اندروید 4.4 کیت‌کت: همه‌ی آنچه که باید در مورد زمان معرفی، خصوصیات و زمان عرضه‌ی آخرین نسخه از سیستم‌عامل گوگل بدانیم

جمعه ۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۶
مطالعه 6 دقیقه
آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل موبایل گوگل در آینده‌ی نزدیک به بازار عرضه خواهد شد. پس از عرضه‌ی سه نسخه با نام آبنبات‌پاستیلی، امیدوار به عرضه‌ی نسخه‌ی کامل‌تر با تغییرات بیشتری در اندروید کیت‌کت بودیم، اما شواهد نشان از تغییرات جزئی در این نسخه دارد. در ادامه به بررسی تغییرات صورت گرفته خواهیم پرداخت. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

نکته‌ی جالب در این مورد، مخفی نگه داشتن ویژگی‌های جدید در این نسخه‌ توسط گوگل است. تنها در یک اظهارنظر رسمی، گوگل هدف خود از توسعه‌ی این نسخه را ایجاد سیستم‌عاملی برای استفاده کلیه‌ی کاربران و تجربه‌ی لحظات لذت‌بخش برای آن‌ها عنوان کرده است. برخی از افراد خوشبین، این اظهارنظر را به‌معنای قابلیت نسخه‌ی جدید برای استفاده در انواع کنسول‌های بازی، ساعت‌های هوشمند، تلویزیون‌ها و لپ‌تاپ‌ها عنوان کرده‌اند، در حالی که عده‌ی دیگری نظر گوگل را نشانه‌ی سازگاری این نسخه با گوشی‌های قدیمی‌تر با سخت‌افزار ضعیف می‌دانند.

هفته‌ی گذشته همراه با انتشار اطلاعاتی در مورد جزئیات اندروید کیت‌کت گذشت، که گویای قابلیت‌ها و تغییرات اعمال شده در این نسخه بود. برخی از تغییرات را می‌توان شامل نوار اعلانیه‌ها، اپلیکیشن‌های لانچر و اپلیکیشن شماره‌گیری دانست.

KitKatK

چه زمانی معرفی خواهد شد؟

برخی شایعات حکایت از برنامه‌ریزی گوگل برای معرفی اندروید کیت‌کت در 24 آبان ماه دارند، اما به‌نظر می‌رسد گوگل دعوت‌نامه‌هایی را برای مراسم معرفی آن ارسال خواهد کرد. حداقل می‌توان انتظار داشت که گوگل ویژگی‌های جدید اندروید کیت‌کت را بصورت زنده از طریق یوتیوب برای مخاطبان خود معرفی نماید. مطمئنا گوگل قبل از معرفی نسخه‌ی جدید گوشی خود، نکسوس 5، روزی دیگر را برای معرفی سیستم‌عامل خود انتخاب خواهد کرد تا توجهات را به‌ سوی خود جلب نماید. برخی دیگر از گمانه‌زنی‌ها نیز حکایت از برگزاری مراسم در اوایل آذرماه دارد.

نسخه‌ی جدید با چه تغییراتی ارائه خواهد شد؟

تصاویر فاش شده از محیط کاربری اندروید کیت‌کت، نشان از انجام تغییرات جزئی و ظاهری به‌جای یک بازنگری کلی در این سیستم‌عامل دارد. به‌احتمال فراوان به‌دلیل استفاده از ویژگی شفاف بودن در منو‌ها و نوار ابزار، نوار مشکی رنگ اپلیکیشن‌ها جای خود را به نواری شفاف خواهد داد. همانطور که تصاویر فاش شده نیز نشان داده‌اند، احتمالا نوار اعلانیه‌ها نیز این تغییر را به خود خواهد دید. همچنین برخی تصاویر نشان‌دهنده‌ی رنگ‌بندی متنوع نوار ابزار در هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های خاصی را دارد که تئوری استفاده از نوار شفاف را قدرت می‌بخشد. بر اساس این تصاویر، نوار ابزار در زمان استفاده از اپلیکیشن Hangouts به رنگ‌سبز درآمده در حالی که این نوار در زمان استفاده از اپلیکیشن شماره‌گیری رنگ‌ آبی را به خود می‌بیند.

براساس خبری که توسط یک وبلاگ ایتالیایی منتشر شده، صفحه‌ی قفل در نسخه‌ی جدید در بردارنده‌ی آیکون دسترسی سریع به اپلیکیشن دوربین خواهد بود. این ویژگی پس از آن به این نسخه از اندروید راه یافته است که در برخی از لانچرها نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.

همچنین ویژگی Always Listening‌ نیز از Moto X موتورولا به عاریه گرفته شده است. براساس این ویژگی کاربران قادرند در کسری از ثانیه به Google Now و جستجوی گوگل بدون نیاز به لمس دستگاه دسترسی داشته باشند.

تغییرات دیگر در نسخه‌ی جدید اندروید شامل پوشه‌ی اپلیکیشن‌ها و ویجت‌ها است. براساس اخبار منتشر شده فولدرها دیگر محدودیتی برای اپلیکیشن‌ها نداشته و می‌توانند بیشتر از ۱۶ اپلیکیشن را در خود جای دهند. نحوه‌ی دسترسی به ویجت‌ها نیز تغییر یافته و برای دسترسی به آن‌ها کافی است تا همچون روش قدیمی، با فشار ممتد در صفحه‌ی Home به ویجت‌ها دسترسی پیدا کرد. این ویژگی جدید، موجب ایجاد و دسترسی به پنج پنل در صفحه‌ی Home شده است.

اپلیکیشن دوربین نیز تغییراتی به خود دیده و برخی ویژگی‌ها همچون اعمال فیلترها، قاب‌ها و برخی افکت‌ها به آن اضافه شده است. همانطور که می‌دانید گوگل پلاس امکان آپلود تصویر در سرویس ابری را برای کاربر فراهم نموده است. حالا می‌توانید پیش از آپلود تصاویر، آنها را با استفاده از ویژگی‌های تازه‌ای چون Straightening، Mirroring و Color Balance  ویرایش کرده، سپس به سرویس ابری گوگل بفرستید. در صورتی که اپلیکیشن دوربین به‌ همان صورتی که در تصاویر فاش شده دیده شده، عرضه شود، دسترسی به تنظیمات فلش، تایمرها و همچنین سایز تصاویر ثبت شده نیز تسهیل خواهد شد.

KitKatCamera

سایر تغییرات صورت گرفته شامل گزینه‌های مختلفی برای ثبت تصاویر همچون PDF و همچنین ثبت در سایز‌ها و کیفیت‌های مختلفی است که می‌توان از طریق فیلترها و ویژگی‌ها مختلفی که در اپلیکیشن تعبیه شده است به آن ها دست یافت.

شاید امکان پرینت نیز در نسخه‌ی جدید اندروید گنجانده شود که قابلیت تغییر در اندازه‌ی کاغذ، تعداد پرینت‌های مورد نیاز، عمودی یا افقی بودن تصویر و همچنین انتخاب رنگی یا سیاه‌وسفید بودن پرینت را شامل خواهد شد. همچنین به‌نظر می‌رسد گوگل قابلیت پرینت در سرویس‌های ابری را نیز در این نسخه خواهد گنجاند. مطمئنا پشتیبانی از صفحات نمایش بی‌سیم نیز از طریق فناوری میراکست در این نسخه تعبیه خواهد شد.

مجموعه‌ی اپلیکیشن‌های بروزشده

مطمئنا در نسخه‌ی اندروید خالص شاهد وجود اپلیکیشن‌های Drive، Keep و Quickoffice بصورت پیش‌فرض خواهیم بود، در حالی که هم‌اکنون این اپلیکیشن‌ها بصورت اختیاری برای نصب روی اندروید خالص قرار دارند. همانطور که می‌دانیم مجموعه‌ی این اپلیکیشن های سه‌گانه بصورت کاملا بی‌نقص روی سیستم‌عامل اندروید کار می‌کنند و قابلیت های بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

می‌توانید برای آشنایی بیشتر با تغییرات اعمال شده در اندروید کیت‌کت، ویدئوی زیر را مشاهده کنید. مطمئنا نمی‌توان تا زمان عرضه‌ی اندروید کیت‌کت در مورد جزئیات و تغییرات اعمال شده در آن به روشنی سخن گفت، اما چیزی که بیش از همه آشکار است تلاش گوگل برای بهینه‌سازی هرچه بیشتر سیستم‌عامل اندروید است.

نکته‌ای که در ویدئوی زیر نیز مشخص است، عدم وجود اپلیکیشن ارسال پیام‌های متنی و تصویری است که به‌احتمال فراوان گوگل در حال ادغام این اپلیکیشن‌ها در Hangouts‌ است. مطمئنا در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل اندروید شاهد یک اپلیکیشن واحد برای ارسال پیام‌های کوتاه و همچنین چت خواهیم بود که گویا اپلیکیشن Hangouts این وظیفه را بر عهده خواهد داشت.

اندروید کیت‌کت چه زمانی عرضه خوهد شد؟

انتظار می‌رود اندروید کیت‌کت ابتدا در نکسوس 5 گوگل به بازار عرضه شود و سپس بر روی سایر محصولات سری نکسوس نیز در دسترس قرار گیرد.

همانطور که تجربیات پیشین در این مورد نشان داده‌اند، احتمالا چند هفته پس از عرضه‌ی نکسوس 5 به همراه اندروید کیت‌کت، نکسوس 4، نکسوس 7 نسخه‌ی 2013، نکسوس 10، گلکسی نکسوس و نکسوس 7 نسخه‌ی 2012 بروزرسانی‌های مربوط به نسخه‌ی جدید را دریافت خواهند کرد.

در مورد سایر گوشی‌های اندرویدی شرایط کمی متفاوت است. مطمئنا در این مورد، گوشی‌های همچون LG G2‌ و HTC One پیش از سایرین از نسخه‌ی اندروید کیت‌کت بهره خواهند برد. لازم به‌ ذکر است که اندروید کیت‌کت برای گوشی‌های هوشمندی که از رابط کاربری متفاوتی استفاده می‌کنند، کمی دیرتر از گوشی‌های سری نکسوس ارائه خواهد شد.

برای اطلاع از تاریخ عرضه‌ی نسخه‌ی جدید اندروید برای گوشی‌های مختلف‌، باید به صفحات تولیدکنندگان این گوشی‌ها در شبکه‌های اجتماعی مراجعه کرد چراکه تولیدکنندگان آخرین تغییرات و بروزرسانی‌ها را از طریق این کانال‌های خبری در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. احتمالا دارندگان نسخه‌ی 4.1 یا 4.2 می‌توانند نسخه‌ی جدید اندروید با طعم نستله را در زمستان آتی مزمزه کنند.

چه‌ کاستی‌هایی وجود دارد؟

اندروید 4.4 کیت‌کت نیز همچون به‌روزرسانی‌های قبلی شاهد تغییرات بزرگ و اساسی نیست، در نتیجه باید همچنان منتظر عرضه‌ی نسخه‌ی 5 از سیستم‌عامل گوگل باشیم که مطمئنا تغییرات بنیادینی در آن انجام خواهد گرفت.

با توجه به اخبار و تصاویر فاش شده، شما تغییرات اعمال شده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا همچنان کمبود‌هایی در نسخه‌ی جدید نیز وجود دارند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات