در جدیدترین بیلد ویندوز 11 گزینه‌های بیشتری از کنترل پنل به تنظیمات منتقل می‌شوند

یک‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت فرایند انتقال گزینه‌ها و تنظیمات موجود در کنترل پنل به تنظیمات جدید ویندوز را از سر گرفته است.
تبلیغات

جدیدترین بیلد ویندوز ۱۱ برای اعضای اینسایدر افزون بر رفع مشکلات و باگ‌های موجود در بیلد‌های گذشته، برخی از گزینه‌های موجود در کنترل پنل را به رابط جدید و بازطراحی‌شده‌ای که برای تنظیمات ویندوز درنظر گرفته شده است انتقال می‌دهد. مایکروسافت این اقدام را بخشی از «تلاش مداوم» شرکت برای انتقال گزینه‌های بیشتر از کنترل پنل به تنظیمات عنوان کرده است.

دوگانه بودن تنظیمات ویندوز از جمله موضوعاتی بوده است که از زمان ویندوز ۸ با رابط مجزا برای تنظیمات ویندوز، مورد انتقاد کاربران بوده است چرا که پراکندگی گزینه‌های مدنظر کاربران برای پیکربندی بخش‌های مختلف ویندوز را در پی داشت. این موضوع کماکان در ویندوز ۱۱ ادامه دارد و کاربران مجبورند برای دسترسی به برخی از گزینه‌ها به کنترل پنل سنتی مراجعه کنند. این چند دستگی و یکپارچه نبودن به‌عقیده‌ی کاربران لطمه‌ی بسیاری به تجربه‌ی کاربری آنان وارد کرده است؛ با این حال مایکروسافت با سرعتی آهسته در حال انتقال گزینه‌های بیشتری از کنترل پنل به تنظیمات جدید است.

به‌گزارش دیجیتال‌ترندز، در این بیلد که با شماره‌ی ساخت ۲۲۵۲۳ منتشر شده است، بخش Program & Features به‌طور کامل به تنظیمات جدید منتقل شده‌اند و تمامی پیوند‌هایی که به Program & Features در کنترل پنل ختم می‌شود به بخش Apps & Features تنظیمات ویندوز ۱۱ هدایت می‌شوند. این تغییر احتمالا در به‌روزرسانی سالیانه‌ی بعدی ویندوز ۱۱ لحاظ می‌شود و در آینده اگر در کنترل پنل روی این بخش کلیک کنید دیگر رابط سنتی حذف یا نصب نرم‌افزارها را مشاهده نخواهید کرد و به‌جای آن به پنجره‌ی تنظیمات منتقل خواهید شد. افزون براین، پیوند Uninstall برنامه‌های Win32 نیز به این بخش هدایت می‌شود.

بخش برنامه های نصب شده در تنظیمات ویندوز 11

این تغییر بدان معنا است که گزینه مدیریت و حذف آپدیت‌های نصب شده در ویندوز نیز راهی تنظیمات جدید شده و با نام Update history از بخش Windows Update قابل دسترسی است. پیش‌تر و در بیلد‌ آزمایشی که اوایل این ماه منتشر شد چند گزینه‌ از بخش Network & Sharing center از جمله تنظیمات اشتراک‌گذاری پیشرفته، تنظیمات قابل‌کشف بودن دستگاه در شبکه و اشتراک‌گذاری فایل‌ها و پرینترها از جمله موارد دیگری بودند که راه خود را به تنظیمات جدید باز کردند و نقاط ورودی آن‌ها از مبدا کنترل پنل مسدود شد.

انتقال بخش مدیریت آپدیت های نصب شده به تنظیمات جدید در ویندوز 11

در طول این مدت مایکروسافت با تغییر دادن زبان طراحی خود در نسخه‌های مختلف ویندوز حتی رابط کاربری تنظیمات را چندین بار دچار تحول کرده است اما با باقی‌ماندن بسیاری از گزینه‌ها در دل کنترل پنل، این بخش همچنان ناقص مانده است. با این وجود، سرعت پیشرفت ویندوز ۱۱ تا این‌جای کار بسیار امیدوار کننده بوده است و به‌نظر می‌رسد مایکروسافت سرانجام کنترل پنل را که برای بیش‌از یک دهه از بخش‌های جدایی ناپذیر ویندوز بود به نفع تنظیمات جدید بازنشسته می‌کند.

بیلد مذکور یک سری از تغییرات اندک دیگر را شامل می‌شود، برای مثال؛ پنجره‌های گروه بندی شده با استفاده از قابلیت Snap layouts در بخش Task View و Alt + Tab نمایش داده می‌شوند و همچنین مشکلی که باعث خطای مدیریت حافظه و در نتیجه کرش کردن دستگاه‌های دارای پردازنده‌ مبتنی بر ARM64 می‌شد، برطرف شده است. مشکل هم‌پوشانی آیکون برنامه‌ها با تاریخ و ساعت در نوار وظیفه در نمایشگرهای ثانویه نیز رفع شده است. مایکروسافت درنظر دارد همه‌ی این بهبودها و تغییرات ویندوز ۱۱ را در قالب به‌روزرسانی سالیانه‌ی ۲۰۲۲ منتشر کند، برخی از آ‌ن‌ها امکان دارد با آپدیت‌های تجمعی، زودتر دردسترس کاربران قرار بگیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات