فروش ویندوز 8 مایکروسافت کمتر از انتظارها است

سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۴
مطالعه 2 دقیقه
«خسته‌کننده» و «غیر جذاب» صفت‌هایی است که رقبا و مخالفان ویندوز 8 مایکروسافت به آن نسبت می‌دهند. از سوی دیگر نقطه نظرات کاربران و خریداران این سیستم‌عامل تازه‌ وارد نیز آن را از انتقاد بی‌نصیب نگذاشته‌اند؛ عواملی که نهایتاً به کندی فروش این محصول انجامیده و میزان فروش آن را کمتر از انتظارها و برآوردهای اولیه کرده است.
تبلیغات

این موضوع را می‌توان نشانه‌ای از دوره‌ای تازه در حوزه‌ی فناوری اطلاعات دانست. پیش‌تر رسم بر این بود که عرضه‌ی سیستم‌عاملی جدید موجب می‌شد تا کاربران در کنار خریداری این زیرساخت نرم‌افزاری به تهیه و خریداری سخت‌افزار جدید نیز ترغیب می‌شدند، اما آن دوران خوش و خاطره‌انگیز برای یاران استیو بالمر مدتهاست که سپری شده است و حالا که در آستانه‌ی سال جدید 2013 میلادی هستیم، خریداران نهایی بیشتر تمایل به خرید سخت‌افزار از خود نشان می‌دهند تا نرم‌افزار! این بدان معنی است که فروش تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند و سایر گجت‌هایی از این دست بیشتر مد نظر مخاطبان است تا پلتفرم‌های نرم‌افزاری.

در حال حاضر با توجه به اوضاع اقتصادی به‌هم‌ریخته‌ی فعلی، مردم ترجیح می‌دهند رایانه‌های قبلی خود را حفظ کنند و کمتر به ارتقای سیستم یا خرید کامپیوتر جدید اقدام می‌کنند. ادعایی که آمار و ارقام مؤسسه تحقیقاتی NPD نیز آن را تأیید می‌کند؛ گفتنی است که میزان فروش ویندوز 8 به نسبت نسخه قبلی آن که در سال 2011 عرضه شده بود با کاهش 13 درصدی همراه بوده است، نیویورک تامیز نیز در گزارش تازه ای خبر از فروش کمتر از انتظار ویندوز 8 داده است.

از این گذشته وجود رقبای جدی و خطرناکی نظیر کمپانی اپل، آمازون و دیگر تازه‌ واردهای آسیایی در گردونه‌ی این رقابت‌ها خود مزیدی بر علت شده تا مایکروسافتی‌ها عقب بیافتند و صنعت رایانه‌های شخصی که زمانی سلطان بلامنازع حوزه‌ی فناوری اطلاعات بود و دوران خوش‌خوشانی را برای مایکروسافت رقم زده بود، اکنون وضع و اوضاع خوب و خوشی نداشته باشد!

این تغییر در ذائقه‌ی مشتریان موجب شده تا آن‌ها بیش از پیش به خرید انواع تبلت و گوشی‌های هوشمند تمایل نشان دهند و دیگر توجهی به رایانه‌های شخصی نداشته باشند. این درست همان حوزه‌ای است که می‌تواند موفقیت بلند مدت مایکروسافت را تضمین کند. به همین خاطر آن‌ها مدتی است دست به بازطراحی سیستم‌عامل خود زده‌اند تا آن را برای این بستر سخت‌افزاری جدید مهیا سازند. اما ظاهراً این اقدام آن‌ها چندان به مذاق خیل عظیمی از کاربران و منتقدان خوش نیامده است.

آیا ناقوس مرگ ویندوز 8 به صدا درآمده است؟ احتمالاً به این زودی‌ها خیر. آن‌ها هنوز یک بارقه‌ی امید دیگری دارند: و آن عرضه‌ی سخت‌افزار و گجت‌های جدید ویندوز هشتی در سال آتی میلادی است. گرچه فاصله زمانی زیادی در این بین وجود دارد بااین‌حال، همکنون مایکروسافتی‌ها عید سال نوی خوب و خوشی ندارند و به فکر چاره‌ای برای بقا در دنیایی هستند که به قول خود بیل گیتس « بی‌رحم و خشن است»!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات