ویندوز بلو به بیرون درز کرد: کاشی‌های زنده کوچک‌تر، روش جدید نمایش دو برنامه در کنار هم و اینترنت اکسپلور 11

یک‌شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
نسخه بعدی ویندوز که به نام Blue معروف است، درست در روز تولد 57 سالگی مدیرعامل این شرکت، استیو بالمر به بیرون درز کرده است. این نسخه از ویندوز بلو که دارای شماره ساخت 9364 است در هفته گذشته، 15 مارچ کامپایل شده و حالا دانلود آن در برخی از وب سایت‌های اشتراک گذاری برای عموم میسر شده است. در این نسخه تغییرات بسیار زیادی نسبت به ویندوز 8 اعمال شده که در ادامه مطلب به بررسی آنها می‌پردازیم.
تبلیغات

دیگر شکی در این موضوع نیست که امسال پس از ویندوز 8 شاهد نسخه جدیدی از ویندوز با نام ویندوز بلو خواهیم بود. در نسخه جدید ویندوز، کاشی‌های زنده کوچک‌تر شده‌ و چیدمان آنها نیز در صفحه اصلی دستخوش تغییر شده است. علاوه بر این در ویندوز بلو کاربر امکانات بیشتری برای شخصی سازی و تغییر رنگ و ابعاد و دیگر موارد مرتبط با کاشی‌ها در اختیار دارد.

در ویندوز 8 قابلیتی وجود دارد که شما می‌توانید دو پنجره یا برنامه را در کنار یکدیگر اجرا کنید که Snap View نامیده می‌شود. در ویندو بلو این قابلیت دستخوش تغییر شده و حالا کاربر می‌تواند دو پنچره را به صورت 50 درصد در کنار یکدیگر نمایش دهد. در ویندوز 8 یکی از پنجره ها نزدیک به 70% عرض صفحه را اشتغال می‌کرد و دیگری 30%، اما در ویندوز بلو می‌توان صفحه را به دو نیم تقسیم کرده و بین دو برنامه در حال اجرا بطور یکسان قسمت کرد. برخی از نرم افزارهای پیش فرض ویندوز مانند زنگ هشدار یا ماشین حساب از این حالت نمایش پشتیبانی می‌کنند، اما دیگر اپلیکیشن‌های فعلی ویندوز برای پشتیبانی از این حالت باید بروز شوند.

snapviewnew

تنظیمات در ویندوز بلو با رابط لمسی سازگارتر شده‌اند

از دیگر موارد بهبود یافته در نسخه جدید ویندوز بلو می‌توان به گزینه‌های بیشتر برای کنترل رابط کاربری مدرن لمسی ویندوز اشاره کرد. مایکروسافت تمام تنظیمات سیستم عامل را وارد محیط لمسی نموده تا کاربر برای اعمال برخی تغییرات مجبور به اجرای کنترل پنل در حالت دسکتاپ نشود. تنظیمات اسکای درایو نیز گسترش یافته‌اند تا یکپارچگی بیشتری بین سرویس ابری مایکروسافت و سیستم‌عامل ویندوز بلو ایجاد شود.

در بخش تنظیمات مربوط به اپلکیشن‌ها، گزینه‌های بیشتری اضافه شده تا کاربر بتواند تنظیمات پیش فرض برای اجرای اپلیکیشن مانند سایز یا شکل و شمایل ظاهری آن را پیش از اجرا سفارشی کند.

مایکروسافت همچنین در ویندوز بلو نوار معروف چارم‌ را نیز تغییر داده است. در نوار Charm گزینه Play اضافه شده که ظاهرا شبیه به گزینه PlayTo در ویندوز 8 کار می‌کند و همچنین در قسمت اشتراک گذاری نوار چارم نیز امکان گرفتن اسکرین شات از صفحه اضافه شده است.

اینترنت اکسپلور 11 در ویندوز بلو به عنوان مرورگر پیش وجود دارد اما متاسفانه براساس تصاویر منتشر شده نمی‌توان متوجه تغییرات تازه در نسخه جدید مرورگر وب مایکروسافت شد.

انتظار می‌رود نسخه آزمایشی ویندوز بلو طی ماه‌های پیش رو منتشر شود تا کاربران بتوانند آن را مورد ارزیابی قرار دهند و نسخه نهایی آن نیز اواخر امسال رسما عرضه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات