اندروید 4.4 کیت کت با تمرکز برروی پشتیبانی بهتر از تلفن‌های ارزان قیمت، رونمایی شد

جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
امروز گوگل علاوه بر معرفی پنجمین تلفن از خانواده نکسوس، نسخه جدید اندروید را نیز منتشر کرد. تمرکز اصلی گوگل در اندروید 4.4 پشتیبانی بهتر از سخت افزارهای ارزان قیمت و ضعیف است، تا میلیاردها نفر از مردم جهان که قادر به خرید تلفن‌های هوشمند گران قیمت نیستند نیز بتوانند این سیستم عامل را تجربه کنند.
تبلیغات

گوگل در مراسم معرفی نسخه جدید اندروید اعلام کرد که نه تنها سیستم عامل اندروید نیاز به حافظه رم کمتری دارد بلکه از این پس نرم افزارهای گوگل نیز همگی حافظه کمتری را اشغال می‌کنند. اگر به خاطر داشته باشید، شب گذشته به این موضوع اشاره کردیم که تمام اپلیکیشن‌های گوگل بروز شدند و در آن زمان دقیقا نمی‌دانستیم که چرا گوگل تمام نرم افزارهای خود را به یکباره بروز کرده است. حال مشخص شده که دلیل اصلی این تغییرات، بهینه سازی دسته جمعی کلیه برنامه‌ها بوده است.

نسخه جدید اندروید به خوبی با تلفن‌های مجهز به 512 مگابایت حافظه رم کار می‌کند و نرم افزارها نیز بصورت خودکار خود را با این میزان از حافظه مطابقت خواهند داد. گوگل با این اقدام خود قصد دارد تسلط بهتری بر بازار تلفن‌های ارزان قیمت داشته باشد، بازاری که تا پیش از این موزیلا با سیستم عامل Firefox OS و مایکروسافت با ویندوز فون به مراتب بهتر از گوگل در آن فعال بوده‌اند.

در همین راستا بخش‌های از رابط کاربری اندروید نیز ساده و البته کارآمد شده است. به عنوان مثال یک کلید میانبر در صفحه قفل گوشی اضافه شده و گزینه‌های بیشتری برای مرتب نمودن صفحه‌های اصلی اضافه شده است. دکمه‌های هدایت سیستم عامل که در انتهای صفحه نمایش قرار دارند نیز وقتی برنامه‌ها را اجرا می‌کنید محو می‌شوند و هر زمان کاربر به آن‌ها نیاز داشته باشند مجددا ظاهر می‌شوند. نرم افزارهای شمارگیر تلفن و پیغام رسان Hangouts نیز بروز شده‌اند تا جستجوی برای افراد و همچنین جستجو برای افرادی که در نزدیکی موقعیت فیزیکی شما قرار دارند آسان‌تر شود. Hangouts بیش از پیش با سیستم عامل اندروید یکپارچه شده و به عنوان مثال شکلک‌های آن از طریق صفحه کلید نیز در دسترس خواهند بود. گوگل همچنین امکان ارسال SMS را از طریق این نرم افزار میسر نموده و همچنین کیفیت مکالمه صوتی نیر در آن بهبود یافته است.

در اندروید 4.4 کاربر می‌تواند لیست کانکت‌ها خود را به دو بخش شخصی و اداری تقسیم کند و در زمان جستجو نیز صرفا به در یکی از این دو شاخه جستجو کند. در سیستم جستجوی Google Now یا جستجوی داخلی خود اندروید نیز اطلاعات بیشتری در باره کانکت جستجو شده ارائه می‌شود. در کیت‌کت برای دسترسی به Google Now تنها کافی است، صفحه را لمس نموده و از سمت چپ به راست بکشید.

در نسخه جدید اندروید قابلیت ارسال بی سیم اطلاعات به چاپگرها (فعلا فقط برای چاپگرهای HP) میسر شده است. گوگل همچنین پشتیبانی از فضای ابری در نرم افزار گالری را اضافه کرده و حالا نرم افزارهای دیگر نیز می‌تواند از طریق API به این قابلیت دسترسی داشته باشند.

در اندرویدی کیت کت مصرف انرژی بهینه تر شده و به این ترتیب با همان سخت افزار قبلی، طول عمر باتری در این اندروید 4.4 افزایش خواهد یافت. گوگل برای بهینه سازی مصرف انرژی، مدیریت بهتری را برروی درخواست‌های بخش های مختلف سیستم به اینترنت داشته است.

گوگل در کیت کت بخش مربوط به کاربران بیزنس را نیز قوت بخشیده و به عنوان مثال قابلیت جستجوی صوتی Voice Search حالا بدون نیاز به دست و از طریق به زبان آوردن عباراتی خاص فعال می‌شود. موتور تشخیص صدا در نسخه جدید اندروید بهبود یافته و با 25 درصد دقت بالاتر قادر به تشخیص دستورات صوتی کاربر است. نسخه جدید Google Now نیز تمام قابلیت‌های جدید جستجوی صوتی را ارائه خواهد کرد.

خوب چه زمام می‌توان از نسخه جدید اندروید بهره برد؟ از همین امروز فروش نکسوس 5 با سیستم عامل اندروید کیت کت در امریکا آغاز می‌شود، اما ارائه بسته بروز رسانی برای نکسوس‌های دیگر از هفته‌های آینده شروع خواهد شد. اما کاربران ابزارهای غیر نکسوس احتمالا باید چندین هفته دیگر را صبر کنند تا تولیدکنندگان آن‌ها نسبت به سازگاری نرم افزارهای خود و نهایتا ارائه بسته بروز رسانی اقدام کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات