مایکروسافت در تلاش است تا با نسخه جدیدی از ویندوز بازار PC را از فروپاشی نجات دهد

یک‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۱
مطالعه 5 دقیقه
امروز به اطلاع شما رساندیم که بر اساس گزارشات، ویندوز 9 در ماه آوریل سال 2015 عرضه خواهد شد و بطور مختصر به توضیح مسائل حول آن پرداختیم. در ادامه قصد داریم به شکلی عمیق‌تر  به هدف مایکروسافت از ارائه این نسخه و تلاش‌های این شرکت برای بازگرداندن آمار فروش کامپیوترهای شخصی به اوج بپردازیم. بنابراین با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 همانطور که در خبر مربوط به ارائه نسخه 9 سیستم‌عامل محبوب ویندوز گفته شد منبع این خبرها آقای Paul Thurrott، یک گزارشگر مستقل است که اغلب مسائل مربوط به مایکروسافت را پوشش می‌دهد. پائول به تازگی گزارشی را منتشر کرده است که گویای تلاش مایکروسافت برای کار بر روی نسخه جدیدی از ویندوز است که در آن مشکلات فعلی که کاربران با ویندوز 8 دارند را مرتفع نماید. این سیستم‌عامل جدید به احتمال زیاد ویندوز 9 نامیده خواهد شد و در سال 2015 عرضه می‌گردد. در حال حاضر مایکروسافت در میان اعضای خود این نسخه را با اسم رمز Threshold خطاب می‌کند.

دو پاراگراف کلیدی گزارش پائول به شرح زیر است:

از یک جهت، جالب‌ترین نکته در مورد ویندوز Threshold این است که این نسخه در حال بازسازی سرنوشت ویندوز ویستا برای ویندوز 8 است. این مساله به مثابه پذیرش این نکته از سوی مایکروسافت است که آنچه پیش‌تر ارائه شده است آنطور که باید و شاید عمل نکرده و با انتظارات کاربران در هم نیامیخته است.  از آنجا که مایکروسافت همیشه می‌تواند مدعی این مساله باشد که ویندوزی به کاملی نسخه 9 هرگز بدون ارائه پایه و شالوده‌ای با عنوان ویندوز 8 ممکن نبود (همان‌گونه که نسبت به ویندوز 7 و ویستا چنین کرد) هیچ راهی برای پوشاندن این مساله وجود ندارد. ویندوز 8 مایکروسافت و ویندوز را برای سال‌ها و یا شاید همیشه عقب راند.این مسائل در فضای بسته و انزوا رخ نمی‌دهد. ویندوز ویستای سنگین و کند به شکل بدشگونی در زمانی که نت‌بوک‌ها در حال آمدن به بازار بودند ارائه شد و ویندوز 8 درست زمانی که تبلت‌ها همه‌چیز را تغییر داده بودند از راه رسید. پر بیراه نیست اگر بگوییم دنیای تکنولوژی امروز شباهت چندانی به سال 2006 ندارد که این مساله چالش‌های جدیدی را بر سر راه ویندوز قرار می‌دهد. Threshold این دنیای جدید را هدف قرار خواهد داد. این نسخه می‌تواند یک نسخه بسیار سازنده و یا نابودگر باشد.

آنچه پائول قصد گفتن آن را دارد این است که ویندوز 8 به ان خوبی که باید باشد نیست. خریداران به این نسخه علاقمند نشده اند وگرنه به سادگی آن را می‌خریدند. مایکروسافت در درون خود باید متوجه شود که در این میان، چیزی در مورد ویندوز بصورت پایه‌ای اشتباه است در غیر این صورت تلاش جدی در جهت ایجاد تغییرات صورت نخواهد پذیرفت. پائول همچنین ویندوز 8 را با ویندوز ویستا مقایسه می‌کند. اگر با ویستا آشنایی ندارید، این سیستم‌عامل نسخه جدیدی از ویندوز بود که در سال 2007 ارائه شد و بررسی‌های بسیار ضعیفی را به خود اختصاص داد که در نتیجه آن میزان آپگرید کاربران به این نسخه پایین‌تر از انتظارات بود. سرانجام مایکروسافت مجبور به بازگشت به پایه‌های ویستا و تصحیح و حل کردن مشکلات بسیار زیادی شد. به همین دلیل است که ویندوز 7 را در خانواده این سیستم‌عامل داریم که در مجموع سیستم عامل بسیار خوبی ارزیابی می‌شود.

حال به نظر می‌رسد مایکروسافت در مورد ویندوز 8 هم بار دیگر با سندروم ویستا مواجه شده است و بنا بر همین دلیل است که احتمالا در کنفرانس بزرگ توسعه‌دهندگان مایکروسافت شاهد پیش‌نمایشی از ویندوز 9 در ماه آوریل خواهیم بود. پائول می‌گوید ویندوز 9 برای عرضه در سال 2015 برنامه‌ریزی شده است و قرار است بسیاری از مسائلی که کاربران در ویندوز 8 به آن معترض بوده‌اند را حل کند. برای نمونه این نسخه، رابط کاربری بهبود یافته‌ای خواهد داشت که استفاده کردن و مدیریت آن ساده‌تر است.

در حال حاضر وضعیت آماری ویندوز 8 چندان ایده‌آل نیست. دستگاه‌هایی که این نسخه را اجرا می‌کنند نظیر تبلت سرفیس خود مایکروسافت بسیار مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته‌اند. پائول می‌گوید فقط 25 میلیون PC نسخه 8.1 ویندوز را که آپدیتی رایگان برای دارندگان ویندوز 8  بوده اجرا می‌کنند. در این نسخه بهبودهای فراوانی نسبت به ویندوز 8 شاهد بودیم و بر همین اساس این موضوع که تعداد بسیار کمی از کاربران تمایل داشته و سیستم خود را بروز رسانی کرده‌اند خود زنگ خطری است برای مایکروسافت. در نهایت، بازار کامپیوترهای شخصی همچنان به فروپاشی خود ادامه می‌دهد. بنا بر گزارش Gartnar، سال 2013 بزرگترین کاهش فروش را در تاریخ PCها داشته است. شما را دعوت می‌کنیم که به نمودار زیر توجه فرمایید که روند رشد فروش این نوع سیستم‌ها را از سال 2009 نشان می‌دهد.

death-of-the-pc-industry

یک تکه‌ی دیگر این پازل نیز کروم بوک‌ها هستند. این لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت که سیستم عامل کروم گوگل را اجرا می‌کنند روز به روز در حال گسترش سهم خود هستند. در حالی که PCهای ویندوزی همچنان با فاصله زیادی فروش بیشتری نسبت به کروم بوک‌ها دارند، محبوبیت رو به افزایش گوگل، مایکروسافت را وادار به عکس‌العمل نسبت به کروم‌بوک‌ها نموده است. در حقیقت، مایکروسافت یک وب‌سایت مخصوص ضربه زدن به کروم‌بوک‌ها ایجاد کرده است. شاید این اقدام تا حدودی زیاده‌روی به نظر برسد ولی مایکروسافت به وضوح تغییر عادات در حیطه پردازش را دیده است. بسیاری از کاربرانی که استفاده خاصی از سیستم‌های خود ندارند دلیلی برای خرید یک کامپیوتر ویندوزی گران‌قیمت در مقابل کروم‌بوک‌های ارزان قیمت کار راه‌ انداز نمی‌بینند.

ویندوز 8 هدف جالبی دارد. این سیستم‌عامل می‌خواهد سیستمی همه‌کاره باشد. در حال حاضر، تبلت‌هایی نظیر آیپد هنوز هم بطور عمده دستگاه‌هایی برای مصرف محتوا می باشند.حتی اگر یکی از آن کیبردهای جانبی را هم ضمیمه این تبلت‌ها کنید ابزارهای تولید محتوای مناسبی به شما ارائه نخواهند داد. مایکروسافت اعتقاد دارد که با ویندوز 8 می‌توان دستگاهی داشت که همه‌کاره باشد و این همان حکایتی است که این کمپانی تلاش دارد در تبلیغات و مطالب خود عنوان کند.

ولی با این وجود این مساله روشن است که هنوز کمبود برخی اجزاء حس می‌شود. بله، ویندوز 8 توانایی انجام همه کاری دارد ولی راه‌حل‌های ارائه شده توسط این سیستم بی‌نقص نیستند. مایکروسافت هنوز به دستورالعملی که برای ساخت دستگاه همه‌کاره مد نظر خود نیاز دارد دست نیافته است؛ و اگر منصفانه نگاه کنیم، هنوز هیچ‌کس نتوانسته است. به نظر می‌رسد تا رسیدن آن زمان هنوز چند سالی زمان نیاز باشد.

همان‌گونه که پائول نیز گفته است، همه توجهات در این زمینه بر روی ویندوز 9 معطوف شده است. این نسخه می‌تواند به سادگی یک انتشار "سازنده یا بازنده" باشد. اگر از عهده انجام تعهد سنگین خود برآید مایکروسافت را به صحنه بازمی‌گرداند و اگر آن چیزی که باید، نباشد تزلزل هر چه بیشتر ویندوز را به ناچار شاهد خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات