گوگل ویژگی‌های Fast Pair و Nearby Share را به ویندوز می‌آورد

سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
با ورود قابلیت‌های Nearby Share و Fast Pair به ویندوز، تجربه‌ی بین‌پلتفرمی اندروید و ویندوز چهره‌ی تازه‌ای به خود خواهد گرفت.
تبلیغات

گوگل در رویداد CES ۲۰۲۲ از برنامه‌های خود برای یکپارچگی بیشتر و تعامل بهتر دستگاه‌های اندرویدی با سایر پلتفرم‌های اکوسیستم خود خبر داد و در همین راستا اعلام کرد که کاربران در طول سال جاری منتظر تغییراتی جدید باشند که موقعیت اندروید را از نظر تعامل با کروم‌بوک‌ها، ساعت‌های هوشمند مبتنی بر Wear OS و نیز استاندارد جدیدی به‌‌ نام Matter که در‌ ارتباط با خانه‌های هوشمند تعریف شده، یک پله ارتقاء می‌دهد. اما این تمام ماجرا نیست و گوگل در‌ نظر دارد این یکپارچگی اکوسیستم خود را در پلتفرم‌های دیگر نیز ایجاد کند؛ از این‌‌ رو تصمیم گرفته برخی از ویژگی‌های خود را به دستگاه‌های ویندوزی بیاورد.

یکی از معضلات مهم کاربران گوشی‌های اندرویدی دریافت و ارسال فایل به‌صورت بی‌سیم میان رایانه‌های ویندوزی است. اگرچه بسیاری از اپلیکیشن‌های مختلف بدین‌منظور ساخته شده‌اند و همچنین برخی سازندگان، مکانیسم اختصاصی خود را برای دریافت و ارسال فایل میان دستگاه‌های ویندوزی پیاده کرده‌اند. گوگل به‌عنوان صاحب اندروید، تاکنون راهکاری برای این موضوع ارائه نداده بود، تا اینکه سرانجام در نمایشگاه CES امسال اعلام کرد که قرار است با همکاری برخی از سازندگان قابلیت‌ Nearby Share که برای انتقال فایل میان دستگاه‌های اندرویدی به‌صورت بی‌سیم کاربرد دارد، به دستگاه‌های ویندوزی نیز وارد شود.

اهالی مانتین‌ویو گفته‌اند که این ویژگی از اواخر سال ۲۰۲۲ به‌صورت پیش‌فرض در لپ‌تاپ‌های جدید اچ‌پی و ایسر ارائه خواهد شد و افزودند که در این زمینه با اینتل نیز همکاری می‌کنند اما به چگونگی و سازگاری آن با دستگاه‌های فعلی اشاره‌ای نشد. با توجه به تصاویری که از پیش‌نمایش این قابلیت منتشر شده می‌توان حدس زد که ویژگی مذکور احتمالاً در قالب یک برنامه‌ی مستقل وارد عمل خواهد شد و این می‌تواند خبر‌ خوبی باشد چراکه تاکنون مرسوم نبوده که گوگل سرویس‌های خود را در قالب یک اپلیکیشن مستقل برای ویندوز منتشر کند و بیشتر سرویس‌های گوگل از‌ طریق نسخه‌ی وب یا در بستر مرورگر کروم در‌ دسترس هستند. گوگل افزود به‌‌ کمک این قابلیت امکان همگام‌سازی کلیپ‌بورد ویندوز و اندروید نیز فراهم خواهد شد.

همچنین قابلیت Fast Pair که برای مرتبط‌‌ کردن سریع لوازم جانبی و ابزارهای هوشمند با استفاده از بلوتوث کاربرد دارد، به ویندوز نیز راه خواهد یافت. بدین‌ترتیب کاربران ویندوزی خواهند توانست دستگاه‌های سازگار با این قابلیت که شامل طیف وسیعی از هدفون‌های بلوتوثی چون هدفون و ایربادهای پیکسل، وان‌پلاس، ریلمی، مایکروسافت، ابزارها و لوازم هوشمند سازگار با Google Home و اسپیکرهای بلوتوثی می‌شود؛ به‌سرعت با لپ‌تاپ خود مرتبط کنند. گوگل گفته که در ماه‌های آینده کاربران می‌توانند از Fast Pair در کروم‌ او اس، اندروید تی وی و دستگاه‌های مبتنی‌بر استاندارد Matter نیز بهره‌مند شوند.

در کنار همه‌ی این موارد، گوگل قابلیت‌های ویژه‌ای را برای سیستم‌عامل دسکتاپ خود یعنی کروم او‌ اس در‌ نظر گرفته است. برای نمونه قابلیت Quick Setup به‌ کاربری که به‌تازگی یک کروم‌بوک خریداری کرده، این امکان را می‌دهد که فرایند راه‌اندازی آن را به‌سرعت و سادگی هرچه تمام‌تر انجام دهد.

قابلیت Quick Setup در کروم‌بوک‌ها

در‌‌ واقع این قابلیت از تلفن اندرویدی کاربر به‌‌ منظور تسریع بخشیدن به فرایند راه‌اندازی استفاده کرده و اطلاعاتی چون رمز وای‌فای و حساب گوگل به‌طور خودکار از تلفن اندرویدی دریافت می‌شود و نیازی به وارد کردن دستی آن‌ها نیست.

افزون‌‌ بر این، قابلیت‌های Phone Hub در کروم‌بوک‌ها افزایش یافته و کاربر می‌تواند به تمامی مکالمات و پیام‌ها از هر پیام‌رسانی، بدون نیاز به نصب جداگانه‌ی آن‌ها، دسترسی داشته باشد و به آن‌ها پاسخ دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات