سرانجام نسخه 22H2 ویندوز 11 به کانال بتا آمد

پنج‌شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
بالاخره ویندوز 11 نسخه 22H2 به کانال بتا رسید و ویژگی‌های زیادی را با خود به همراه آورد.
تبلیغات

امروز، مایکروسافت بیلد ۲۲۵۸۱ ویندوز ۱۱ را در هر دو کانال Dev و Beta برای ویندوز اینسایدر منتشر می‌کند. این اولین نسخه‌ی 22H2 ویندوز ۱۱ است که به کانال بتا راه پیدا کرده و این یعنی تعداد زیادی ویژگی جدید برای امتحان کردن وجود دارد.

ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۱ در کانال بتا

حال که صحبت از بیلد جدید شد بیایید ببینیم چه مواردی را شامل می‌شود. ابتد باید گفت که پیشرفت‌های زیادی برای تبلت‌ها وجود دارد. نوار وظیفه‌ی جدید بهینه‌سازی شده‌ای برای تبلت وجود دارد که وقتی صفحه‌کلید یا ماوس وصل نیست، به اندازه کوچک‌تری جمع می‌شود. این نوار وظیفه فقط اطلاعات سیستم مانند باتری، وای‌فای و آیکون‌های صدا را نشان می‌دهد.

می‌توانید برای نمایش نوار وظیفه کامل، انگشت خود را به سمت بالا بکشید. درواقع، ژست‌های حرکتی جدید نیز یکی از بخش‌های بزرگی است که همراه با این به‌روزرسانی دراختیار کاربران قرار می‌گیرد. اکنون ‌می‌توانید انگشت خود را از نوار وظیفه به سمت بالا کشیده تا منوی استارت باز شود و برای بستن آن کافی است انگشت خود را به پایین بکشید. همچنین قادر خواهید بود از منوی استارت به سمت راست بکشید تا به فهرست همه اپ‌ها یا لیست کامل پیشنها‌دها و موارد دیگر بروید. با کشیدن انگشت به طرفین با سه انگشت می‌توان بین اپ‌های اخیر جابه‌جا شد و کشیدن انگشت به پایین می‌تواند همه برنامه‌های باز را کوچک کند.

نوار وظیفه بهبودیافته در بیلد جدید ویندوز ۱۱

نوار وظیفه به‌روزرسانی‌های دیگری را نیز دریافت کرده است، از جمله قابلیت کشیدن و رها کردن فایل‌ها، ویژگی که با نسخه اصلی ویندوز ۱۱ حذف شده بود. به‌علاوه، اگر پنجره‌ای را در مایکروسافت تیمز برای محل کار یا تحصیل به اشتراک می‌گذارید، اکنون نشانگری در نوار وظیفه مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد در حال انجام این کار هستید.

منوی استارت نیز ارتقاهای مهمی دریافت کرده است. اکنون می‌توانید پوشه‌هایی را در بخش پین‌شده ایجاد کرده و نام آن‌ها را تغییر دهید تا برنامه‌های خود را راحت‌تر سازمان‌دهی کنید.

اپ‌های پین‌شده در منوی استارت ویندوز ۱۱

فایل اکسپلورر قسمت دیگری است که به‌طور قابل توجهی بهبود یافته است. اکنون می‌توانید پیش‌نمایش فایل‌های داخل پوشه را قبل از باز کردن آن ببینید و صفحه‌ی دسترسی سریع اکنون امکان می‌دهد فایل‌های اخیر را در بالای لیست پین کنید. علاوه‌بر تمام پیشرفت‌های جدید، فایل اکسپلورر با وان‌درایو بهتر ادغام می‌شود، بنابراین می‌توانید کل فضای ذخیره‌سازی ابری موجود خود را در منوی بالا مشاهده کنید.

مایکروسافت در تلاش خود برای مدرن کردن ظاهر ویندوز ۱۱، تسک منیجر و Print Queue را با طراحی مدرن‌تر و پشتیبانی از تم‌های روشن و تاریک به روز کرده است. دکمه‌های تنظیم‌کننده‌ میزان صدا و روشنایی که هنگام استفاده از دکمه‌های سخت‌افزاری ظاهر می‌شوند نیز برای اولین بار از ویندوز ۸ به‌روزرسانی شدند.

سرعت پردازنده در ویندوز ۱۱

ویژگی جدیدی به نام Live Captions وجود دارد که به‌طور خودکار و در لحظه‌ زیرنویس را به محتوای انگلیسی‌زبان اضافه می‌کند و لذت بردن از محتوای موجود در رایانه شخصی را برای کاربرانی که مشکلات شنوایی دارند آسان‌تر می‌کند. این قابلیت از فناوری گفتار به نوشتار روی دستگاه استفاده می‌کند، بنابراین برای کار کردن آن نیازی به اتصال اینترنت نیست.

اپ تنظیمات نیز شاهد پیشرفت‌های زیادی بوده است. صفحه Apps & features به دو بخش Installed apps و Advanced app settings تقسیم شده است. همچنین اکنون دیگر کالیبراسیون HDR مستقیماً در صفحه تنظیمات HDR (در زیر صفحه‌نمایش) دردسترس خواهد بود و می‌توانید به‌روزرسانی‌ها را از صفحه تاریخچه به‌روزرسانی در برنامه تنظیمات حذفِ نصب کنید.

بزرگ‌ترین تغییرات روی بخش شخصی‌سازی اعمال شده‌ است. اکنون می‌توانید از تصاویر Spotlight ویندوز به‌عنوان پس‌زمینه‌ی دسکتاپ خود استفاده کنید (قبلاً آن‌ها فقط در صفحه قفل دردسترس بودند). همچنین سفارشی‌کردن ایموجی‌هایی که چندین گزینه دارد با تغییر رنگ پوست هر فرد امکان‌پذیر است.

شخصی سازی ایموجی ها در ویندوز ۱۱

این‌ها تنها بزرگ‌ترین تغییراتی هستند که اکنون در کانال بتا دردسترس قرار گرفته‌اند و همه آن‌ها باید بخشی از ویندوز ۱۱ نسخه 22H2 باشند. می‌توان انتظار داشت اکثر این موارد اواخر امسال به صورت عمومی عرضه شوند.

موارد جدید در کانال Dev

اگر در کانال Dev هستید باید با این حقیقت روبه‌رو شوید که بیلد مذکور به اندازه‌ی گزینه پیشین هیجان‌انگیز نیست، البته نوار وظیفه‌ی بهینه‌سازی شده برای تبلت اکنون برای همه دردسترس است. علاوه بر این، اشکالی که به واسطه‌ی آن خطی در بالای قسمتی از نوار وظیفه مشاهده می‌شد نیز برطرف شده است. همچنین اگر می‌خواهید نوار وظیفه تمیزتری داشته باشید، می‌توانید دکمه Show hidden icons را پنهان کنید.

جدای از موارد گفته‌شده، بیشتر مشکلات پیشین در هفته‌ی جاری رفع شده‌اند. در ادامه فهرست طولانی تغییرات و اصلاحات را مشاهده می‌کنید:

اصلاحات در بیلد ۲۲۵۸۱ ویندوز ۱۱

[نوار وظیفه]

  • مشکلی که باعث می‌شد پیش‌نمایش نوار وظیفه از فونت‌های اشتباه برای عنوان پنجره در زبان‌های غیر انگلیسی استفاده کند، رفع شده است.
  • هنگامی که چیزی را برای پین کردن به نوار وظیفه می‌کشید، پیام نمایش‌ داده‌شده گوشه‌های گرد خواهد داشت.
  • مشکل مربوط به نوار وظیفه بهینه‌سازی‌شده‌ی تبلت و بازشدن ناگهانی صفحه‌ی ویجت‌ها کاهش یافته است.

[منوی استارت]

  • مشکلی که گاهی باعث می‌شد نمایش کادر جستجو در بالای استارت با مشکل مواجه شود، برطرف شد.

[فایل اکسپلورر]

  • برخی از مواردی که آیکون‌ها در کنار ورودی‌های منوی زمینه نشان داده نمی‌شدند، اصلاح شده است.
  • اصلاحات کوچکی در برخی از آیکون‌های مورد استفاده در منوی زمینه، از جمله نماد کپی، انجام داده شده است.
  • پوشه‌هایی که تنها محتوای آن‌ها پوشه‌های دیگر است، اکنون نمادی را با یک برگ کاغذ نشان می‌دهند تا به جای نماد پوشه خالی، محتوایی در داخل پوشه وجود داشته باشد.
  • مشکل اساسی که می‌تواند باعث از کار افتادن فایل اکسپلورر در هنگام استفاده از گزینه Group By شود، برطرف شده است.

اگر قصد دارید اولین طعم ویندوز ۱۱ نسخه 22H2 را بچشید، می‌توانید آن را دانلود کنید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات