15 مورد از مهم‌ترین تغییرات در ویندوز 8.1

دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۰۱:۳۶
مطالعه 9 دقیقه
مایکروسافت بسیار کوشیده تا در نسخه‌ تازه‌ سیستم عامل خود، یعنی ویندوز 8.1 بسیاری از قابلیت‌های مغفول مانده را پوشش دهد، بیایید به برخی از مهم‌ترین این موارد نگاهی از نزدیک داشته باشیم. به خصوص اینکه ماه‌هاست مایکروسافتی‌ها پیرامون این قابلیت‌های جدید صحبت می‌کنند و در کنفرانس اخیرشان نیز پیرامون این مورد به بحث نشسته‌اند.
تبلیغات

روایت تازه‌ ویندوز که 8.1 نام گرفته، کوتاه زمانی است رونمایی شده و هر چند نسخه‌ای که در اختیار عموم قرار گرفته نهایی نیست، هر کسی که از ویندوز 8 استفاده می‌کند به سادگی می‌تواند با استفاده از قابلیت «به روز رسانی ویندوز» یا اتصال به فروشگاه ویندوز به جدیدترین نسخه به روز رسانی نماید.

عرضه‌ی نسخه آزمایشی ویندوز 8.1 از چند هفته پیش، زمانی که مایکروسافت کنفرانسی در سانفرانسیسکو با عنوان Build برگزار کرد در دسترس عموم قرار گرفته. بیایید نگاهی از نزدیک به قابلیت‌های جدید این سیستم عامل بیندازیم. به خصوص اینکه آن‌ها با هوشمندی اغلب شکایات کاربران را رسیدگی کرده و موارد مشکل آفرین را بهبود داده‌اند و موارد جدیدی را به قابلیت‌های سیستم افزوده‌اند.

بوت مستقیم به حالت رومیزی

you-can-boot-your-pc-directly-into-the-classic-desktop-mode

پس از آنکه بسیاری از کاربران در این باره به مایکروسافت گلایه کردند، بالاخره امکان بوت مستقیم به حالت کلاسیک رومیزی، در نسخه‌ی بهینه‌سازی شده‌ی ویندوز 8 ارائه شد. به خصوص اگر کاربران از رایانه‌های رومیزی معمولی استفاده کنند، دیگر منوهای لمسی ویندوز 8 برایشان کارایی چندانی نخواهد داشت.

البته پیدا کردن این بخش قلق دارد. برای این منظور به میز کار ویندوز رفته، بر روی نوار وظیفه راست کلیک کنید (یا در صورت داشتن قابلیت لمسی بر روی آن فشار دهید). حال با مجموعه‌ای از تنظیمات پیشرفته سر و کار خواهید داشت. برای فعال‌سازی این مهم گزینه‌ی «Go to the desktop instead of Start when I sign in» را انتخاب کنید.

به روز رسانی خودکار برنامه‌ها

apps-will-automatically-update

از این پس برنامه‌هایی که از فروشگاه نرم‌افزاری مایکروسافت دانلود کرده‌اید، به محض به روز رسانی از سوی توسعه‌دهندگان به طور خودکار به روز می‌شود و نیازی به انجام این کار به صورت دستی نخواهد بود. بدین ترتیب دیگر خبری از آیکون اپ‌استور مایکروسافت و نشا، تعداد برنامه‌هایی که نیاز به روز رسانی دارند نخواهد بود.

اما هنوز مشخص نیست اگر به روز رسانی برنامه‌ای خاص نیازمند مجوزهای دسترسی بیشتری باشد تکلیف چه خواهد بود! به خصوص اگر بخواهد به فهرست مخاطبان یا موقعیت مکانی یا سایر اطلاعاتی نظیر آن دسترسی پیدا کند. سخنگوی مایکروسافت در این رابطه گفته که این موارد به صورت خودکار به روز خواهند شد، گرچه ممکن است برخی قوانین مایکروسافت پیرامون حریم خصوصی را به چالش بکشد. اجازه دهید تا ارائه نسخه‌ی نهایی ویندوز 8.1 صبر کنیم.

قابلیت «رادیو» شبیه به پاندورا

a-pandora-style-radio-feature

برنامه‌ی Xbox Music مایکروسافت اصالتاً بیشتر شبیه به برنامه‌ی Spotify است تا پاندورا، و هدفش بیشتر یافتن موسیقی برای خرید است تا یافتن فایل‌های موسیقی برای گوش کردن. مایکروسافت قابلیت رادیو را در آن در نظر گرفته است، تا کاربران بتوانند مانند برنامه‌ی پاندورا یا رادیوی iTunes به موسیقی‌ها گوش کنند. قرار است تا پایان سال، قابلیت‌های بیشتری در برنامه لحاظ شود، از آن جمله می‌توان به ساخت خودکار فهرست‌های پخش از وب سایت‌های مشاهده شده اشاره کرد.

جستجوی رایانه شخصی خودتان و وب از یک جا

now-you-can-search-the-web-and-every-file-on-your-pc-from-one-handy-toolbar

قابلیت جستجو یکی از ضعیف‌ترین بخش‌های ویندوز 8 را تشکیل می‌داد. حال مایکروسافت با بهینه‌سازی قابلیت جستجوی خود و غنی‌سازی آن با سرویس جستجوی بینگ، نه تنها می‌تواند فایل‌های موجود در رایانه را به صورت محلی جستجو کند؛ بلکه کاویدن وب نیز بسیار ساده‌تر از قبل شده است. حتی می‌توانید به فایل‌هایی که در سرویس ابری اسکای‌درایو مایکروسافت دارید نیز دسترسی داشته و آن‌ها را جستجو نمایید.

اجرای هم‌زمان چهار برنامه و مشاهده‌ همه‌ آن‌ها

you-can-run-up-to-four-apps-at-once-in-split-screen-mode

از دیگر قابلیت‌های جالب توجه در ویندوز 8.1 می‌توان به اجرای هم‌زمان چهار برنامه در صفحه و مشاهده‌ی همه‌ی آن‌ها اشاره کرد. البته این قابلیت به ابعاد صفحه نمایش ارتباط مستقیمی دارد. استفاده از این قابلیت نیز قلق‌های خاص خود را دارد. برای نمونه اگر صفحه نمایش 27 اینچ دارید، این قابلیت به خوبی برای شما کار خواهد کرد و در اجرای 4 برنامه مشکلی نخواهد بود. اما اگر از تبلتی 8 اینچ بهره می‌برید، تنها می‌توانید دو برنامه را باز نگه دارید. از سوی دیگر این برنامه است که اندازه‌ی آغازین خود را تعیین می‌کند و کاربر در این مورد حق انتخابی نخواهد داشت.

فهرست خواندنی، مطالعه‌ اسناد و مقالات را در آینده میسر خواهد کرد

the-reading-list-lets-you-save-documents-and-articles-and-read-them-later

قابلیت تازه‌ای در Share Charm اضافه شده که فهرست خواندنی یا Reading List نام دارد. از این پس با استفاده از این قابلیت می‌توانید در هر برنامه‌ی کاربردی در ویندوز 8 موارد مورد علاقه را علامت گذاری کرده و صفحه‌ی مربوطه (شامل اسناد، صفحات وب، و غیره) را در فهرست خواندنی خود وارد کنید. حتی می‌توان محل فعلی مطالعه را در مقاله‌ای طولانی علامت زد و بعداً از همان جا مطالعه را در هر ابزار ویندوزی پی گرفت.

با استفاده از حالت «هندزفری» بدون نیاز به لمس صفحه، تنها با تکان دادن دست، در صفحات پیمایش کنید

hands-free-mode-will-let-you-swipe-through-pages-just-by-waving-your-hand-over-the-screen

مایکروسافت تعدادی برنامه‌ی تحت وب را به ویندوز 8.1 اضافه کرده است، از آن جمله می‌توان به دستورهای آشپزی Food & Drink اشاره کرد. در این برنامه می‌توانید به انواع دستورات غذایی و مقالاتی که سرآشپزهای بزرگ نوشته‌اند دسترسی داشته و فهرست‌های خرید نوشت.

اما مهم‌ترین قابلیتی که در آن تعبیه شده، «حالت هندزفری» است. به کمک این قابلیت می‌تواند در تمامی ابزارهای ویندوز 8.1 که دارای دوربین مکالمه تصویری (جلو) هستند، بدون نیاز به لمس صفحات، و تنها با استفاده از تکان دادن دست، در بین آن‌ها پیمایش کرد. بدین ترتیب زمانی که در آشپزخانه مشغول پخت و پز هستید و دستانتان تمیز نیست، می‌توانید بدون کثیف کردن تبلت یا لپ‌تاپتان، از دستورات غذایی مدرن بهره ببرید.

برنامه‌ سلامتی و تناسب اندام، وضعیت شما را رصد می‌کند

a-health-and-fitness-app-will-monitor-your-well-being

یکی دیگر از برنامه‌های جدید در ویندوز 8.1، برنامه‌ی Health & Fitness (سلامتی و تناسب اندام) است. این برنامه شامل بخشی برای ثبت میزان ورزش انجام شده در روز، ره‌گیری میزان کالری مصرفی، تشخیص‌گر بیماری‌ها و مواردی از این دست است.

بازی جدیدی از مجموعه‌ی محبوب Halo در ویندوز8

a-new-game-from-the-popular-halo-series-is-coming-to-windows-8 1

قرار است از طریق اپ استور مایکروسافت، بازی‌های اختصاصی برای محیط ویندوز 8 عرضه شود. حتی قرار است از ژوئیه‌ی 2013 یکی از بازی‌های مجموعه‌ی محبوب Halo با قیمت 7 دلار در این فروشگاه عرضه شود.

امکان استفاده از دوربین حتی در حالت قفل بودن صفحه

از دیگر قابلیت‌های تازه‌ای که در ابزارهای ویندوز 8.1 پشتیبانی خواهد شد، همین امکان استفاده از دوربین حتی در حالت قفل بودن صفحه است. آن‌ها حتی ژست‌های حرکتی بیشتری را برای سهولت تایپ در تبلت‌های کوچک ارائه کرده‌اند. برای نمونه، می‌توان با ضربه‌ی تند و شدید بر روی کلید فاصله، از پیشنهادات ارائه شده نیز استفاده کرد.

صفحه‌ قفل به عنوان قاب عکس دیجیتال، تصاویر دلخواه را نشان می‌دهد

the-lock-screen-becomes-a-digital-picture-frame-with-your-personal-photos

این قابلیت به خصوص برای رایانه‌هایی که در خانه قرار دارند مناسب است. صفحه‌ی قفل ویندوز همچون یک قاب عکس دیجیتالی، تصاویر مورد علاقه‌ی کاربر را از درون سیستم (به طور محلی) یا حساب ابری اسکای درایو نشان خواهد داد. حتی می‌توان تصاویر را انتخاب کرد یا انتخاب را به رایانه سپرد. در این صورت، تصاویر تازه‌تر، زودتر نمایش داده می‌شوند.

اضافه کردن قابلیت‌های شخصی بیشتر به صفحه قفل

you-can-add-even-more-customization-to-the-start-screen

از این پس می‌توانید تصاویر زمینه‌ بیشتر یا رنگ‌های جذاب‌تری را برای این صفحه در نظر بگیرید. حتی می‌توان ابعاد کاشی‌های مترو را تغییر داد و با انتخاب چندین کاشی، دسته‌بندی جدیدی از آن‌ها را ایجاد کرد. یا خواهید توانست، نحوه‌ی نمایش صفحه‌ی آغازین را تغییر دهید.

برای این منظور می‌توانید بر روی نوار سمت راست ضربه تند و سریع بزنید و بر روی گزینه‌ی Personalize ضربه بزنید. راستی یادتان نرود، تنظیمات موجود مربوط به شخصی سازی را در حالت رومیزی تنظیم نمایید. برای این منظور بر روی نوار وظیفه راست کلیک کنید.

پشتیبانی از قابلیت بی‌سیم Miracast (جایگزین سریع‌تر بلوتوث)

support-for-a-wireless-tech-called-miracast-a-zippy-bluetooth-alternative

Miracst جایگزینی برای اتصالات بلوتوث است که قادر به ارائه‌ی سرعتی به مراتب بالاتر و قابلیت اتصال به دیگر ابزارهاست. حال ابزارهای مجهز به ویندوز 8.1 را می‌توان بدین ترتیب به یک پروژکتور، کنسول Xbox One یا دیگر کنسول‌ها، تلویزیون‌های هوشمند و غیره متصل کرد. این قابلیت، برای اجرای مستقیم بازی‌های ویدئویی یا پخش فیلم از طریق تبلت بر روی تلویزیون بسیار مفید است.

امکان استفاده از چاپگر سه بعدی به جای چاپگر جوهرافشان

youll-be-able-to-print-to-a-3d-printer-as-if-it-were-a-regular-inkjet-printer

ویندوز 8.1 به طور پیش‌فرض از چاپگرهای سه بعدی پشتیبانی می‌کند. پس اگر یک چاپگر سه بعدی نظیر مدل‌های تولیدی شرکت MakerBot دارید خوشا به حالتان. با استفاده از برنامه‌ی مخصوص چاپ سه بعدی روند کار بسیار ساده و سهل خواهد بود، درست مانند کار با چاپگرهای جوهرافشان و کاغذ ساده. به ادعای مایکروسافت، این نخستین سیستم عاملی است که به طور پیش‌فرض از چاپگرهای سه بعدی پشتیبانی می‌کند.

منوی شروع و قابلیت خاموش کردن رایانه بازگشته‌اند

the-traditional-start-menu-shut-down-option-is-back

منوی شروع ویندوز 7 دارای برخی قابلیت‌هایی بود که در نگاه نخست در میز کار ویندوز وجود نداشت. این قابلیت آنقدر طرفدار داشت که مایکروسافت مجبور شد پس از حذف آن در ویندوز 8، دوباره این خصوصیات نوستالژی را به ویندوز 8.1 بازگرداند. با راست کلیک یا نگه داشتن این دکمه، می‌توانید به منوی پنهان شده و دوست داشتنی «خاموش کردن» دستگاه نیز دسترسی پیدا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات