این ۱۰ قابلیت ویندوز به‌زودی حذف می‌شوند

یک‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۴
مطالعه 3 دقیقه
قابلیت های حذف شده در ویندوز
مایکروسافت قصد دارد در به‌روزرسانی بعدی ویندوز، چندین قابلیت را حذف کند.
تبلیغات

در به‌روزسانی بعدی سیستم‌عامل ویندوز علاوه‌بر معرفی ویژگی‌ها و برنامه‌های جدید، شاهد حذف برخی از قابلیت‌ها خواهیم بود. بسیاری از کاربران زمانی متوجه این موضوع می‌شوند که بخواهند از ویژگی خاص یا برنامه‌ای قدیمی استفاده کنند.

ممکن است که هیچ‌وقت از برنامه‌هایی مانند WordPad یا Windows-to-Go و Homegroup استفاده نکرده باشید؛ اما جالب است بدانید که این برنامه‌ها به‌زودی از ویندوز حذف خواهند شد.

اگر کاربر WordPad هستید، بهتر است به‌دنبال جایگزینی برای آن باشید. در بیشتر مواقع مایکروسافت فوراْ آن را حذف نمی‌کند؛ ولی برای مدتی آن برنامه یا ویژگی را به‌عنوان منسوخ علامت‌گذاری می‌کند. این یعنی دیگر برای ویژگی یا برنامه‌ی منسوخ به‌روزرسانی یا تغییری ایجاد نخواهد شد و به‌زودی به‌طورکامل از ویندوز حذف خواهد شد.

درادامه، فهرست ویژگی‌ها و برنامه‌هایی را می‌بینید که به‌زودی از ویندوز حذف می‌شوند.

WordPad دیگر بخشی از ویندوز نخواهد بود

مایکروسافت اعلام کرد که WordPad به‌طورکامل از ویندوز حذف خواهد شد. این نرم‌افزار هنوز در ویندوز ۱۱ بیلد 23H2 گنجانده شده؛ اما ممکن است با به‌روزرسانی به بیلد 24H2 شرایط تغییر کند. درحال‌حاضر، این برنامه دیگر به‌روز نمی‌شود.

حذف قابلیت ها در ویندوز

مایکروسافت به‌عنوان راهکار جایگزین، Word Online را توصیه می‌کند. Google Docs و OpenOffice و LibreOffice هم جایگزین‌های مفیدی هستند.

کورتانا دیگر وجود ندارد

کوپایلت جایگزین کورتانا خواهد شد. اگر از کورتانا استفاده می‌کنید، بهتر است از هم‌اکنون با ویژگی‌های هوش مصنوعی کوپایلت آشنا شوید.

VBScript از ویندوز حذف می‌شود

اگر برای ویرایش اسکریپت‌ از VBScript استفاده می‌کنید، باید به فکر جایگزین باشید. احتمالاْ VBScript در ویندوز ۱۱ بیلد 24H2 به‌طور کامل حذف خواهد شد.

WebDAV دیگر بخشی از ویندوز نخواهد بود

با حذف WebClient، مایکروسافت WebDAV را نیز از ویندوز حذف می‌کند. با حذف این پروتکل دیگر امکان ویرایش و مدیریت مشترک فایل‌ها روی سرورهای وب وجود نخواهد داشت. یکی از کابردهای این پروتکل، ادغام فضای‌ذخیره‌سازی ابری با درایوهای ویندوز است که دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

گواهی‌های TLS کمتر از ۲٬۰۴۸ بیت حذف خواهند شد

مایکروسافت می‌خواهد به پشتیبانی از گواهی‌های TLS با کلید RSA کمتر از ۲٬۰۴۸ بیت در ویندوز ۱۰ و ۱۱ پایان دهد. اگر همچنان از گواهی‌های قدیمی‌تر برای برنامه‌ها استفاده می‌کنید، احتمالاْ پس از به‌روزرسانی ویندوز، این گواهی‌ها دیگر کار نمی‌کنند؛ شرکت‌هایی که از وب‌سرویس و Web App استفاده می‌کنند تأثیرپذیری زیادی خواهند داشت.

psr.exe پایان می‌یابد

به‌منظور ثبت سریع و آسان و مرحله‌به‌مرحله‌ی اقدامی در ویندوز برای عیب‌یابی یا پشتیبانی، از PSR استفاده می‌شود. مایکروسافت می‌خواهد ضبط را به‌طور کامل از ویندوز حذف کند و پیشنهاد می‌کند از ابزار Snipping Tool استفاده کنید.

Windows Mail و Outlook Express حذف می‌شوند

مایکروسافت با حذف برنامه‌ی Windows Mail در ویندوز ۱۰ و ۱۱، برنامه‌ی جدید و رایگان Outlook را جایگزین آن می‌کند.

حذف قابلیت ها در ویندوز

به‌دلیل ویژگی‌های ضعیف Outlook درمقایسه‌با برنامه‌ی Mail اصلی و هدایت همه‌ی ایمیل‌ها ازطریق سرورهای مایکروسافت، انتقاد زیادی به این اقدام وارد شده است. بسیاری از کاربران در حال جایگزین‌کردن Windows Mail با Mozilla Thunderbird هستند.

Wmic.exe متوقف می‌شود

WMIC اطلاعات سیستمی زیادی دراختیار کاربر قرار می‌دهد و کنترل و مدیریت همه‌جانبه‌ی دستگاه ویندوزی با این ویژگی امکان‌پذیر است.

مایکروسافت wmic.exe را به‌عنوان ویژگی منسوخ علامت‌گذاری می‌کند و این خط‌فرمان برای همیشه از ویندوز ۱۰ و ۱۱ حذف خواهد شد. گزینه‌هایی مانند PowerShell و cmdlet Get-WmiObject مفید به‌نظر می‌رسند.

Windows-to-Go دیگر بخشی از ویندوز نیست

با Windows-to-Go قبلاً امکان ذخیره‌ی ویندوز روی هارد اکسترنال و راه‌اندازی آن در دستگاه‌های مختلف وجود داشت. این ویژگی از ویندوز حذف خواهد شد و در‌حال‌حاضر پشتیبانی از آن متوقف شده‌ است.

دیگر از HomeGroup در ویندوز خبری نیست

مایکروسافت پشتیبانی از HomeGroups را متوقف کرده است. اگر با استفاده از HomeGroups گروه‌های خانگی ایجاد کرده‌اید، همچنان دسترسی شما حفظ می‌شود؛ اما نمای HomeGroup به‌طورکامل از ویندوز حذف می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات