مایکروسافت: استارت ویندوز ۱۱ براساس بازخوردهای کاربران توسعه یافته است

یک‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
کاربران مشکل اصلی ویندوز ۱۱ را نبود شخصی‌سازی کافی در‌مقایسه‌‌با ویندوز ۱۰ می‌دانند.
تبلیغات

تقریباً ۶ ماه از عرضه‌ی رسمی ویندوز ۱۱ می‌گذرد. این سیستم‌عامل نسخه‌ای بهبودیافته از ویندوز 10X به‌شمار می‌رود؛ اما روند به‌روزرسانی کاربران به ویندوز ۱۱ پر از جنجال و فراز‌و‌نشیب بوده است و کاربران همانند گذشته (ویندوز ۱۰ و ویندوز ۸) انتقادات گسترده‌ای از ردموندی‌ها کرده‌اند. دلیل اصلی انتقاد کاربران را می‌توان در نبود گزینه‌های شخصی‌سازی قبلی جست‌وجو کرد.

مشکل دیگر ویندوز ۱۱ منو استارت آن است که در‌مقایسه‌با کاشی‌های زنده‌ی ویندوز ۱۰ و ویژگی‌های شخصی‌سازی گسترده‌ی آن، مُرده و بی‌روح به‌نظر می‌رسد. درحقیقت، مایکروسافت سعی کرده است تا با نزدیک‌تر‌کردن تجربه‌ی کاربری ویندوز ۱۱ به موبایل‌ها، کاربران بیشتری را به استفاده از این سیستم‌عامل ترغیب کند؛ اما به‌نظر می‌رسد که نتیجه‌ی عکس آن اتفاق افتاده است.

منو استارت ویندوز ۱۱ صفحه‌ای مملو از آیکن‌های پین‌شده به آن است و در قسمت پایین آن نیز، بخشی با نام Recommended برای برنامه‌هایی وجود دارد که اخیراً نصب و فایل‌هایی که پیش‌تر اجرا کرده‌اید. دو دکمه در سمت راست بالا و پایین استارت با نام‌های All apps و More به‌چشم می‌خورد که اولی شما را به فهرست تمامی برنامه‌ها و دومی فهرست کامل پیشنهادها را نمایش می‌دهند.

در مقام مقایسه، می‌توانیم استارت ویندوز ۱۱ را به سیستم‌عامل اندروید تشبیه کنیم. همچنین، ازنظر نبود ویژگی‌های شخصی‌سازی کافی است تا نگاهی به استارت ویندوز ۱۰ یا حتی ویندوز ۷ و گزینه‌های شخصی‌سازی آن بیندازیم تا به دلیل اصلی اعتراض‌های کاربران پی‌ ببریم.

استارت ویندوز ۱۱ مایکروسافت

پس از انتشار بیلد ۲۲۶۱۰ ویندوز ۱۱، ردموندی‌ها با ارسال ایمیلی به روند توسعه‌ی استارت جدیدترین نسخه‌‌ی ویندوز اشاره کرده‌اند. طبق ادعای این شرکت‌، بازخورد و سلیقه‌ی کاربران استارت ویندوز ۱۱ را ساخته است. این در حالی است که از ابتدای عرضه‌ی ویندوز ۱۱، عموم کاربران از نبود گزینه‌های شخصی‌سازی و تغییر ظاهر استارت و نزدیک‌کردن آن به سیستم‌عامل‌های موبایلی شکایت کرده‌اند.

مایکروسافت ایمیلی با مضمون «How we built Start» برای اینسایدرها ارسال و در آن اعلام کرده است که اکثر تغییرات ایجاد‌شده در استارت ویندوز ۱۱ طبق بازخورد کاربران بوده است. درادامه‌ی ایمیل مایکروسافت، لینکی قرار دارد که به ویدئویی از کانال یوتیوب Windows Insider Program ارجاع داده می‌شود. این ویدئو بیش از یک سال پیش منتشر شده است و در آن، مهندسان مایکروسافت روند توسعه‌ی استارت ویندوز ۱۱ را این‌گونه بیان می‌کنند:

روند توسعه‌ی استارت ویندوز ۱۱ و طراحی آن براساس تحقیق‌و‌توسعه انجام شده است و در این راه مشکلات بسیاری بر سر راه قرار دارند. همیشه نقطه‌ی کوری در طراحی‌تان وجود دارد و باید کاری کنید که تلاشتان معنی‌دار باشد. همه می‌توانند چیزی را طراحی کنند که دوستش دارند؛ اما ساخت چیزی برای میلیون‌ها نفر، قطعاً موضوعی سخت‌تر خواهد بود.

تماشا در آپارات | تماشا در یوتیوب

درادامه‌ی ویدئو، مهندسان مایکروسافت به تحقیقات وسیع و پاسخ به پرسش‌هایی همچون «استارت باید سمت چپ باشد یا وسط؟» و «درکنار لوگو استارت باید دکمه‌ی جست‌وجو هم باشد؟» و «نیاز است که دکمه‌ای برای تمامی برنامه‌ها (All-Apps) داشته باشیم؟» اشاره می‌کنند. به‌باور آن‌ها، تیم ویندوز تمام سعی‌اش را کرده است تا با درنظر‌گرفتن سؤال‌ها و بازخوردها، تجربه‌ای آشنا از استارت را در ویندوز ۱۱ خلق کنند که در ان برنامه‌ها، کادر جست‌وجو، فایل‌های شخصی و... حضور دارند.

لیست برنامه‌ها در استارت ویندوز ۱۱ مایکروسافت

کاربران با ادعای مایکروسافت درباره‌ی استارت جدید مخالف‌اند

عقیده‌ی کاربران متفاوت با آن چیزی است که مقام‌های غول نرم‌افزاری جهان ادعا می‌کنند. کاربران در بخش نظرات ویدئو منتشر‌شده استارت ویندوز ۱۱ را احمقانه و عاری از هرگونه گزینه‌ی شخصی‌سازی می‌دانند. یکی از کاربران می‌نویسد:

منو استارت ویندوز ۱۰ عالی بود. دلیل این اتفاق هم چیزی جز وجود طیف وسیعی از گزینه‌های شخصی‌سازی نبود. درواقع، در ویندوز ۱۰ می‌توانستید اندازه‌ی استارت و تعداد آیکن‌ها (کاشی‌ها) را تغییر دهید و کاری کنید تا استارت آن به‌گونه‌ای باشد که شما می‌خواهید. این موضوع باعث می‌شد تا کارهایتان را سریع‌تر انجام دهید؛ اما استارت ویندوز ۱۱ به‌دردنخور و به‌شدت محدود شده است.
کاشی‌های استارت ویندوز ۱۰ مایکروسافت

کاربر دیگری ضعف استارت ویندوز ۱۱ را نه طراحی آن، بلکه «نبود گزینه‌های شخصی‌سازی» می‌داند. او می‌گوید:

استارت ویندوز ۱۰ عالی نبود؛ اما حداقل می‌توانستیم با شخصی‌سازی‌های مختلف و ایجاد تغییر در چینش کاشی‌ها، استارت مختص به خودمان را بسازیم. باوجوداین، حالا فقط می‌توانیم آیکن برنامه‌ها را به استارت پین کنیم. پس دلیل وجود نواروظیفه چیست؟ چرا منویی کاملاً جداگانه برای ویجت‌ها ایجاد شده است؟

موضوع دیگری که کاربران به آن اشاره کرده‌اند، حفظ ویژگی‌های شخصی‌سازی درکنار موارد جدید است. درواقع به‌عقیده‌ی آن‌ها، دلیل اصلی انتخاب ویندوز گزینه‌های شخصی‌سازی وسیع آن است. آن‌ها می‌گویند:

گزینه‌های بیشتری اضافه کنید. به‌جای حذف گزینه‌ها، درکنار تغییرات جدید امکانی ایجاد کنید تا بتوانیم همچنان از ویژگی‌های پیشین استفاده کنیم.

ویندوز ۱۱ هنوز آماده نیست

با تمامی این تفاسیر، ویندوز ۱۱ در ابتدای راه است و ویندوز ۱۰ نیز در نسخه‌های اولیه انتشار وضعیت بهتری نداشت و همه از شکل‌و‌شمایل و بعضاً از ویژگی‌های شخصی‌سازی آن ناراضی بودند. برای مثال، در استارت ویندوز ۱۰ از ابتدا ویژگی دسته‌بندی یا پوشه‌بندی کاشی‌ها وجود نداشت و در سال‌های آینده افزوده شد.

اولین نسخه از استارت ویندوز ۱۰ مایکروسافت

اولین نسخه استارت ویندوز ۱۰

این موضوعی است که تعدادی از کاربران ویندوز ۱۱ نیز به آن اشاره کرده‌اند. به‌عقیده‌ی آن‌ها، بهتر است همانند ویندوز ۱۰ به ویندوز ۱۱ نیز مهلت کافی بدهیم تا مایکروسافت بتواند بهبودهای بیشتری در آن ایجاد کند و درنهایت، همه‌ی ما ویندوزی داشته باشیم که همواره می‌خواستیم.

دیدگاه شما درباره‌ی استارت ویندوز ۱۱ چیست؟ آیا مایکروسافت تغییرات ایجاد‌شده را برپایه نظر و بازخورد کاربران ایجاد کرده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات