استفاده از ماشین مجازی ART در اندروید کیت‌کت برای اجرای سریع‌تر اپلیکیشن‌های اندروید

جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۴
مطالعه 2 دقیقه
گویا گوگل در پی ایجاد تغییرات بنیادی در نسخه‌ی بعدی سیستم‌عامل اندروید است که بنابر شایعات با نام اندروید 5.0 عرضه خواهد شد. از این‌رو انتشار خبری در مورد تغییر ماشین مجازی اندروید را نیز می‌توان در این راستا عنوان کرد، بطوریکه براساس شنیده‌ها، ماشین‌مجازی جدید برای جایگزینی دالویک توسعه داده شده است. با زومیت همراه باشید تا این خبر را بررسی کنیم.
تبلیغات

اندروید کیت‌کت به همراه یک فناوری جدید با نام ART عرضه شده است که برای افزایش سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها ایجاد شده است. ART یک جایگزین برای دالویک است، ماشین مجازی که وظیفه‌ی اجرای اپلیکیشن‌ها و در واقع مدیریت حافظه و رم را بر عهده خواهد داشت. اما دالویک چیست؟ دالویک یک ماشین مجازی جاوایی است که برای سیستم‌عامل اندروید بهینه شده است تا حافظه‌ی رم، پردازنده و مصرف انرژی باتری را بهینه نماید.

ART برای بالا بردن سرعت پروسه‌های اصلی بهینه‌سازی شده است. برنامه‌نویسان، اپلیکیشن‌ها را با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا همانند جاوا توسعه می‌دهند. اما در زمان بیلد کردن اپلیکیشن‌های توسعه داده شده، یا به بیان بهتر ساخت فایل اجرایی، سیستم‌عامل ساختار کد را مستقیما ذخیره نمی‌کند، بلکه با استفاده از ابزار‌هایی، کد‌های سطح بالا را به یک زبان میانی ترجمه می‌کنند که بایت‌کد نامیده می‌شوند. در زمان اجرای اپلیکیشن‌ها، این بایت‌کدها توسط پروسه‌های اجرایی دالویک که JIT نام گرفته‌اند، به زبان سطح پایین یه بعبارتی دیگر به کد ماشین تبدیل شده و سپس اپلیکیشن اجرا می‌شود.

اما نحوه‌ی کار در ART کمی تغییر کرده است. براساس اخبار منتشر شده، ماشین‌مجازی جدید با ترجمه‌ی کد‌های اپلیکیشن‌ در زمان نصب، سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها را بالا می‌برد. استفاده از این روش، پروسه‌ی اجرای اپلیکیشن‌ها را بسیار شبیه به نحوه‌ی اجرای  ساختار خود سیستم‌عامل خواهد کرد، اما این تغییر در ساختار، برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

اندروید کیت‌کت گزینه‌ای برای فعال کردن ART دارد. اما گوگل در وبلاگ مربوط به معرفی ART، به این نکته اشاره می‌کند که همچنان باید دالویک به‌عنوان ماشین‌مجازی یا محیط‌ اجرایی اصلی اندروید باقی بماند مگر آنکه خود کاربران ریسک ایجاد شده از اجرای اپلیکیشن‌ها را برعهده بگیرند.

به‌گفته‌ی Dave Burke، مهندس اجرایی اندروید، به احتمال فراوان ART در نسخه‌ی بعدی سیستم‌عامل اندروید مورد استفاده قرار خواهد گرفت، همچنین وی در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:

نمی‌توان قولی در مورد استفاده از ماشین مجازی در نسخه ی بعدی اندروید داد، اما به احتمال فراوان در نسخه ی بعدی اندروید شاهد ظهور این ماشین مجازی خواهیم بود. به‌واقع این ماشین مجازی بسیار سریع‌تر شده است و ما در حال بهینه‌سازی هر چه بیشتر این ماشین مجازی هستیم. ما می‌توانستیم دالویک را بهینه‌تر از پیش نماییم، اما به این نتیجه رسیدیم که ایجاد یک نسخه‌ی جدیدتر و بهینه‌تر بسیار بهتر است، چراکه دالویک از زمان توسعه‌ی اندروید وجود داشته است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات