تعداد کاربران ویندوز ۱۰ همچنان در حال افزایش است

پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
ویندوز ۱۰ درمقابل ویندوز ۱۱
طی ماه‌های اخیر سهم کاربران ویندوز ۱۰ روند افزایشی داشته و این سیستم‌عامل همچنان محبوب‌تر از ویندوز ۱۱ است.
تبلیغات

با این‌که مایکروسافت در اکتبر ۲۰۲۵ (مهر و آبان ۱۴۰۴) به پشتیبانی از ویندوز ۱۰ پایان خواهد داد، به‌نظر می‌رسد کاربران همچنان به این سیستم‌عامل وفادار هستند.

بر اساس آمار جدید، تعداد کاربرانی که از ویندوز ۱۱ به ۱۰ مهاجرت می‌کنند، روند افزایشی دارد و این موضوع برای مایکروسافت که می‌خواهد کاربران را به‌سمت آپدیت و استفاده از نسخه‌ی جدید سوق دهد، دردسرساز شده است.

آمار منتشرشده از سوی StatCounter، الگوی جالبی را نشان می‌دهد. تعداد کامپیوترهای مجهز به ویندوز ۱۰ از مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲)، روند کاهشی داشته‌ است و درمقابل، سهم استفاده از ویندوز ۱۱ به‌تدریج افزایش یافته. این روند قابل پیش‌بینی بود، زیرا کاربران یا سیستم خود را از ویندوز ۱۰ به ویندوز ۱۱ آپدیت کرده‌اند یا سراغ تهیه‌ی کامپیوتر جدیدی با ویندوز ۱۱ رفته‌اند.

سهم ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱
Statcounter

روند افزایش سهم ویندوز ۱۱ نسبت‌به ویندوز ۱۰ از ژانویه‌ی ۲۰۲۴ (دی و بهمن ۱۴۰۲)، جهت عکس به‌خود گرفت. سهم کاربران فعال ویندوز ۱۰ در دوره‌ی مذکور به کم‌ترین میزان خود یعنی ۶۶٫۴۷ درصد رسیده بود؛ اما از آن تاریخ به‌بعد، تعداد کامپیوترهای فعال مجهز به ویندوز ۱۰ روندی افزایشی داشته و درمقابل، سهم ویندوز ۱۱ کاهش یافته است.

اکنون باتوجه‌به آمار آوریل ۲۰۲۴ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳)، سهم ویندوز ۱۰ به ۷۰ درصد افزایش یافته است که نشان می‌دهد کاربران نه‌تنها به ویندوز ۱۰ وفادار مانده‌اند، بلکه حتی درحال دانگرید (Downgrade) سیستم‌عامل خود از ویندوز ۱۱ به ویندوز ۱۰ هستند.

نکته‌ی کلیدی درمورد افزایش سهم ویندوز ۱۰ درمقابل ویندوز ۱۱، به ژانویه‌ی ۲۰۲۴ (دی و بهمن ۱۴۰۲) ارتباط دارد؛ همان تاریخی که روند تغییر کرد. در همان ایام بود که مایکروسافت با قدرت تمام روی استراتژی کوپایلت (Copilot) متمرکز شد.

اخباری مثل انتشار نسخه‌ی حرفه‌ای کوپایلت، اختصاص کلید فیزیکی برای آن روی لپ‌تاپ‌ها و تلاش برای تبدیل‌کردن کلید هوش مصنوعی کوپایلت به جایگزین دکمه‌ی استارت، همگی در ژانویه‌ی ۲۰۲۴ منتشر شدند. باتوجه‌به این موضوع، احتمالاً هرچه مایکروسافت در به‌روزرسانی 24H2 ویندوز ۱۱ قابلیت‌های بیشتری از کوپایلت ارائه دهد، تعداد بیشتری از کاربران را به بازگشت به ویندوز ۱۰ سوق خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات