آپدیت بزرگ اندروید معرفی شد؛ بازی‌ها را با چهره و حرکات سر اجرا کنید

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
مطالعه 2 دقیقه
چهره مرد با نقاط دیجیتالی سفید روی آن که نشان دهنده سیستم ردیابی حالات چهره است
پروژه‌ی گیم‌فیس گوگل که امکان کنترل برنامه‌ها و حتی اجرای بازی را با حرکت چهره و سر فراهم می‌کند، به سیستم‌عامل اندروید اضافه شد.
تبلیغات

گوگل در رویداد I/O 2024 اعلام کرد کدهای پروژه‌ی گیم‌فیس (Project Gameface) اکنون به‌صورت متن‌باز در اختیار توسعه‌دهندگان اندروید قرار دارند؛ قابلیتی که امکان کنترل نشانگر ماوس با حرکات چهره را فراهم می‌کند و می‌توان از‌ آن حتی برای اجرای بازی استفاده کرد.

توسعه‌دهندگان می‌توانند با گیم‌فیس، امکان کنترل المان‌های مختلف را با حرکات صورت یا حرکت دادن سر به اپلیکیشن‌ها و بازی‌های خود اضافه کنند؛ به‌عنوان مثال، کاربران می‌توانند با باز کردن دهان، نشانگر ماوس را حرکت دهند یا با بالابردن ابروها، عملیات کلیک و درگ را انجام دهند.

تنظیمات قابلیت گیم‌فیس گوگل در اندروید
Google

پروژه‌ی گیم‌فیس که سال گذشته در کنفرانس I/O برای کامپیوترهای رومیزی معرفی شد، از دوربین دستگاه و دیتابیسی از حالات چهره بهره می‌برد. این دیتابیس از API تشخیص نشانه‌های صورت MediaPipe استفاده می‌کند.

گوگل در توضیح سرویس گیم‌فیس می‌گوید: «این پروژه با استفاده از دوربین دستگاه، حرکات صورت و سر را به‌طور یکپارچه ردیابی و آن‌ها را به کنترل‌های بصری و شخصی‌سازی‌شده تبدیل می‌کند. توسعه‌دهندگان حالا می‌توانند اپلیکیشن‌هایی بسازند که به کاربران اجازه می‌دهند با تنظیم حرکات صورت، مواردی مثل اندازه‌ی حرکات و سرعت نشانگر ماوس را شخصی‌سازی کنند.»

گیم‌فیس ابتدا برای گیمرها ساخته شده بود، اما گوگل می‌گوید با شرکت Incluzza که روی قابلیت‌های مخصوص افراد کم‌توان جسمی تمرکز دارد همکاری کرده تا روش‌هایی برای به‌کارگیری گیم‌فیس در محیط‌های دیگر ازجمله محل‌کار و مدرسه ایجاد کند.‌

پروژه‌ی گیم‌فیس با الهام از لنس کر، استریمر بازی‌های ویدیویی مبتلا به بیماری نقص عضلانی، شکل گرفت. او در پروژه‌ی گیم‌فیس با گوگل همکاری کرد تا جایگزینی ارزان‌تر و دردسترس‌تر برای سیستم‌های گران‌قیمت ردیابی سر بسازند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات