بعد از گذشت 13 ماه از معرفی ویندوز موبایل 8، هنوز خبری از نسخه‌ی جدید نیست؛ مسئولان ردموندی رسیدگی کنند

شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
بیش از یک سال از عرضه هشتمین ویرایش ویندوز موبایل گذشته و با وجود تمامی نگرانی‌هایی که برای آینده و موفقیت این پلتفرم وجود دارد، و با توجه به پیشرفت و ترقی رقبا، هنوز هیچ خبری در مورد نسخه‌ی جدید در دست نیست. و این مسئله‌ای تعیین کننده است که دارد کاربران را کم‌کم دلسرد می‌کند.
تبلیغات

اندروید 4.3 هم، با تمام بروز رسانی‌ها و ویژگی‌های نه چندان غافل گیر کننده و به همراه پشتیبانی از کروم کست آمد، اما حداقل آمد!

iOS 7 هم از سوی دیگر، با لشگری از امکانات تازه و ظاهری جدید و دلپذیر، تا پاییز امسال میهمان آیفون، آیپد و آیپاد تاچ خواهد شد. در این میان جای چه کسی خالیست؟

برسیم به ویندوز موبایل 8؛ درست است، اکنون اپلیکیشن Vine یا اینستاگرام را دراختیار دارد، شاید هم به یاری نوکیا، دستتان به یوتیوب هم برسد، اما وقتی به اندروید و iOS نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که فارغ از تعداد بسیار بیشتر اپلیکیشن در بازارهایشان، اکوسیستم کامل‌تر و بازتری دارند و هریک، مملوء از ویژگی‌های فراوان و دوست داشتنی شده‌اند. ما بازار اپلیکیشن‌های مایکروسافت را فراموش می‌کنیم، اما آیا نباید دستی بر سر و روی خود سیستم عامل کشید؟

عرضه‌ی کروم کست توسط گوگل، نه فقط یک اقدام هوشمندانه، بلکه آغاز نبردی دیگر با مایکروسافت در زمینه سرگرمی خانگی و خدمات پخش چند رسانه‌ای است که با قیمتی 35 دلاری، بخشی از خدمات ایکس باکس، یعنی همراه ویندوز موبایل در این راه را بر زمین می‌کوبد، ضمن این‌که نفوذ و محبوبیت یوتیوب را بیش از پیش، افزایش داده و خدمات لایو مایکروسافت را به زیر می‌کشد.

اما آیا بالمر و مدیران ارشدش، قصد دارند تغییراتی بنیادین در ویندوز فون ایجاد کرده یا آن را با شراط فعلی به حال خود بگذارند؟ باید قبول کرد که محدودیت‌ها در ویندوز موبایل فراوان است؛ امکانات به اشتراک‌گذاری خوبی دردسترس نیست و اپلیکیشن‌ها به خوبی iOS یا حتی اندروید نیستند و دست و پای کاربران خیلی بسته است. این پلتفرم حتی 13 ماه است که تغییری به خود ندیده.

شاید واقعا باید به نوکیا تبریک گفت که بار چنین مشکلاتی را یک تنه به دوش می‌کشد و با ارائه تلفن‌هایی چون لومیا 925 یا 1020 با دوربین 41 مگاپیکسلی، به سختی مشغول ترویج این اکوسیستم در میان کاربران است. و باید اعتراف کرد که این کار از آن‌چه که به نظر می‌آید سخت‌تر است؛ این که با وجود جذابیت‌های iOS و آزادی اندروید، مصرف‌کننده را به سوی محصولات ویندوزی خود بکشانی. بی‌انصافی نیست اگر بگوییم ویندوز موبایل بدون وجود نوکیا، تا حالا دست کم در بازار ایالات متحده مرده بود.

iOS هر سال به‌طور عمده آپدیت می‌شود، و هر چند ماه یکبار، با ویژگی‌های بزرگ و کوچک بروز نگه داشته می‌شود. این یعنی مشتری‌مداری و گویی مایکروسافت (نمی‌گوییم به فکر کاربران نیست؛ چراکه بارها ثابت کرده که می‌تواند یکی از مشتری مدارترین‌ها باشد) از آن بی‌خبر است.

در سوی دیگر توسعه‌دهندگان قرار دارند. افرادی که با وجود هزینه‌های بیشتر و بازخورد نامناسب، نمی‌توانند روی پلتفرمی با این تعداد مخاطب تمرکز درستی داشته باشند.

" من غذا می‌خورم چون چاق هستم؛، و چاق هستم چون غذا می‌خورم". این زنجیره‌ای است که در مورد دو اکوسیستم موفق بازار برقرار است و دقیقاً همان چیزی است که ویندوز موبایل از آن بی‌بهره است. توسعه‌دهندگان بستری مناسب می‌خواهند تا برنامه بسازند و برنامه‌های آن‌ها این بستر را بیش از پیش گسترش می‌دهد. این فرایند بازهم تکرار می‌شود تا آنجا که در تعاملی متقابل، هر دو طرف از چیزی که بدست می‌آورند، راضی خواهند بود.

بی‌تردید تا پاییز امسال، بالاخره مایکروسافت صبر طرفداران خود را بی‌پاسخ نخواهد گذشت. یکی از مسایلی که در مورد نسخه‌ی بعدی ویندوز موبایل مطرح است، پشتیبانی از رزولوشن بالاتر برای نمایشگر است که به خودی خود، کیفیت تلفن‌های ویندوزی را بالاتر خواهد برد. اما اگر چیز دیگری هم وجود داشته باشد، باید صبر کرد و دید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات