اندروید 4.4 کیت‌کت در پی تسخیر جهان

یک‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۸
مطالعه 6 دقیقه
گوگل در پس پرده‌ی تمامی فعالیت‌های خود تنها در راستای افزایش درآمدهای خود از راه تبلیغات قدم برمی‌دارد. آخرین اقدام گوگل در این زمینه عرضه‌ی اندروید 4.4 است که با پشتیبانی از گوشی‌های هوشمند با سخت‌افزار ضعیف، سعی در یکپارچه‌سازی سیستم‌عامل تمامی گوشی‌های اندرویدی موجود دارد تا با سپاهی یکدست به مبارزه با رقبای خود بپردازد. در ادامه با ما همراه باشید تا رویکرد این شرکت را در قبال اندروید کیت‌کت بررسی کنیم.
تبلیغات

آیا سیاست در پیش گرفته شده برای گوشی‌های ارزان قیمت فکر خوبی است؟ در یک نگرش آینده‌نگرانه، هدف یک میلیارد کاربر گوشی‌های همراه در پشت این دیدگاه آرمیده است.

اگر بخواهیم تا به یک میلیارد کاربر دست پیدا کنیم، این کار را با آخرین نسخه‌ی اندروید انجام خواهیم داد.(ساندار پیچای)

اساسا، پلتفرم اندروید گوگل با گسترش در بین گوشی‌های تلفن هوشمند منجر به افزایش کاربران سرویس‌های گوگل نیز می‌شود که در نتیجه هسته‌ی اصلی تجارت گوگل، یعنی کسب درآمد از طریق آگهی رونق بیشتری پیدا می‌کند. هرچند امروز نکسوس 5 را می‌توان به‌عنوان پرچمدار گوگل به‌حساب آورد، اما چیزی که برای گوگل اهمیت دارد موجی است که اندروید کیت‌کت در پس خود ایجاد خواهد کرد. مطمئنا انگیزه‌های موجود برای توسعه مرورگر کروم و همچنین سیستم‌عامل کروم گویای این مطلب است اما نمی‌توان تلاش‌‌های انجام شده برای توسعه اندروید کیت‌کت را با موارد ذکر شده مقایسه کرد.

علاوه بر تغییرات ظاهری انجام شده، نسخه ی 4.4 اندروید بیشتر در مورد بهینه‌سازی پیشرفت کرده است. استفاده از منابع کمتر برای انجام کارها و وظایف محول شده نسبت به نسخه‌های پیشین، کیت‌کت را سریع‌تر است یا حداقل در تئوری باید روی گوشی‌هایی که امکانات سخت‌افزاری ضعیف‌تری دارند، کار کند. امکانات سخت‌افزاری پایین‌تر به معنای گوشی ارزان‌تر برای تولیدکنندگان است که در بازار رقابتی گوشی‌های هوشمند به معنای عرضه‌ی گوشی‌ها با قیمت کمتری برای مصرف کنندگان است. گوگل در حال همه‌گیر کردن استفاده از گوشی‌های هوشمند و عمومیت بخشیدن به قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند است، در حالی که همچنان از سیاست‌های کاری خود پیروی می‌کند.

Avi Greengart، یکی از تحلیل‌گران حوزه‌ی IT، هدف بهینه‌سازی کارایی اندروید کیت‌کت را چنین بیان می‌کند:

این اقدام یکی از هوشمندانه‌ترین کارهایی است که در تاریخ اندروید انجام شده است. Greengat با اشاره به سهم بالای اندروید در بازارهایی در حال توسعه همچون چین، ابزار‌ها و گوشی‌های استفاده شده در این بازار‌ها را بیشتر در بردارنده‌ی اندروید 2.3 عنوان کرده است که پاسخ‌گویی کندتری را در تعامل با کاربران دارا بوده و همچنین قابلیت استفاده از گوگل‌پلی را نیز ندارد. این کارشناس نیز همچون سایر تحلیل‌گران بازار بر این باور است که بازارهای حوزه‌ی آسیا جنوب شرق، یکی از مهم‌ترین بازار‌های در حال توسعه بوده و سیستم‌عامل اندروید مهم‌ترین نقش را در آن بازی می‌کند. اما به‌دلیل در دسترس بودن نسخه‌های پیشین اندروید، تجربیات کاربری مناسبی درباره ی اندروید وجود ندارد.

گوگل با ارائه‌ی اندروید 4.4 کیت‌کت در پی یکپارچه‌سازی پلتفرم اندروید است که نسخه های متفاوتی از آن به بازار عرضه شده است که در پس آن اهدافی را دنبال می‌کند که در ادامه به بررسی ‌آن‌ها می‌پردازیم: تشویق تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت برای ساخت گوشی‌‌های هوشمندی که از اندروید کیت‌کت استفاده می‌کنند که نتیجه ی آن در دسترس قرار گرفتن هر چه بیشتر گوگل‌پلی است که منجر به تجربه هیجان‌انگیزتری برای کاربران در اثر استفاده از آن می شود. کاربران بیشتر برای گوگل، به معنای افزایش درآمد‌های حاصل از تبلیغات است.

GoogleAndroidKitkat

از نظر Greengart، این انتقال برای گوگل در طولانی مدت نیز منافعی در بردارد، حتی استفاده از اندروید در ابزار‌های ارزان قیمت و نامعتبر تولید شده که غالبا در چین تولید می‌شوند نیز به نفع گوگل است، چراکه این عامل منجر به تقویت گوگل در مبارزه با اپل می‌شود. زیرا اندروید برای مبارزه در زمینه‌ی اپلیکیشن‌ها با اپل، نیازمند داشتن بازار‌هایی با تنوع جغرافیایی و قیمتی متنوع است تا برنامه‌نویسان بتوانند اپلیکیشن‌های خود را برای تمامی مناطق با زبان‌های مختلف توسعه دهند. مطمئنا این تغییرات به توسعه تبلت‌ها نیز کمک شایانی خواهد کرد، چراکه به‌دلیل قابلیت نسخه‌ی جدید اندروید برای کار در نسخه های قدیمی و ضعیف سخت‌افزار، توسعه‌دهندگان می‌توانند با قطع پشتیبانی از نسخه‌های قبلی اندروید تمرکز خود را به توسعه‌ی اپلیکیشن هایی برای نسخه‌ی جدید معطوف نمایند که در نتیجه اپلیکیشن‌های برای سایزهای مختلف صفحه‌ی نمایش نیز عرضه خواهد شد.

گوگل با عرضه ی اندروید بستنی حصیری نسخه‌های موجود برای تبلت و گوشی‌ها را در یک نسخه ارائه کرد که قابلیت کار در ابزار‌ها با اندازه‌ی صفحات نمایش متفاوت را داشت، این روز‌ها نیز گوگل با ارائه‌ی اندروید کیت‌کت در پی ارائه‌ی نسخه‌ای جامع برای استفاده در تمام گوشی های اندرویدی و برای تمامی بودجه‌ها است.

یکی دیگر از اهداف گوگل، واکنش به تلاش‌های سایر رقبا همچون سیستم‌عامل فایرفاکس و همچنین ویندوز فون مایکزوسافت است که سعی در قبضه کردن بازار گوشی‌های ارزان قیمت دارند. هرچند این دو رقیب هنوز کاری در خور را در این زمینه پیش نبرده‌اند، اما گوگل این خطر را احساس کرده است. لومیا 520 یکی از این نمونه‌ها است که می‌تواند تسلط گوگل در بازار گوشی‌های ارزان قیمت را زیر سوال ببرد، زیرا این گوشی از یک رابط کاربری روان در کنار قیمت مناسب بهره می‌برد.

به‌واقع گوگل توجهی به تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت ندارد، در نتیجه استفاده از گوشی‌های لومیا یا اندرویدی برای گوگل تفاوتی ندارد، تنها مساله‌ای که برای گوگل بسیار پراهمیت است جذب کاربران جدید به‌سمت پلتفرم خود و استفاده از سرویس‌های گوگل توسط کاربران است. حتی Michael Facemire از موسسه تحقیقاتی فارستر می‌گوید:

گوگل بسیار از این واقعیت خرسند خواهد شد تا گوشی‌هایی را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهد، به شرطی که این کاربران متعهد به استفاده از سرویس‌های گوگل و بالا بردن ترافیک سرورهای گوگل باشند.

این روز‌ها استفاده از سرویس‌ها و نرم‌افزار‌های ارائه شده توسط کمپانی‌ها، بیشتر از سخت‌افزار برای آن‌‌ها اهمیت دارد. بسیاری از کمپانی‌های بزرگ در تلاشند تا سیستم‌های خود را بصورت جامع و یکپارچه در اختیار کاربران قرار دهند. برای مثال، اپل سستم‌عامل مک و سیستم‌عامل آیفون را در اختیار دارد و بیش از پیش در جهت یکپارچه‌سازی این دو پلتفرم پیش می‌رود که می‌توان عرضه‌ی پردازنده‌های 64 بیتی را قدمی در این راه عنوان کرد. همچنین مایکروسافت از یک هسته‌ی مشترک برای توسعه‌ی ویندوز و ویندوز فون استفاده کرده است و گوگل نیز اندروید 4.4 را معرفی کرده تا تمامی ابزار‌های اندرویدی را یکپارچه سازد.

GoogleNexusInt

دلیلی که گوگل تصمیم بر ساخت سری محصولات نکسوس دارد با دلیل مایکروسافت برای تولید سرفیس تبلت دارد، یکی است، چراکه هیچ‌یک از دو کمپانی از قیمت و همچنین کیفیت محصولات تولید شده توسط شرکای سخت‌افزاری خود راضی نیستند، در نتیجه با تولید محصولات مدنظر خود سعی در تسریع در پروسه‌ی تغییرات دارند. نکسوس 5 با قیمت 349 دلار به بازار عرضه شده است که 200 دلار از گوشی ‌هوشمند آنلاک شده‌ی اپل، موسوم به آیفون 5C، ارزان‌تر است در حالی هیچ کمبودی در آن مشاهده نمی‌شود. در فروشگاه‌های اروپایی نکسوس ۵ با قیمتی برابر با بلک‌بری Q5 و گلکسی Ace 3 به فروش می‌رسد.

گوگل در اندروید 4.4 شمارگیر گوشی را در مرورگر خود ادغام کرده و همچنین اپلیکیشن hangouts را جایگزین اپلیکیشن معمول برای ارسال پیامک و همچنین مکالمه‌ی ویدئویی و چت کرده است.

هنوز سوالات بسیاری وجود دارند که پاسخی به آن‌ها داده نشده است. آیا براساس ادعای گوگل این نسخه روزبه‌روز پیشرفت خواهد کرد؟ با توجه به اینکه گلکسی نکسوس به اندروید ۴.۴ بروز نخواهد شد، چه میزان از گوشی‌های اندرویدی موجود به‌روز خواهند شد؟

گوگل برای گسترش امپراطوری خود چه نیازهایی دارد؟ همانطور که ساندارپیچای و اریک‌اشمیت بیان کرده است گوگل درصدد برقراری ارتباط یک میلیارد کاربر موبایل است و سعی در ایجاد این ارتباط از طریق اکوسیستم خود دارد. گوگل با ارائه‌ی سیستم جستجوی متنی کار خود را آغاز کرد و این روزها سرویس‌های مختلفی را ارائه می‌دهد. استفاده از فناوری‌های روز بدون در نظر گرفتن وجود گوگل و سرویس‌هی آن دور از ذهن است که گوگل با ارائه‌ی اندروید 4.4، سعی در تبدیل این امر به غیرممکن دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات