برخلاف ادعای مایکروسافت، ویندوز ۱۱ واقعاً سریع‌تر از ویندوز ۱۰ نیست

سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
منوی استارت ویندوز ۱۱ - مایکروسافت سرفیس پرو ۷
به‌نظر می‌رسد سرعت ویندوز ۱۱ همچنان در بسیاری از سناریوها نسبت به ویندوز ۱۰ افزایش پیدا نکرده است.
تبلیغات

اینتل هنگام ارائه‌ی جزئیات معماری پردازنده‌های سری Alder Lake در رویداد Architecture Day ۲۰۲۱ خود اعلام کرد ویندوز ۱۱ به‌نحوی بهینه‌سازی شده است تا از معماری هیبریدی این پردزانده‌ها و فناوری جدید Thread Director بیشترین بهره را ببرد و این ویژگی به بهبود انجام کارها در سیستم‌عامل جدید مایکروسافت کمک می‌کند.

مایکروسافت نیز در چندین موقعیت مختلف مدعی شد که ویندوز ۱۱ طوری بهینه‌سازی شده است تا از سخت‌افزارهای سیستم به بهترین‌ترین حالت ممکن استفاده کند. این شرکت همچنین توضیحاتی درمورد روش انجام این‌کار ارائه داد. البته مدتی بعد مشخص شد ویندوز ۱۱ حداقل در برخی بارهای کاری خاص عملکردی درسطح ویندوز ۱۰ و حتی ضعیف‌تر از آن ارائه می‌دهد.

اینتل برای بررسی عملکرد نسخه‌ی 22H2 ویندوز ۱۱، آن را روی سیستمی با پردازنده‌ی Core i9-13900K سری Raptor Lake مورد آزمایش قرار داد و سپس نتایج به‌دست آمده را با عملکرد نسخه‌ی 22H2 ویندوز ۱۰ روی همان سیستم مقایسه کرد. سری Raptor Lake جایگزین خانواده‌ی Alder Lake هستند و از معماری هیبریدی مشابه نسل قبلی خود استفاده می‌کنند.

به گزارش Neowin، درحالی‌که ویندوز ۱۱ در برخی سناریوها، سرعت بیشتری نسبت به ویندوز ۱۰ داشت، اما در برخی بارهای کاری شاهد عملکرد بهتر ویندوز ۱۰ نسبت به جدیدترین سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت بودیم. در ادامه آمار مربوط به عملکرد این دو سیستم‌عامل در ویرایش عکس و ویدیو با معیارهای PugetBench و UL's Procyon آورده شده است.

عملکرد ویندوز ۱۱ و ۱۰ در معیار procyon در ویرایش عکس
عملکرد ویندوز ۱۱ و ۱۰ در معیار procyon در ویرایش ویدیو
عملکرد ویندوز ۱۱ و ۱۰ در معیار puget  با پریمیر پرو
عملکرد ویندوز ۱۱ و ۱۰ در معیار puget با فوتوشاپ

در مرحله‌ی بعد، امتیاز عملکرد ویندوز ۱۱ و ۱۰ در معیار Cinebench و Nero Score را داریم. علاوه‌براین نتایج بنچمارک Handbrake برای مقایسه سرعت این دو سیستم‌عامل در تبدیل کدک یا رمزگذاری ویدیوها در ادامه آورده شده است.

عملکرد ویندوز ۱۰ و ۱۱ در معیار cinebench
عملکرد ویندوز ۱۰ و ۱۱ در معیار handbrake
عملکرد ویندوز ۱۰ و ۱۱ در معیار NeroScore

نتایج آزمون عملکرد ویندوز ۱۰ و ۱۱ در تست‌های کروم ۱۰۷، معیار Procyon's Office و Crossmark Enterprise Bapco نیز به‌شرح زیر است:

مقایسه عملکرد ویندوز ۱۰ و ۱۱ در معیار کروم ۱۰۷
مقایسه عملکرد ویندوز ۱۰ و ۱۱ در معیار crossmark
مقایسه عملکرد ویندوز ۱۰ و ۱۱ در معیار procyon

درنهایت نتایج مربوط به بازی را داریم که نشان‌دهنده‌ی عملکرد تقریباً یکسان ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ است. فقط درمورد Counter-Strike: Global Offensive که به‌عنوان یک بازی تک‌رشته‌ای شناخته می‌شود، نتایج زیر به‌دست آمد:

مقایسه عملکرد گیمینگ ویندوز ۱۰ و ۱۱ در اجرای بازی CS Go

به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد جدیدترین نسخه‌های ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰ همچنان رقابت سنگینی با یکدیگر دارند و تفاوت درخورتوجهی در سرعت عملکرد این دو سیستم‌عامل دیده نمی‌شود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات