آپدیت بعدی ویندوز ۱۱ شما را از گذرواژه‌ها بی‌نیاز می‌کند

شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
منوی استارت ویندوز ۱۱ - مایکروسافت سرفیس پرو ۷
به‌روزرسانی ویندوز ۱۱ مایکروسافت در ۲۶ سپتامبر (۴ مهر ۱۴۰۲)، پشتیبانی کلی از ورود بدون رمزعبور را ارائه می‌دهد.
تبلیغات

به‌روزرسانی بعدی ویندوز ۱۱ مایکروسافت، پشتیبانی عمومی از کلیدهای عبور را به‌ارمغان می‌آورد. این فناوری برای ورود به حساب کاربری بدون نیاز به وارد کردن رمزعبور، تشخیص چهره یا اثر انگشت طراحی شده است. جدیدترین آپدیت ویندوز ۱۱ که از تاریخ ۲۶ سپتامبر (۴ مهر ۱۴۰۲) دردسترس قرار خواهد گرفت، به کاربران اجازه می‌دهد کلیدهای عبور را ایجاد، مدیریت و ذخیره کنند و از آن‌ها برای دسترسی به وب‌سایت‌ها و خدمات پشتیبانی‌‌شده بهره ببرند.

مایکروسافت ماه‌ ژوئن آزمایش مدیریت رمز عبور را در کانال توسعه‌دهنگان ویندوز اینسایدر آغاز کرد و در آپدیت ویندوز ۱۱ این فناوری را دردسترس عموم قرار می‌دهد.

کلیدهای عبور ویندوز ۱۱ ازطریق Windows Hello ایجاد می‌شوند. کلید عبور را می‌توان در سیستم دسکتاپ ویندوز و روی گوشی هوشمند مورد استفاده قرار داد. پس‌ از به‌روزرسانی ویندوز ۱۱، تیم‌های فناوری اطلاعات می‌توانند با حذف گزینه‌ی استفاده از رمزعبور برای همه‌ی دستگاه‌های مجهز به این سیستم‌عامل و با Windows Hello for Business، کارمندان خود را به استفاده از روش‌های امن‌تر تشویق کنند.

مایکروسافت با انتشار پست وبلاگی اعلام کرد:

طی چند سال گذشته ما متعهد به همکاری با شرکای صنعتی خود و اتحاد FIDO بودیم تا به هدف آینده‌ بدون رمزعبور دست یابیم. کلیدهای عبور آینده برای دسترسی به وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها در پلتفرم‌های مختلف طراحی شده‌اند.
- مایکروسافت

انتظار می‌رود کلیدهای عبور به‌عنوان استاندارد جدید برای فناوری ورود، در نهایت جایگزین گذرواژه‌ها شوند و البته رسیدن به این هدف مدتی طول می‌کشد. مایکروسافت یکی از اولین حامیان فناوری مذکور است و در روز جهانی گذرواژه‌ها در سال ۲۰۲۲ برنامه‌های خود را برای استفاده از کلیدهای عبور، کنار سایر غول‌های فناوری مثل اپل و گوگل اعلام کرد.

کلید عبور چیست؟

کلیدهای عبور می‌توانند جایگزین گذرواژه‌هایی شوند که درحال‌حاضر از آن‌ها برای احراز هویت استفاده می‌کنید. بدین‌ترتیب فقط با فعال کردن Face ID آیفون، حسگر اثر انگشت گوشی اندرویدی خود یا Windows Hello روی کامپیوتر شخصی، وارد جیمیل، پی پال یا آی‌کلاد می‌شوید.

کلیدهای عبور براساس فناوری WebAuthn ساخته شده‌اند و هنگام ایجاد رمز عبور، دو کلید مختلف ایجاد می‌شود؛‌ یکی روی سایت یا سرویسی که در آن حساب دارید و دیگری کلید خصوصی که در دستگاهی که برای احراز هویت از آن استفاده می‌کنید، ذخیره می‌شود.

با توجه‌ به اینکه کلیدهای عبور روی دستگاه شما ذخیره می‌شوند، در صورت خراب یا گم‌شدن آن، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ از آنجا که کلیدهای عبور در چندین دستگاه کار می‌کنند، شاید نسخه‌ی پشتیبان آن دردسترس باشد. بسیاری از سرویس‌هایی که از کلیدهای عبور پشتیبانی می‌کنند، امکان احراز هویت ازطریق شماره تلفن یا ایمیل را در صورت دراختیار داشتن کلید امنیتی سخت‌افزاری، ارائه می‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات