اپل تأیید کرد که iPadOS 16 با تأخیر منتشر می‌شود

چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از هفته‌ها گمانه‌زنی، اپل سرانجام تأیید کرد که iPadOS جدید در قالب نسخه‌ی ۱۶٫۱ بعد از iOS 16 منتشر می‌شود. اپل در سال‌های اخیر نسخه‌ی جدید iPadOS و iOS را هم‌زمان منتشر کرده بود.
تبلیغات

اپل رسماً تأیید کرده که iPadOS 16.0 به‌صورت عمومی منتشر نمی‌شود و این سیستم‌عامل متمرکز بر تبلت‌های سری آیپد بعد از iOS دردسترس قرار می‌گیرد. اپل در بیانیه‌ای که برای تک‌کرانچ ارسال کرده است می‌گوید که قصد دارد «iPadOS را طبق برنامه‌ی زمانی خودش» منتشر کند. در همین راستا iPadOS پاییز امسال پس از iOS در قالب نسخه‌ی ۱۶٫۱ منتشر می‌شود.

اپل سال‌ها است که سیستم‌های عامل iOS و iPadOS را هم‌زمان منتشر می‌کند، بااین‌حال بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که جدا شدن تاریخ انتشار این دو سیستم‌عامل از هم دیر یا زود اتفاق بیفتد. اپل از سال ۲۰۱۹ سیستم‌عاملی مستقل در آیپدها استفاده می‌کند و از آن زمان به تدریج شاهد تفاوت‌های بیشتری در بین سیستم‌عامل آیپد و آیفون بوده‌ایم.

گفتنی است که اولین نسخه‌ی آیپد او اس یعنی iPadOS 13.1 حدودا یک هفته پس از انتشار iOS 13 دردسترس قرار گرفت.

اوایل ماه جاری میلادی مارک گارمن، افشاگر بلومبرگ، در گزارشی اختصاصی ادعا کرده بود که iPadOS 16 هم‌زمان با iOS 16 منتشر نمی‌شود. ورج می‌نویسد که اپل قصد دارد نسخه‌ی بتای iPadOS 16.1 را قبل از نسخه‌ی عمومی iOS 16 منتشر کند. فعلا به انتشار نسخه‌ی بتای iOS 16.1 اشاره نشده است.

اپل به درخواست ورج برای توضیح درباره‌ی علت تأخیر در انتشار iPadOS جدید پاسخ نداده است. تولیدکننده‌ی آیپد هنوز نگفته که iPadOS جدید چقدر دیرتر از iOS 16 منتشر می‌شود، اما مارک گارمن پیش‌تر ادعا کرده که بین تاریخ انتشار این دو سیستم‌عامل یک ماه فاصله وجود دارد.

بسیاری از توسعه‌دهندگانی که در حال استفاده از نسخه‌ی بتای iPadOS هستند می‌گوید قابلیت Stage Manager (که شاید مهم‌ترین قابلیت این سیستم‌عامل باشد) هنوز به‌طور کامل بهینه نشده است. شماری از توسعه‌دهندگان می‌گویند Stage Manager باگ‌های فراوانی دارد و هر چند دقیقه کرش می‌کند. کار به جایی رسید که یکی از توسعه‌دهندگان از اپل درخواست کرد انتشار نسخه‌ی جدید iPadOS را به تأخیر بیندازد.

Stage Manager اپلیکیشن‌ها و پنجره‌ها را به شکل خودکار سازمان‌دهی می‌کند تا کاربر بتواند به‌سادگی در بین آن‌ها جابه‌جا شود. Stage Manager قابلیت‌های مولتی‌تسکینگ iPadOS را شدیداً ارتقا می‌دهد و برای اولین بار اجرای پنجره‌ها روی یک‌‌دیگر را امکان‌پذیر می‌کند.

تأخیر در انتشار iPadOS 16 ممکن است شرایط عجیبی برای افرادی ایجاد کند که آیفون خود را سریعاً به iOS 16 به‌روزرسانی می‌کنند. بررسی نسخه‌های بتای نشان می‌دهد پیام‌های ویرایش‌شده در اپلیکیشن Messages ظاهر متفاوتی روی آیپد دارد. همچنین فعلاً نمی‌دانیم که iPadOS چگونه قرار است قابلیت‌هایی مثل iCloud Shared Photo را ارائه دهد.

به تأخیر افتادن تاریخ انتشار iPadOS سؤالاتی درباره‌ی سیستم‌عامل macOS Ventura در ذهن ما ایجاد می‌کند، چون این سیستم‌عامل نیز مجهز به قابلیت Stage Manager است. دسترسی نداشتن به Stage Manager در مک مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. از طرفی اپل معمولاً سیستم‌عامل کامپیوترهایش را هم‌زمان با سیستم‌عامل آیفون‌ها دردسترس قرار نمی‌دهد.

اپل گفته است که سیستم‌عامل جدید iPadOS 16.1 را برای تمام مدل‌های آیپد پرو، آیپد ایر نسل سوم و مدل‌های جدیدتر، آیپد نسل پنجم و مدل‌های جدیدتر و آیپد مینی نسل پنجم و مدل‌های جدیدتر دردسترس قرار می‌دهد. البته صرفاً آیپدهای مجهز به پردازنده‌ی M1 به بهترین قابلیت‌های iPadOS جدید مجهز می‌شوند. تحلیلگران می‌گویند اپل با iPadOS 16 شکاف بین آیپد و لپ تاپ را به کمترین حد می‌رساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات