Asahi Linux، اولین توزیع لینوکس که از تراشه‌‌های اپل پشتیبانی می‌کند

دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
آساهی لینوکس (Asahi Linux) اولین توزیع لینوکس که از تراشه‌های اپل پشتیبانی می‌کند، به‌طور عمومی منتشر شد.
تبلیغات

Asahi اولین توزیع لینوکس است که از تراشه‌های M1 اپل پشتیبانی می‌کند و حالا دردسترس عموم کاربران قرار گرفته است. البته باید توجه داشته باشید این سیستم‌عامل فعلا در نسخه‌ی آلفا ارائه شده است و به‌همین دلیل احتمالاً باگ‌هایی در آن وجود خواهد داشت و شاید برخی قابلیت‌ها در آن به‌درستی کار نکند. بااین‌حال، انتشار این توزیع، درواقع نقطه‌ی عطفی برای لینوکس محسوب می‌شود و تیم توسعه‌دهنده‌ی آن وعده داده است در آینده، قابلیت‌های جدید با سرعت بیشتری دردسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

به گزارش تامز‌هاردور، آساهی کلمه‌ای ژاپنی به‌معنی «آفتاب صبحگاهی» است، بنابراین استفاده از این نام برای یک توزیع پیشرو لینوکسی که برای مک‌های M1 اپل توسعه داده شده است، بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد. تیم توسعه‌‌دهنده‌ی این توزیع در پست وبلاگی خود نوشت:

ما واقعا هیجان‌زده هستیم که بالاخره وارد مرحله‌ی انتشار لینوکس روی رایانه‌های مجهز به تراشه‌های اپل شویم. نکته‌ی مهم برای نصب آساهی لینوکس روی مک این است که دستگاه شما نیازی به جیلبریک ندارد. علاوه‌براین، نصب این توزیع بر سطح امنیتی نصب مک اواس شما تأثیری نخواهد داشت و بنابراین ویژگی‌های مک ازجمله FileVault، اجرای اپلیکیشن‌های iOS و تماشای نتفلیکس با وضوح 4K همچنان دردسترس کاربران خواهد بود.
آساهی لینوکس

درحالی‌که تیم توسعه‌دهنده‌ی آساهی لینوکس، فهرستی از نیازمندی‌های سیستم، راهنمای نصب و ویژگی‌های ناسازگار را به‌اشتراک گذاشته است، باید توجه داشته باشید که نسخه‌ی آلفای کنونی دردرجه‌ی اول برای توسعه‌دهنگان و کاربرانی که به نصب و آزمایش سیستم‌عامل‌های جدید علاقه‌مند هستند و درعین‌حال از باگ‌های احتمالی آن آگاهی دارند، درنظر گرفته شده است. به‌عبارت دیگر، توسعه‌دهندگان صادقانه اعلام کرده‌اند که با نصب این نسخه از آساهی لینوکس باید انتظار باگ‌ها و ناسازگاری‌های مختلفی را داشته باشید.

درحال‌حاضر برای استفاده از آساهی لینوکس آلفا، به یک دستگاه مجهز به تراشه‌ی M1 پرو، M1 یا M1 مکس دارید که سیستم‌عامل مک اواس ۱۲٫۳ یا بالاتر را اجرا می‌کند. علاوه‌براین برای نصب این توزیع باید حداقل ۵۳ گیگابایت فضای آزاد ذخیره‌سازی دردسترس داشته باشید. پس از اجرای برنامه‌ی نصب، از شما درخواست می‌شود اقدام‌هایی مثل تغییر پارتیشن مک اواس (درصورت نیاز) و نصب سیستم‌عامل جدید خود را انجام دهید و سپس به دسکتاپ آساهی لینوکس دسترسی خواهید داشت. در بخش توضیحات نصب این توزیع لینوکسی نوشته شده است:

ریمیکس سفارشی‌شده‌ای از Arch Linux ARM که با محیط دسکتاپ پلاسما و همه‌ی بسته‌های اولیه‌ای که برای شروع کار با محیط دسکتاپ نیاز دارید، ارائه می‌شود.

علاوه‌براین آساهی شامل یک کمک‌راه‌انداز است که سیستم شما را برای نصب این توزیع لینوکسی آماده می‌کند. علاوه‌براین گزینه‌ی نصب این توزیع درمحیط UEFI است؛ بنابراین می‌توانید نصب‌کننده‌ی سیستم‌عامل را از درایو متصل به USB بوت کنید. شما می‌توانید به‌طور پیش‌فرض نصب این توزیع را درحالت بوت دوگانه تنظیم کنید تا بتوانید به محیط مک اواس برگردید.

اینکه باگ‌ها و ناسازگاری‌های مختلفی را در نسخه‌ی بتا آساهی لینوکس مشاهده کنید کاملاً قابل‌درک است؛ زیرا توسعه‌دهندگان این نسخه را با پرچم بزرگ قرمز علامت‌گذاری کرده‌اند. در این نسخه از آساهی، تعداد زیادی از درگاه‌های ورودی و خروجی مک و برخی دیگر از قابلیت‌های سخت‌افزاری فعلا کار نمی‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها در ادامه آورده شده است:

  • DisplayProt
  • تاندربولت
  • HDMI در مک‌بوک
  • بلوتوث
  • شتاب‌دهنده‌ی پردازنده‌ی گرافیکی
  • شتاب‌دهنده‌ی کدک ویدئوی
  • موتور عصبی
  • حالت غیرفعال بودن عمیق پردازنده‌ی مرکزی
  • حالت خواب
  • دوربین
  • نوار لمسی

بااین‌حال، کاستی های یاد شده با کار فوق‌العاده‌ای که توسعه‌دهندگان برای کارکرد این توزیع لینوکسی با پشتیبانی از موارد ضروری مثل NVMe، یواس‌بی، وای‌فای، نمایشگر، درگاه شارژ، صفحه‌کلید، درگاه اترنت (رومیزی)، اطلاعات باتری و موارد دیگر انجام داده اند، متعادل‌سازی شده‌اند.

برخی از برنامه‌ها نیز با نسخه‌ی آلفای آساهی سازگاری ندارند. به‌عنوان مثال، کرومیوم در این توزیع به‌درستی کار نمی‌کند و Emacs نیز مشکلاتی دارد. بااین‌حال، رفع مشکلات مربوط به اجرای برنامه‌ها اکنون درحال انجام است و سایر برنامه‌هایی که از Jemalloc و Libunwind استفاده می‌کنند، در این نسخه‌ی اولیه‌ی آلفا به‌درستی کار نخواهند کرد.

برای اطلاعات بیشتر درمورد آساهی لینوکس، یادداشت‌های نصب و پرسش‌های متداول، می‌توانید به‌پست وبلاگی مربوط به این سیستم‌عامل مراجعه کنید. علاوه‌براین می‌توانید با دنبال کردن حساب رسمی توئیتر آساهی لینوکس، از همه‌ی به‌روزرسانی‌ها و اصلاحات این توزیع لینوکسی آگاه شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات