ابزار Task Manager ویندوز ۱۱ با قابلیتی کاربردی آپدیت می‌شود

چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
تراشه هوش مصنوعی | AI SoC
با همکاری AMD و مایکروسافت به‌زودی امکان نظارت بر واحد پردازش عصبی (NPU) ازطریق Task Manager فراهم می‌شود.
تبلیغات

به‌زودی شاهد گسترش استفاده از واحد پردازش عصبی (NPU) در کامپیوترهای شخصی خواهیم بود. پردازنده اینتل Core 100 مبتنی‌بر معماری Meteor Lake اخیراً عرضه شده است که اولین معماری مجهز به شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی (VPU) تیم آبی محسوب می‌شود. مایکروسافت پس‌ از معرفی پردازنده‌های مذکور به‌سرعت پشتیبانی از NPU را به Task Manager ویندوز اضافه کرده و حالا نوبت AMD است.

AMD تقریباً از یک‌ سال قبل عرضه‌ی پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری ترکیبی XDNA را آغاز کرده است؛ اما کاربردهای این فناوری بسیار محدود بود. این شرکت در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر و دی ۱۴۰۲) معماری به‌روزشده‌ی Hawk Point را برپایه‌ی معماری بهبودیافته‌ی XDNA معرفی کرد که ۶۰ درصد سرعت بیشتری دارد.

اکنون AMD با همکاری مایکروسافت قصد دارد MCDM (مدل محاسباتی درایور مایکروسافت) را برای پردازش‌های هوش مصنوعی فعال کند. این یعنی کاربران و توسعه‌دهندگان می‌توانند نحوه‌ی استفاده از NPU را ازطریق Task Manager ویندوز رهگیری کنند.

همچنین، AMD برای فعال‌سازی NPU پردازنده‌ی Ryzen 8040 در Taks Manager ویندوز اقداماتی انجام داده است که به‌عنوان بخشی از به‌روزرسانی آینده‌ی Task Manager ارائه خواهد شد.

یکی از دلایل ادغام NPU با پردازنده‌های منتخب سری Ryzen 8040، کمک به فروشندگان برای ساخت برنامه‌‌ها و ابزارهای جدید مبتنی‌بر هوش مصنوعی است.

توانایی نظارت بر دستگاه به‌طور لحظه‌ای می‌تواند توسعه‌ی نرم‌افزار را آسان‌تر کند؛ بنابراین، یکپارچه‌سازی این عملکرد برای همه از توسعه‌دهندگان گرفته تا فروشندگان کامپیوترهای شخصی و همچنین کاربران کاربردی به‌نظر می‌رسد.

AMD می‌گوید: «مایکروسافت در سال ۲۰۱۷ امکان نظارت بر گرافیک را به Task Manager اضافه کرد؛ قابلیتی که به کاربران اجازه می‌دهد میزان استفاده از توان پردازشی گرافیک را به‌طور لحظه‌ای بررسی کنند. این روزها از ابزار مذکور به‌عنوان روشی ساده برای نظارت بر مهم‌ترین اجزای کامپیوترهای شخصی از پردازنده‌ی مرکزی گرفته تا گرافیک و شبکه استفاده می‌شود و به‌زودی امکان نظارت بر NPU را نیز ارائه خواهد داد.»

درحال‌حاضر، نمی‌دانیم چرا پشتیبانی از نظارت بر NPU در Task Manager ویندوز فقط برای پردازنده‌های سری Ryzen 8040 ارائه شده است. اگرچه سری Ryzen 7040 یا Ryzen 8000G نیز براساس معماری XDNA توسعه یافته‌اند، جزئیاتی درباره‌ی پشتیبانی از NPU این پردازنده‌ها در Task Manager ویندوز وجود ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات