۵ ویژگی مهم در آپدیت جدید ویندوز ۱۱ که نباید از دست بدهید!

شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
تصویر زمینه‌ی ویندوز ۱۱
اگر به‌تازگی به‌روزرسانی بزرگ ویندوز ۱۱ را دریافت کرده‌اید، ابزارها و ویژگی‌های جدیدی برای بررسی دراختیار دارید.
تبلیغات

ویندوز ۱۱ برای اولین‌بار در اکتبر ۲۰۲۱ به کامپیوترها راه پیدا کرد و از آن زمان مایکروسافت به‌طورمداوم تغییراتی در این سیستم‌عامل ایجاد کرده است. به‌گفته‌ی مایکروسافت، ویندوز ۱۱ هرسال فقط یک به‌روزرسانی بزرگ دریافت می‌کند و آخرین به‌روزرسانی، یعنی نسخه‌ی 22H2، چند ماهی می‌شود که دردسترس کاربران قرار گرفته است. اگر تاکنون سیستم خود را به ویندوز ۱۱ به‌روزرسانی نکرده‌اید، می‌توانید در تنظیمات Windows Update به آن دسترسی پیدا کنید.

مایکروسافت اولین به‌روزرسانی رسمی ویندوز ۱۱ را با شناسه‌ی 22H2 در سپتامبر ۲۰۲۲ منتشر کرد. نسخه‌ی جدید ویندوز ۱۱ مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و پیشرفت‌های جدید به‌همراه دارد؛ از تغییرات فایل اکسپلورر گرفته تا نرم‌افزار ویرایش ویدئو مانند Clipchamp که در این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

Clipchamp؛ ویرایشگر ویدئو جدید و کاملاً رایگان

ویدئوها به‌ بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند. برای پاسخ‌گویی به این تقاضای روزافزون، مایکروسافت ویرایشگر Clipchamp را به آپدیت جدید ویندوز ۱۱ اضافه کرده است. این برنامه به‌طورپیش‌فرض روی این نسخه از سیستم‌عامل نصب شده است و امکان ویرایش فیلم‌ها را فراهم می‌کند. Clipchamp ممکن است به‌خوبی برخی از ویرایشگر‌های شخص ثالث نباشد؛ اما بسیار ساده‌تر و در‌دسترس‌تر است و کمک می‌کند ویدئوهایی نسبتاً حرفه‌ای ویرایش و ایجاد کنید.

ویرایشگر ویدئوی clipchamp

نرم‌افزار Clipchamp به‌نوعی جانشینی برای Windows Movie Maker به‌حساب می‌آید و این امکان را فراهم می‌کند که پس از ویرایش، ویدئوها را مستقیماً در رسانه‌هایی مانند تیک‌تاک یا یوتیوب پست کنید.

اگر از ویندوز ۱۱ نسخه‌ی 22H2 استفاده می‌کنید، برای مشاهده‌ی این نرم‌افزار فقط کافی است نام آن را در منو استارت جست‌وجو کنید. این برنامه شامل بسیاری از الگوهای از‌پیش‌تعریف‌شده است که می‌توانید از آن‌ها برای ساختن ویدئو حرفه‌ای در چند دقیقه استفاده کنید. افزون‌براین، برای ورود به این برنامه علاوه‌بر حساب مایکروسافت، می‌توانید از حساب‌های جیمیل و ایمیل استفاده کنید.

اضافه‌شدن تب‌ها به File Explorer

کاربران ویندوز مدت‌ها است که منتظر اضافه‌شدن تب‌ها یا زبانه‌ها به File Explorer هستند؛ قابلیتی که از مدت‌ها قبل در مرورگرهای جایگزین وجود داشته است و مایکروسافت درنهایت تصمیم گرفت در ویندوز ۱۱ بیلد 22H2 آن را ارائه دهد. برای باز‌کردن تب جدید در فایل اکسپلورر روی نماد «+» در بالای نوار منو کلیک کنید تا پنجره‌ی جدیدی باز شود.

تب‌ها در File Explorer ویندوز ۱۱

فایل اکسپلورر ویندوز ۱۱ حالا دقیقاً مانند مرورگرهای پیشرفته عمل می‌کند و امکان بازکردن هم‌زمان چندین تب مختلف را ارائه می‌دهد؛ اگرچه هنوز نمی‌توانید روی آن‌ها کلیک کنید و به پنجره‌ی اکسپلورر جدید بکشید. همچنین، در هر تب جدید به پوشه‌های موجود در کامپیوتر دسترسی خواهید داشت و می‌توانید بین آن‌ها جابه‌جا شوید.

گروه‌بندی پوشه‌ها در منو استارت

قابلیت جذاب دیگری که به آپدیت جدید ویندوز ۱۱ اضافه شده است، امکان قراردادن برنامه‌های مختلف در یک پوشه است. قابلیت گروه‌بندی پوشه‌ها که همواره در سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS و ویندوز ۱۰ وجود داشته و حالا به ویندوز اا راه پیدا کرده است، این امکان را فراهم می‌کند تا به تعداد زیادی از برنامه‌ها در منو استارت دسترسی داشته باشید.

گروه‌بندی پوشه‌ها در منوی استارت

برای شروع فقط باید روی یکی از نرم‌افزارها کلیک کنید و روی دیگری بکشید تا با یکدیگر ترکیب شوند. وقتی آیکون هر دو برنامه کوچک شد، دکمه‌ی ماوس را رها کنید تا یک پوشه به‌طورخودکار ایجاد شود. برای تغییر نام پوشه‌ها نیز روی نام هر پوشه کلیک و نام مدنظرتان را وارد کنید. مایکروسافت برای تعداد پوشه‌ها محدودیتی تعیین نکرده است؛ بنابراین، هر تعداد پوشه‌ای که می‌خواهید، ایجاد کنید تا بتوانید به تمام برنامه‌هایتان در منو استارت دسترسی داشته باشید.

امکانات جدید Snap Bar

Snap Bar یکی از قابلیت‌های چندوظیفه‌ای جدید در نسخه‌های جدیدتر ویندوز است که امکان تقسیم صفحه را در حالت‌های مختلف برای دسترسی راحت‌تر به پنجره‌های بازشده فراهم می‌کند. این قابلیت پیش‌از‌این نیز در ویندوز ۱۱ وجود داشته است و در آپدیت جدید این سیستم‌عامل، به روش ساده‌تری می‌توان به آن دسترسی داشت.

چیدمان SnapBar

برای استفاده از قابلیت جدید اسنپ‌ بار نشانگر ماوس را روی آیکون بزرگ‌کردن (Maximize) پنجره نگه دارید (کلیک نکنید) تا گزینه‌های جدید چیدمان را نمایش داده شوند. با کلیک روی هرکدام از این گزینه‌ها، پنجره‌ی که در آن هستید، بسته به انتخاب شما می‌تواند به مکان دلخواهتان منتقل شود. برای این کار می‌توانید از کلیدهای میان‌بر «Win + Z» نیز استفاده کنید و با تایپ‌کردن عدد نوشته‌شده روی گزینه‌ها، نحوه‌ی چیدمان صفحه را انتخاب کنید.

NotePad اصلاح‌شده

NotePad یکی از ابزارهای قدیمی‌ و ساده‌‌ی ویندوز است که در جدیدترین به‌روزرسانی ۲۰۲۲ ویندوز ۱۱ دستخوش تغییراتی شده است. نوت‌پد اکنون از تم سیاه یا تیره‌ی سیستم پشتیبانی می‌کند و می‌تواند کمی انعطاف‌پذیرتر باشد. بااین‌حال، انتظار می‌رود مایکروسافت ویژگی‌های بیشتری برای نوت‌پد در نظر بگیرد و آن‌ها را در آپدیت‌های جدید ویندوز اضافه کند.

NotePad با تم تیره و روشن در کنار هم

گفتنی است در نسخه‌های آزمایشی ویندوز ۱۱ امکان اضافه‌کردن تب‌ها و پنجره‌های جدید مانند فایل اکسپلورر در نوت‌پد مشاهده می‌شود؛ اما باید منتظر ماند و دید که آیا این ویژگی به نسخه‌ی اصلی ویندوز نیز راه پیدا می‌کند یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات