آیا در نسخه بعدی اندروید، اجرای اپلیکیشن‌های روت محدود می‌شود؟

چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۱:۳۹
مطالعه 2 دقیقه
گوگل در اندروید کیت‌کت، امکان تغییر موتور مجازی اندروید را ممکن ساخته است. از‌این‌رو کاربران قادرند تا به‌جای دالویک، از نسخه‌ی جدید موتور مجازی اندروید با نام ART بهره ببرند. گوگل با این اقدام، قلب جدید سیستم‌عامل خود را به ورطه‌ی آزمایش نهاده است، که نشان از تغییرات گسترده در نسخه‌ی آتی اندروید دارد. امروز نیز خبری منتشر شده است که نشان از ممانعت سیستم‌عامل از اجرای اپلیکیشن‌های روت دارد. گویا اندروید در نسخه‌ی آتی، به رقیبی سرسخت برای سایر اکوسیستم‌ها تبدیل خواهد شد. با ما همراه باشید.
تبلیغات

براساس گفته‌های Chainfire که یکی از برترین توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اندرویدی است، نسخه‌ی بعدی این سیستم‌عامل با تغییراتی همراه خواهد شد که می‌توان عمده‌ترین تغییر اعمال شده را ممانعت از اجرای برخی اپلیکیشن‌های روت عنوان کرد. لازم به‌ذکر است که در صورت رعایت برخی از نکات امنیتی و بهینه‌سازی اپلیکیشن توسط توسعه‌دهندگان، مشکلی در این راستا برای محصولات نرم‌افزاری وجود نداشته و توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود تا اپلیکیشن خود را عرضه کنند. همچنین باید این نکته را نیز ذکر کرد که هدف از این تغییر محدود کردن اپلیکیشن‌های روت نبوده و توسعه‌دهندگان درصدد بالا بردن امنیت و توسعه‌ی هرچه بیش‌تر پایداری اندروید هستند.

براساس اطلاعات ارائه شده، آخرین تغییری که در ساختار این سیستم‌عامل رخ داده است، ممانعت سیستم‌عامل از خارج شدن فایل‌های اپلیکیشن از حالت فشرده در مسیر data/ است که از اجرا شدن اپلیکیشن‌ها در حالت روت جلوگیری می‌کند. این اقدام مطمئنا قادر است تا مانع اجرای بسیاری از اپلیکیشن‌های مخرب در مسیر data/ گردد که نهایتا در بالا بردن امنیت اندروید بسیار تاثیرگذار است. اما هنوز نمی‌توان با قطعیت در مورد اعمال این تغییر در نسخه‌ی بعدی اندروید که می‌تواند اندروید 4.5 یا 5.0 باشد، سخن به میان آورد.

شاید بسیاری از توسعه‌دهندگان با شنیدن این اخبار، مشکلات جدیدی را پیش روی خود متصور شوند، اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که توسعه‌دهندگان می‌توانند با اعمال برخی تغییرات در اپلیکیشن‌ خود، روال گذشته را ادامه دهند، هرچند شاید این تغییرات برای تمامی اپلیکیشن‌ها قابل اعمال نباشد.

یکی از نتایج کوتاه مدت این تغییر، عدم کارایی و استفاده از برخی از اپلیکیشن‌ها در صورت تغییر ندادن ساختار داخلی آن‌ها توسط توسعه‌دهندگان است، اما در نقطه‌ی مقابل، تاثیرات مثبت امنیتی است که در بلند مدت خود را به اثبات خواهد رساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات