چگونه نویز تصاویر را کاهش دهیم؟

شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
دوربین کانن نقره‌ای
وجود نویز در عکاسی یکی از مشکلات همیشگی تلقی می‌شود. در این مقاله، می‌خواهیم نکاتی را برای کاهش این مسئله اجتناب‌ناپذیر با شما در میان بگذاریم.
تبلیغات

برخی از عکاسان نویز را در آغوش می‌کشند و با آن سبک هنری می‌سازند؛ اما برخی دیگر می‌خواهند آن را به‌حداقل برسانند و از شر آن خلاص شوند. نویز یکی از اصطلاحات رایج عکاسی است که تاکنون حتماً آن را شنیده‌اید.

اگر جنبه هنری قضیه را کنار بگذاریم، وجود نویز در عکس باعث کاهش شفافیت آن می‌شود. تقریباً هر دوربینی قابلیت گرفتن عکس‌های کم‌نویز را دارد و همه‌چیز به درک و تکنیک عکاسی بستگی دارد. در این مقاله، به ۵ نکته طلایی اشاره می‌کنیم که به‌کمک آن‌ها می‌توانید نویز تصاویر را کاهش دهید.

نویز تصویر چیست؟

نویز تصویر در عکاسی سیگنال محیطی و غیرعمدی است که حسگر دوربین دریافت می‌کند. این سیگنال محیطی نه‌تنها در همه دوربین‌ها، بلکه حتی در چشمان ما نیز وجود دارد. نباید نویز را با گرین اشتباه گرفت. نویز معمولاً هنگام استفاده از تنظیمات ISO بالا و روشن‌کردن تصاویر تاریک بیشتر به‌چشم می‌آید.

راه‌شیری با و بدون کاهش نویز
عکس اصلی راه‌ شیری در سمت چپ، کاهش نویز با Luminance در لایت‌روم عکس سمت راست

درنهایت، خبر بد این است که نمی‌توان کاملاً از شر نویز خلاص شد؛ اما می‌توان کارهایی کرد که مقدار آن به‌حداقل برسد.

چرا نویز در تصاویر ایجاد می‌شود؟

هندزفری در کنار کیبورد روی میز
عکس از JHET BORJA

فراموش نکنید که نویز همیشه وجود دارد و قضیه از این قرار است که فقط مشاهده کردن یا نکردن آن موضوعیت دارد. منابع نویز زیادی وجود دارد. برخی از نویزها می‌توانند از حسگر و برخی دیگر از نویز الکتریکی و برخی نیز از طبیعت کوانتومی فوتون‌ها ناشی شوند. با‌این‌همه‌، بهترین را برای درک نویز درک نسبت سیگنال به نیز است.

نسبت سیگنال به نویز

در تعریف نویز، نیازی نیست که به نوع نویز توجه کنید؛ بلکه باید به نسبت سیگنال (تصویری که قصد دارید آن را ثبت کنید) و نویز اهمیت دهید.

سیگنال تصویر را مانند سیگنال صوتی در نظر بگیرید. اکنون نمودار زیر را مشاهده کنید و نوار قرمز حداقل نویزی است که شما روی آن هیچ کنترلی ندارید و نوار سبز نشان‌دهنده سیگنالی است که می‌خواهید آن را ثبت کنید.

نمودرا نسبت سیگنال به نویز
تهیه‌شده توسط JHET BORJA

جفت اول در سمت چپ نویز کم و سیگنال زیاد و جفت وسط سیگنال کم دارد؛ درحالی‌که نویزش یکسان است. در جفت سمت راست سیگنال افزایش می‌یابد تا قوی‌تر شود. همان‌طور‌که مشاهده می‌کنید، در نمودار سمت راست، داشتن نسبت کم بدین‌معنی است که در‌نهایت نویز بسیار بیشتر از تصویری افزایش می‌یابد که به‌درستی در‌معرض دید قرار دارد.

درادامه، مثال دیگری از نسبت سیگنال به نویز (SNR) را می‌توانید مشاهده کنید که روی عکس واقعی مقایسه می‌شود. تصاویر زوم شده‌اند تا تشخیص نویز راحت‌تر باشد.

کاهش نویز با نوردهی
عکس از JHET BORJA

تصویر بالا به‌درستی نوردهی و حتی در نقاط روشن تا حدی فراتر از نیاز نوردهی شده است و عکس دوم نوردهی کمی دارد. تصویر پایین تصویر کناری با نوردهی کم است که روشن‌تر شده تا نوردهی آن با میزان نوردهی عکس اول برابر شود.

همان‌طور‌که می‌بینید، به‌شدت دچار نویز شده است؛ زیرا سطوح نویز اندازه‌ی افزایش سیگنال افزایش می‌یابد و این موضوع در مقایسه‌ی تصویری با نوردهی درست کاملاً درک می‌شود.

چگونه نویز تصویر را بگیریم؟

ازنظر تئوری، برای کاهش نویز عکس باید نسبت بین سیگنال و نویز را افزایش دهیم تا نویز تصویر کمتر شود. درادامه، ۵ نکته برای کاهش نویز را با شما در میان می‌گذاریم.

۱. نوردهی مناسب

کلید طلایی دریافت کمترین نویز در عکس این است که نوردهی صحیحی انجام دهید. نوردهی مناسب تضمین می‌کند که قدرت سیگنال شما بسیار بیشتر از نویز باشد و نسبت بین نویز و سیگنال را افزایش می‌دهد.

دوربین کانن Canon EOS R50 نمای بالا

اگر در کادر نقاط خیلی روشنی ندارید که باعث کلیپینگ (بُرش) شود، حتی تصاویر را با نوردهی بیشتر می‌توانید ثبت کنید تا سیگنال قوی‌تری در مناطق کم‌نورتر کادر دریافت شود. سپس، می‌توانید نوردهی را در برنامه Lightroom یا هرکدام از بهترین برنامه های ویرایش عکس کاهش دهید.

همیشه سعی کنید در عکاسی طوری نوردهی کنید که حین ویرایش عکس به کاهش نوردهی نیاز باشد تا افزایش آن؛ زیرا کاهش نوردهی باعث کاهش نویز می‌شود.

در زمان عکاسی نوردهی بیشتر بهتر است تا در ویرایش عکس به‌راحتی نوردهی را کاهش دهید

نوردهی به سرعت شاتر و ISO و دیافراگم محدود نمی‌شود. برای دریافت نوردهی مناسب از نورها، بازتابنده‌ها، سه‌پایه و حتی HDR به‌نفع خود می‌توانید استفاده کنید.

۲. استفاده از ISO کمتر

افزایش ISO با افزایش ولتاژ در حسگر، سطح نویز الکتریکی را افزایش می‌دهد و آن را حساس‌تر می‌کند. مزیت این است که به سرعت شاتر طولانی نیازی نخواهید داشت؛ مگر اینکه به قیمت کاهش نسبت سیگنال به نویز باشد.

دوربین نویز
عکس از JHET BORJA

پس نگرانی بابت افزایش ISO دوربین نداشته باشید. هرچند هر دوربینی متفاوت است، برخی دوربین‌ها در سطح برابر ISO از دیگر دوربین‌ها نویز کمتری دارند. پیشنهاد می‌کنیم که با آزمون‌وخطا بیشترین سطح از ISO را کشف کنید که کمترین نویز را می‌دهد.

استفاده از سه‌پایه نیز می‌تواند روش مناسبی برای دستیابی به کمترین میزان ISO باشد؛ زیرا با کمک سه‌پایه می‌توانید با اطمینان‌خاطر بیشتری زمان شاتر طولانی‌تری را به‌کار بگیرید. اگر سه‌پایه ندارید و با نگه‌داشتن دوربین در دست عکاسی می‌کنید، باید ISO را در کمترین حالتی قرار دهید که می‌توانید عکاسی کنید.

به‌عنوان قاعده‌ای کلی، حدوداً یک به‌روی (فاصله‌ی کانونی)، مثلاً ۱٫۴۰ ثانیه برای فاصله‌ی کانونی ۴۰ میلی‌متری مؤثر در نظر گرفته می‌شود. اگر احساس می‌کنید ثبات کافی را در نگه‌داشتن دوربین دارید، همچنان ISO را می‌توانید پایین‌تر ببرید.

۳. استفاده از شیوه ادغام HDR

تکنیک ادغام HDR روشی عالی پس‌ از پردازش برای استفاده در مواقعی است که کادری با محدوده‌ نوری فراتر از توانایی دوربین دارید. ادغام HDR اساساً گرفتن چندین عکس با نوردهی‌های مختلف و ادغام آن‌ها با یکدیگر برای دستیابی به متعادل‌ترین تصویر است.

اگر صحنه‌ای با هایلایت بسیار روشن دارید که قبل‌ از تشخیص نقاط تاریک‌تر برای نوردهی مناسب با دوربین برش می‌خورد، به‌کارگیری شیوه HDR بسیار مناسب است. ناگفته نماند باید مطمئن شوید که دوربین شما این قابلیت را دارد یا خیر؛ اما اگر نداشت، می‌توانید از برنامه ویرایشگر لایت‌روم برای ادغام آن‌ها کمک بگیرید. این شیوه را در فوتوشاپ با Camera RAW نیز می‌توان بررسی کرد.

مانیتور روی میز درحال اجرای بازی Minecraft
عکس از JHET BORJA
مانیتور روی میز درحال اجرای بازی Minecraft
عکس از JHET BORJA
مانیتور روی میز درحال اجرای بازی Minecraft
عکس از JHET BORJA

برای مثال، سه تصویر بالا را در نظر بگیرید. اولین تصویر از سمت چپ بخشی کاملاً روشن دارد که در آن جزئیات نواحی از بین می‌رود و دومی نوردهی متعادلی دارد و آخری بسیار تاریک است؛ اما جزئیات را در هایلایت نشان می‌دهد. اکنون می‌توان هر سه تصویر را در لایت‌روم باهم ادغام کرد و هایلایت‌ها را کاهش و سایه‌ها را افزایش داد و تصویر کاملاً نوردهی‌شده را با کمترین نویز استخراج کرد.

۴. استفاده از Noise Reduction

اتکا به ابزار Noise Reduction در بین اکثر عکاسان محبوب نیست؛ زیرا تصویر نهایی را بسیار لطیف و خمیری می‌کند. بااین‌حال، استفاده از آن‌ها در حالت متعادل می‌تواند بهبود کیفیت حاصل کند. بهتر است از این ابزار روی بخش‌هایی که متن و صورت یا جزئیات دقیق وجود دارد، استفاده نکنید؛ زیرا طبیعت تصویر را از بین می‌برد و سوژه‌ها را صاف می‌کند.

عکس‌های پرتره و تصاویر حیات‌وحش و مناظر همگی می‌توانند تا حدودی از میزان درست Noise Reduction بهره‌مند شوند. در برنامه‌های ویرایش عکس نظیر فوتوشاپ و لایت‌روم ابزار Noise Reduction ارائه می‌شود؛ اما برنامه‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی مثل Topaz DeNoise نیز دردسترس قرار دارند.

۵. استفاده از دوربین با حسگر بزرگ‌تر

حسگر دوربین

حسگر بزرگ‌تر می‌تواند نور بیشتری جذب کند؛ بدین‌ترتیب، قدرت سیگنال بیشتر برای غلبه بر نویز محیط در سیستم وجود خواهد داشت. به‌طور‌کلی، با کمک حسگرهای بزرگ، آزادی بیشتری ازنظر نویز به‌ارمغان خواهد آمد؛ زیرا می‌توانید سناریویی با ISO کمتر و دیافراگم بیشتر و سرعت شاتر سریع‌تر را به‌دلیل افزایش سطح جذب نور اجرا کنید.

اگر می‌خواهید با افزایش دیافراگم عمق بیشتری ثبت کنید، نیازی ندارید ISO را بسیار افزایش دهید تا اندازه نور کاهش یابد یا سرعت شاتر خود را کاهش دهید؛ وگرنه درنهایت با تصویری متزلزل مواجه خواهید شد.

قصد نداریم که در خرید دوربین صرفاً براساس قابلیت‌های کاهش نویز و مدیریت نویز تصمیم‌گیری کنید. درواقع، در راهنمای خرید دوربین نکات بسیار مهم‌تری مدنظر قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

برخلاف اینکه دوربین‌های جدید عملکرد خیره‌کننده‌ای در مدیریت نویز دارند، عکس‌های شگفت‌انگیزی را می‌توانید پیدا کنید که با دوربین‌های قدیمی‌تر گرفته شده‌اند. وقتی دوربین در دستان درستی قرار بگیرد، هرچه باشد، ظرفیت لازم برای بهترین عملکرد و ارائه‌ی کمترین نویز را دارد. بنابراین، اطلاعات مرتبط با نسبت سیگنال به نویز را به‌درستی به‌کار بگیرید تا شفافیت عکس‌های خود را افزایش دهید.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی نکات کاربردی برای کاهش نویز عکس چیست؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات