، آمفی تئاتر، سینما خانگی، آموزشگاه موسیقی و مکان مشابه محدود می‌شود ( البته معمولا چنین فضاهایی نیز علاوه بر کیفیت صدا نیاز به عایق صوتی دارند). به طور کلی در مبحث کیفیت صوت، حذف یا کاهش یا بهبود مواردی نظیر نوفه، ریورب، لیکیج، هوم و مواردی این‌چنینی اهمیت دارد. برای اصلاح چنین مواردی پنل‌های آکوستیکی به‌کار برده می‌شود که هر کدام کارایی خاص خود را دارند و براساس مورد مصرف طراحی شده‌اند.

به طور کلی پنل‌های آکوستیک به سه دسته تقسیم می‌شوند:

جاذب‌های صوتی ( Absorbers ):

پات فوم

جاذب‌ها همانطور که از اسم آن‌ها مشخص است جذب کننده صوت هستند. از جمله پنل‌های جاذب می‌توان به پنل آکوستیک تخم مرغی، پنل آکوستیک لاین، آکوستیک هرمی و ایزولاتور ( پنل دو میکروفون ) اشاره کرد. وظیفه اصلی این پنل‌ها حذف فرکانس‌های بالا ( High Frequency) و کاهش میزان ریورب است. البته این پنل‌ها در تلفیق با عایق‌های صوتی می‌توانند تا حدودی نقش عایق صوتی را نیز ایفا کنند. این پنل‌ها معمولا از مواد سلول باز نظیر فوم پلی یورتان (اسفنج) ساخته می‌شوند؛ چرا که یکی از دلایل اثرگذاری آن‌ها ساختار سلول باز آن‌ها است که موجب جذب امواج صوتی می‌شود. البته شکل این‌گونه پنل‌ها نیز با توجه به افزایش سطح جذب موجب کارایی بیشتر آن‌ها می‌شود. در انتخاب  پنل‌های آکوستیک باید دقت کرد چرا که هر کدام آن‌ها برای موارد خاصی طراحی شده‌اند.

دیفیوزرها (Diffusers)

دیفیوزرها که به نام پنل‌های آکوستیک پخشایش‌گر نیز شناخته می‌شوند وظیفه پخش کردن امواج صوتی را دارند. معمولا این پنل‌ها از مواد سلول بسته ساخته می‌شوند و دارای ساختار محاسباتی خاص خود است که موجب حداکثر کارایی می‌شود.

پات فوم

از جمله مهمترین نوع دیفیوزرها، پنل آکوستیک اسکای لاین است که از یونولیت که یک عایق سلول بسته است تولید می‌شود.  وظیفه اصلی این پنل آکوستیک، حذف فلوتر اکو و لیکیج در استودیو ضبط است، همچنین این پنل‌ها می‌توانند موجب افزایش شفافیت صدا در محیط شوند. قابل ذکر است این محصول با ابعاد 60 در 60 و با قطر 15 سانتی‌متر تولید می‌شود و حتما باید از متریال سلول بسته ساخته شود.

  • بیس ترپ‌ها (Bass Traps)

یکی از مشکلاتی که در بسیاری از فضاهای آکوستیک شده وجود دارد، افزایش میزان هوم در محیط است. بیس ترپ‌ها پنل‌هایی هستند که به عنوان تله برای بیس عمل می‌کنند. این پنل‌ها روی فرکانس‌های پایین (Low Frequency) اثر گذار هستند و به منظور کاهش میزان هوم در محیط کاربرد دارند.

پارت فوم

بیس ترپ‌ها اشکال مختلفی دارند ولی رایج‌ترین آن‌ها شامل بیس ترپ‌های کنج است که در چهار گوشه اتاق نصب می‌شوند. معمولا بیس ترپ‌های کنج به دو صورت طرحدار و ساده تولید می‌شوند.

کدام پنل و عایق برای یک محیط مناسب است؟

یکی از سوالاتی که در مورد این پنل‌ها و عایق‌های آکوستیک مطرح می‌شود، این است که کدام پنل و عایق صوتی برای یک محیط مناسب است؟ در پاسخ این پرسش باید گفت معمولا برای رسیدن به حداکثر کیفیت صدا باید از هر سه نوع جاذب، دیفیوزر و بیس ترپ در محیط بهره برد. و بهترین روش عایق صوتی نیز استفاده تلفیقی از چند عایق مختلف است.  البته باید در نظر داشت که هر یک از آکوستیک‌های ذکر شد در موارد خاصی کاربرد دارند و بسته به نوع خود دارای قیمت‌ها و کارایی خاصی است.

تنوع قیمت و تفاوت کارایی پنل‌ها و عایق‌های آکوستیک موجب می‌شود که در بسیاری از موارد افراد در مورد نوع پنل یا عایق مورد نیاز و نحوه آکوستیک فضای خود دچار سردرگمی شوند. پارت فوم مجموعه‌ای است که با توجه به نیاز بازار طی سالیان گذشته تمرکز خاصی روی محصولات عایق صوتی و آکوستیک داشته است و طیف وسیعی از محصولات آکوستیک و عایق صوتی را در یک مجموعه به مشتریان خود ارایه می‌دهد به طوری که مشتریان می‌توانند با مقایسه محصولات و با مشاوره گرفتن از متخصصان این مجموعه ایده‌آل‌ترین روش آکوستیک را با مناسب‌ترین قیمت انتخاب کنند.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و زومیت هیچ مسئولیتی در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات