هرآنچه از سیستم‌عامل iOS 16 و iPadOS 16 انتظار داریم

چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
اپل طبق روال خرداد هرسال، سیستم‌عامل جدید خود را برای آیفون و آیپد رونمایی می‌کند. در این مقاله هرآنچه تا این لحظه از iOS 16 و iPadOS 16 انتظار داریم، معرفی خواهیم کرد.
تبلیغات

رویداد جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC)، کنفرانسی برای رونمایی به‌روزرسانی‌های بزرگ سیستم‌عامل‌ها و سرویس‌های اپل است که خرداد هر‌سال و به‌مدت ۵ روز برگزار می‌شود. انتظار می‌رود این شرکت امسال نیز طبق روال هر‌سال در بازه‌ی زمانی مشابه، سیستم‌عامل جدید آیفون (iOS 16) و آیپد (iPadOS 16) را معرفی و سپس در اواخر شهریور این نسخه را منتشر کند.

درواقع، iOS مهم‌ترین سیستم‌عامل اپل است که قابلیت‌های مشترکی با iPadOS دارد. در‌ادامه با زومیت همراه باشید تا هرآنچه را بررسی کنیم که تا این لحظه درباره‌ی قابلیت‌های جدید و تاریخ عرضه و شایعات مطرح‌شده درباره‌ی نسخه‌ی 16 سیستم‌عامل اپل برای آیفون و آیپد می‌دانیم.

تاریخ عرضه‌ی iOS 16 و iPadOS 16

iOS 15 و iPadOS 15 بعد از معرفی در ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰)، در سپتامبر ۲۰۲‍۱ (شهریور ۱۴۰۰) دردسترس کاربران قرار گرفتند. امسال نیز به تأیید اپل، رویداد WWDC بین روز‌های ۶ تا ۱۰ ژوئن برگزار خواهد شد و به‌احتمال زیاد بعد از معرفی iOS 16 و iPadOS 16 در رویداد WWDC 2022، قبل از انتشار نهایی این نسخه‌ها در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور)‌ برای عموم، ابتدا آن‌ها را برای توسعه‌دهندگان دردسترس قرار می‌دهد:

  • معرفی iOS 16 و iPadOS 16 در رویداد WWDC 2022: بین ۱۶ تا ۲۰ خرداد
  • انتشار نسخه‌ی بتا برای توسعه‌دهندگان: بعد از برگزاری رویداد WWDC 2022
  • انتشار نسخه‌ی نهایی: سپتامبر ۲۰۲۲

انتظار می‌رود اپل در‌کنار رونمایی iOS 16 و iPadOS 16، نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل‌های watchOS 9, tvOS 16 و macOS 13 را نیز منتشر کند.

آیفون‌های سازگار با iOS 16 و آیپد‌های سازگار با iPadOS 16

اپل معمولاً در ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری متعهدانه عمل می‌کند و مدتی طولانی‌ درصد بسیاری از آیفون‌ها یا آیپد‌ها را به‌روز نگه می‌دارد. برای مثال، آیفون 6s در سال ۲۰۱۵ و هم‌زمان با گلکسی S6 سامسونگ عرضه شد که اپل به‌روز‌رسانی iOS 15 را برای آن منتشر کرد. همچنین برای آیپد ایر ۲ عرضه‌شده در سال ۲۰۱۴، به‌روزرسانی نرم‌افزاری iPadOS 15 را منتشر کرد.

درواقع، اپل از الگوی خاصی برای ارائه‌ی به‌روزرسانی نرم‌افزاری پیروی نمی‌کند و عمدتاً دریافت آپدیت‌ها به سخت‌افزار داخل هر دستگاه مانند تراشه، عمر باتری، رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی برای توانایی مدیریت قابلیت‌های جدید و بهبود عملکرد بستگی دارد.

بنابراین، می‌توان حدس زد که آیفون 6s و 6s پلاس و iPad Air 2 از فهرست دستگا‌ه‌های سازگار با iOS 16 و iPadOS 16 خارج شوند و دستگاه‌های زیر به‌روزرسانی نرم‌افزاری سیستم‌عامل را دریافت کنند:

آیفون‌های سازگار با iOS 16

آیپد‌های سازگار با iPadOS 16

آیفون ۱۳

آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی نسل پنجم

آیفون ۱۳ مینی

آیپد پرو ۱۱ اینچی نسل سوم

آیفون ۱۳ پرو

آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی نسل چهارم

آیفون ۱۳ پرو مکس

آیپد پرو ۱۱ اینچی نسل دوم

آیفون ۱۲

آپد پرو ۱۲٫۹ اینچی نسل سوم

آیفون ۱۲ مینی

آیپد پرو ۱۱ اینچی نسل اول

آیفون ۱۲ پرو

آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی نسل دوم

آیفون ۱۲ پرو مکس

آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی نسل اول

آیفون ۱۱

آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچی

آیفون ۱۱ پرو

آیپد پرو ۹٫۷ اینچی

آیفون ۱۱ پرو مکس

آیپد نسل نهم

آیفون XS

آیپد نسل هشتم

آیفون XS Max

آیپد نسل هفتم

آیفون XR

آیپد نسل ششم

آیفون X

آیپد نسل پنجم

آیفون ۸

آیپد مینی نسل ششم

آیفون ۸ پلاس

آیپد مینی نسل پنجم

آیفون ۷

آیپد مینی ۴

آیفون ۷ پلاس

آیپد ایر نسل چهارم

آیفون SE سال ۲۰۲۰

آیپد ایر نسل سوم

قابلیت‌های مورد‌انتظار از iOS 16

سال گذشته، اپل با معرفی iOS 15 قابلیت‌های جدیدی مانند Live text را برای آیفون‌ها دردسترس قرار و نحوه‌ی نمایش نوتیفیکیشن‌ها را تغییر داد. انتظار می‌رود امسال نیز با معرفی iOS 16، به‌روزرسانی‌های جالب و کارآمدی برای آیفون ارائه کند.

با‌‌توجه‌‌‌به اینکه هنوز تا معرفی iOS 16 زمان نسبتاً زیادی باقی مانده است، نمی‌توان دقیقاً پیش‌بینی کرد که چه قابلیت‌هایی در این نسخه از سیستم‌عامل معرفی می‌شوند؛ اما با درنظرگرفتن خبر‌‌‌ها و گزارش‌ها و شایعه‌هایی که تا‌کنون درباره‌ی این موضوع منتشر شده است، انتظارات از iOS 16 را می‌توان در موضوعات زیر خلاصه کرد:

آیکون‌های بازطراحی‌شده

اپل از زمان انتشار iOS 7، آیکون‌های اپلیکیشن‌های آیفون‌های خود را تغییری نداده است؛ اما حالا انتظار می‌رود که در iOS 16 و iPadOS 16، آیکون‌های جدید و مشابه‌ با macOS Big Sur را برای اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد منتشر می‌کند.

iOS 14 تصویر هوم اسکرین

کوپرتینویی‌ها در به‌روز‌رسانی iOS 15 آیکون‌های بازطراحی‌شده‌ای برای اپلیکیشن‌های Apple Maps و Weather منتشر کردند و حالا براساس گزارشی از وب‌سایت iDropNews، گویا اپل قصد دارد با برداشتی مدرن از آیکون‌های اصلی اپلیکیشن‌ها و استفاده از عمق و بافت بیشتر تغییرات بیشتری در iOS 16 و iPadOS 16 ارائه کند.

ویجت‌های تعاملی

اپل ویجت‌های شناور هوم اسکرین را کمی دیرتر از اندروید و برای اولین‌بار با انتشار iOS 14 در سال ۲۰۲۰ برای کاربران معرفی کرد. طبق توییت LeaksApplePro، افشاکننده‌ی اخبار جدید حوزه اپل‌، iOS 16 با ویجت‌های بزرگ‌تر و هوشمند و تعاملی همراه خواهد بود. او خاطرنشان کرد که امکان ایجاد تغییراتی در ماه‌های آینده برای این ویجت‌ها وجود دارد و اپل آن‌ها را در iPadOS 16 نیز منتشر می‌کند.

ios 16 | آی او اس ۱۶

تصویر بالا نشان می‌دهد که به‌احتمال زیاد در iOS 16، علاوه‌بر اپلیکیشن‌های موسیقی، کورنومتر، چراغ‌قوه، Apple TV و… ویجت‌های کنترل‌سنتر نیز اضافه می‌شوند و اپل احتمالاً این ویجت‌ها را مانند اپ لایبراری پیکربندی می‌کند.

قابلیت‌های AR/VR بهبودیافته

سال‌ها است زمزمه‌هایی مربوط به بهبود برنامه‌های واقعیت افزوده‌ی اپل شنیده می‌شود و حالا به‌نظر می‌رسد که این شرکت قصد دارد در iOS 16 سرانجام نسخه‌ی بهبودیافته‌ی AR Kit را با قابلیت‌ها و عملکردهای جدیدی منتشر کند. با اینکه هنوز اطلاعات زیادی درباره‌ی این قابلیت‌ها به بیرون درز پیدا نکرده است؛ اما برخی شایعات حاکی از آن است که در iOS 16 نوعی کنترل هدست AR/VR ارائه خواهد شد که به روشی مشابه کنترل از راه دور Apple TV عمل می‌کند.

تشخیص تصادفات جاده‌ای

برخی شایعات به وجود پشتیبانی نرم‌افزاری و قابلیتی در iOS 16 اشاره می‌کنند که می‌تواند وقوع تصادفات جاده‌ای را تشخیص دهد و بلافاصله با سرویس‌های اورژانسی تماس برقرار کند.

ظاهراً اپل از چندی پیش داده‌های به‌اشتراک‌گذاشته‌شده‌ی ناشناس از کاربران آیفون را جمع‌آوری کرده است و با افزایش دقت الگوریتم تشخیص تصادفات خود قصد دارد در سیستم‌عامل جدید قابلیتی کاملاً متمرکز بر تصادفات جاده‌ای ارائه کند.

این قابلیت با شناسایی برخورد‌های مشکوک به‌واسطه‌ی شتاب‌سنج‌ها، وقوع تصادف جدی را تشخیص می‌دهد و به‌طور خودکار پس از تصادف، با اورژانس و مراکز پزشکی تماس برقرار می‌کند.

قابلیت ردیابی شاخص‌های سلامت

یکی از خبرنگاران بلومبرگ به نام مارک گورمن ادعا می‌کند که اپل در iOS 16 به‌روزرسانی‌های عمده‌ای برای در ردیابی سلامت و فعالیت افراد در نظر گرفته است. او انتظار مشاهده‌ی بازطراحی چشمگیری در این سیستم‌عامل را ندارد؛ اما معتقد است که این نسخه به پیشرفت‌هایی در ردیابی شاخص‌های سلامت و همگام‌سازی با WatchOS 9 مجهز خواهد بود.

قابلیت‌های موردانتظار از iPadOS 16

iPadOS 15 تغییرات زیادی مانند مدیریت بهتر نوتیفیکیشن‌ها و عملکرد بهتر اپلیکیشن Quick Note را برای سیستم‌عامل مبتنی‌بر آیپد ارائه کرد؛ اما به‌نظر نمی‌رسد که این تغییرات برای دستگاهی که از تراش‌هی M1 قدرت می‌گیرد، آن‌چنان جذاب و اهمیت داشته باشد؛ بنابراین، اپل می‌تواند قابلیت‌های حرفه‌ای‌تری برای iPadOS ارائه کند.

سازگاری اپلیکیشن‌ها با تراشه‌‌ی M1

براساس گزارش منتشر‌شده در وب‌سایت iDropNews، مهم‌ترین تغییر بزرگی که در iPadOS 16 ارائه می‌شود، پشتیبانی اپلیکیشن‌ها از تراشه‌های اپل سیلیکون است که کارایی دقیق و عملکردی بسیار چشمگیر‌تر را برای این اپلیکیشن‌ها به‌ارمغان می‌آورد. این وب‌سایت ادعا می‌کند که اپل قصد دارد پشتیبانی از تراشه‌ی M1 را برای اپلیکیشن‌های Final Cut Pro و Logic Pro و xCode در نسخه‌های پرو آیپد‌ها منتشر کند.

تدوین عکس با آیپد پرو ۲۰۲۱ M1

پشتیبانی اپلیکیشن‌ها از تراشه‌ی M1 می‌تواند آیپد پرو را به جایگزین مناسبی برای تولید‌کنندگان محتوای ویدئویی و توسعه‌دهنگانی که از مک‌بوک استفاده می‌کنند، تبدیل کند.

بهبود قابلیت‌های چندوظیفگی

مولتی‌تسک یا چندوظیفگی iPadOS از مدت‌ها پیش دست‌نخورده باقی مانده است و در‌‌حال‌‌‌حاضر کاربران نمی‌توانند به‌راحتی چند برنامه را هم‌زمان اجرا کنند و باید یکی از برنامه‌های باز خود را جایگزین کنند یا بین برنامه‌ها جابه‌جا شوند.

multitasking-ipados16

براساس برخی گزارش‌ها، اپل قصد دارد در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل آیپد این موضوع را برطرف کند و با بهبود این قابلیت، چندوظیفگی آیپد را به سطح کاملاً جدیدی برساند.

نمایش ویجت‌ها در صفحه‌ی قفل

به‌نظر می‌رسد اپل قصد دارد علاوه‌بر ارائه‌ی هوشمند‌تر ویجت‌ها، پس از مدت‌ها سرانجام طراحی صفحه‌ی قفل آیپد‌ها را نیز تغییر دهد و امکان ایجاد ویجت‌های اپلیکیشن‌ها را در صفحه‌ی قفل iPadOS 16 فراهم کند. البته هنوز مشخص نیست که نحوه‌ی استفاده از ویجت‌ها در این نسخه چگونه خواهد بود و این ویجت‌ها چه کاری می‌توانند انجام دهند.

پنجره‌های شناور برای اجرای اپلیکیشن‌ها

نمایش اپلیکیشن‌ها در پنجره‌های شناور می‌تواند مرز بین iPadOS و macOS را از بین ببرد و تبلت و دسکتاپ اکوسیستم اپل را هرچه‌بیشتر به‌هم نزدیک کند.

طبق گفته‌ی افشاگری به نام ماجین بو، اپل سخت تلاش می‌کند تا سیستم چندوظیفه‌ای را گسترش دهد که اولین‌بار در سال ۲۰۱۵ معرفی کرد. علاوه‌بر ارائه‌ی گزینه‌های استاندارد تقسیم صفحه، این شرکت روی سیستمی به نام Apple Mixer نیز کار می‌کند و زمانی که آیپد به صفحه‌کلید و ترک‌پد متصل است، امکان اجرای برنامه‌ها در پنجره‌های شناور را فراهم می‌کند.

این افشاگر ادعا می‌کند که قابلیت اجرای برنامه‌ها در پنجره‌های شناور به‌طور انحصاری برای آیپدهای مبتنی‌بر M1 ارائه می‌شود؛ البته هنوز اطلاعات بیشتری در‌این‌باره‌ منتشر نشده و تمام این ادعا‌ها فعلاً در حد حدس‌و‌گمان است.

شما چه انتظاراتی از iOS 16 و iPadOS 16 دارید؟ قابلیت‌های معرفی‌شده‌ی در این مقاله می‌تواند انتظارات کاربران این اکوسیستم را برآورده کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات